۱۱۰ کیلومتر از خط لوله گاز تبریز – نوردوز بازرسی و پیگ‌رانی شد
۱۱۰ کیلومتر از خط لوله گاز تبریز – نوردوز بازرسی و پیگ‌رانی شد

تبریز -نهال امید - مدیر منطقه هشت عملیات انتقال گاز از انجام عملیات بازرسی و پیگ‌رانی تمیزکننده حدود ۱۱۰ کیلومتر از خط لوله ۳۰ اینچ تبریز - نوردوز، با رعایت دقیق دستورالعمل و استانداردها خبر داد.

به گزارش نهال امید فیروز خدائی روز سه شنبه در گفت و گویی با اشاره به اهمیت این عملیات در انجام پیگ‌رانی هوشمند و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن، اظهار کرد: پیگ‌رانی هوشمند این مسیر خط لوله نیز در پنج مرحله بعد از هماهنگی های لازم جهت مدیریت مصرف و تامین سرعت و فلوی لازم پیگ (Pipeline Inspection Gauge) بر اساس زمانبندی پیش بینی شده با حضور کارشناسان خارجی در آینده نزدیک انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن محدودیت فصل کاری در مناطق سردسیر و کوهستانی و همچنین بر اساس پیش بینی های انجام شده در برنامه های تعمیرات و نگهداری خطوط لوله این منطقه، تلاش می کنیم که عملیات پیگ رانی هوشمند این خط را در کمتر از ۱۰ روز به پایان برسانیم.  

مدیر منطقه هشت عملیات انتقال گاز گفت: مهم ترین مرحله این عملیات تمیز نمودن، زدودن رسوبات جداره و سطوح داخلی  لوله و خارج نمودن ضایعات، اجسام احتمالی داخل لوله و میعانات گازی بود که این مرحله از اهمیت و ریسک پذیری بالایی برخوردار است.

خدائی، انجام پیگ رانی را باعث افزایش ضریب اطمینان انتقال پایدار و مستمر گاز و تحویل سوخت پاک به مصرف‌کننده‌ها عنوان کرد.

به گزارش نهال امید ، شناسایی گرفتگی ها و باز نمودن مجدد آن ها و همچنین شناسایی ترک ها و خوردگی های شیرآلات و لوله ها بسیار مهم است و روش ها و تجهیزات فراوانی در این زمینه وجود دارد که پیگ (Pipeline Inspection Gauge) یکی از مهم ترین این تجهیزات است و عملیاتی که به واسطه این وسیله انجام می شود پیگ رانی یا توپک رانی نام دارد.

منطقه هشت انتقال گاز از مناطق دهگانه شرکت انتقال گاز ایران است که با سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال و ۹ تاسیسات تقویت فشار، گاز تحویلی از مبادی تولید را به استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و بخشی از استان های زنجان، کردستان و گیلان و پایانه صادراتی انتقال می دهد.

  • انتهای پیام
  • منبع خبر : ایرنا