کنترل بیولوژیک در باغات انار شهرستان جلفا
کنترل بیولوژیک در باغات انار شهرستان جلفا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا از کنترل بیولوژیک در باغات انار این شهرستان خبر داد.

به گزارش نهال امید، رضا عباسی  اظهار کرد: کنترل بیولوژیک عبارت است از استفاده از دشمنان طبیعی به‌ منظور کاهش خسارت ناشی از یک نوع آفت، که هدف آن تنظیم جمعیت آفات است و می‌تواند بصورت طبیعی و یا با پرورش انبوه توسط انسان اتفاق بیفتد در این راستا مبارزه بیولوژیک با کرم گلوگاه انار با هدف کاهش مصرف سموم شیمیایی، حفظ حشرات مفید، تولید محصول سالم و حفاظت از محیط زیست، در شهرستان جلفا انجام می‌پذیرد.  

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت انار در این شهرستان ۵۰۰ هکتار است، افزود: کرم گلوگاه انار مهمترین آفت این محصول محسوب می‌شود که با تغذیه از میوه، باعث کاهش در کمیت، کیفیت و بازارپسندی میوه می‌شود و برای مبارزه با این آفت روش‌های مختلفی وجود دارد که انجام هر یک از آن‌ها با محدودیت‌هایی همراه است، ولی یکی از بهترین آن‌ها، روش بیولوژیک شامل رهاسازی زنبور تریکوگراما است.

 وی در ادامه از برنامه کنترل بیولوژیکی آفت کرم گلوگاه انار در سطح بیش از ۱۵ هکتار از باغات الگویی انار شهرستان جلفا در سال جاری خبر داد و گفت: با هدف کنترل بیولوژیک کرم گلوگاه انار در شهرستان جلفا تاکنون پنج نوبت رهاسازی زنبور تریکوگراما انجام شده و در حال حاضر یک واحد انسکتاریوم فعال در شهر سیه‌رود وجود دارد که کار تولید و پرورش عوامل مفید (زنبورهای تریکوگراما) را انجام می‌دهند و برنامه رهاسازی با استفاده از تله‌های فرمونی تعیین و به انسکتاریوم‌های طرف قرارداد ابلاغ می‌شود.

خرید تضمینی یک هزار و ۱۸۰ تن گندم در شهرستان جلفا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا همچنین از خرید تضمینی یک هزار و ۱۸۰ تن گندم در این شهرستان خبر داد. 

وی درباره خرید تضمینی گندم، اظهار کرد: طی سال جاری ۱۱۸۰ تن گندم در شهرستان جلفا خرید تضمینی شده است که در مقایسه با سال قبل بیش از ۱.۵ برابر افزایش داشته و شاهد ثبت رکورد جدید در منطقه هستیم. 

وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۶۷ تن گندم تضمینی خریداری شده بود، افزود: سال جاری به همت زارعان شهرستان شاهد افزایش خرید تضمینی گندم بودیم. 

به گزارش نهال امید به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، عباسی ادامه داد: دستیابی به امنیت غذایی و خودکفایی در محصولات استراتژیک مانند گندم برای ما یک راهبرد محسوب می‌شود.

  • منبع خبر : نهال امید