کاهش ۳ درصدی بارش‌ها در آذربایجان شرقی/ ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب ارس به تبریز
کاهش ۳ درصدی بارش‌ها در آذربایجان شرقی/ ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب ارس به تبریز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی به تشریح خلاصه‌ای از آخرین وضعیت منابع و پروژه‌های آبی استان پرداخت.

یوسف غفارزاده در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص وضعیت بارش‌های استان در سال‌جاری اظهار کرد: میزان بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد و به طور میانگین نیز ۱۵ درصد کاهش یافته است و جلفا با ۱۲۱ میلی‌لیتر کم بارش‌ترین و ورزقان با ۳۰۵ میلی‌لیتر پر بارش‌ترین شهرستان‌های استان هستند.

وی ادامه داد: امسال دمای استان نسبت به سال گذشته یک الی یک و نیم درجه سردتر شده است که در صنعت، شرب و کشاورزی این امر بسیار موثر است.

وی در رابطه با مدیریت منابع آبی استان افزود: منابع آبی آذربایجان شرقی به دو صورت زیر زمینی و سطحی هستند که آب‌های سطحی یا به صورت مستقیم از رودخانه به نهرها ریخته شده و یا هم در سدها ذخیره می‌شوند.

غفارزاده خاطرنشان کرد: اکنون سدهای آذربایجان شرقی ۵۸ درصد پرشدگی دارند؛ سد ستارخان ۳۶ درصد و نهند نیز ۷۶ درصد پرشدگی دارد که پرشدگی نهند نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: آب شرب استان آذربایجان شرقی از سد نهند، ستارخان، علویان و بوکان تامین می‌شود که این سدها حساسیت بیشتری برای ما دارند؛ سد بوکان نیز متعلق به استان آذربایجان شرقی ما نیست اما ۶۰ درصد آب شرب تبریز را تامین می‌کند و ۷۴ درصد پرشدگی دارد همچنین میزان پرشدگی سد علویان نیز تقریباً برابر گذشته است.

وی یادآور شد: آب شرب برخی شهرستان‌ها از سدها تامین می‌شود که از ابتدای سال برای هر سدی، برنامه‌ی منابع و مصارف تدوین می‌شود تا کمبودها مشخص و به سمت بهبودیافتگی حرکت شود و کمترین آسیب را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی همچنین گفت: شهرستان‌های مراغه، ملکان، بناب، آذرشهر، تبریز، اسکو و اهر از جمله شهرستان‌های سددار استان هستند و برخی شهرستان‌ها نیز به سدها متصل هستند که این مهم، نشان از اهمیت مدیریت ذخیره‌ی آبی سدها است.

وی در ارتباط با شرایط آبی کلانشهر تبریز نیز بیان کرد: شرایط آبی کلانشهر تبریز خاص بوده و نگرانی هم در این زمینه وجود دارد چراکه تأمین آب‌ تبریز سربه‌سر بوده و شبکه‌ی توزیع منظم نیست، اما زون‌بندی نهایی شده و با مدیریت توزیع، میزان قطعی‌ها کاهش می‌یابد.

وی اظهار کرد: نهند، زرینه رود و چاه شمالی شهر رینگ‌های اصلی هستند که در کیفیت آب و توزیع آن نقش مهمی دارند و از مزایای دیگر این رینگ‌ها، امکان تقویت آب چاه‌ها است.

غفارزاده افزود: سال گذشته در کلانشهر تبریز با حداقل قطعی‌ها مواجه بودیم که برای مدیریت آن، چند پروژه‌ی کوتاه مدت را تعریف کردیم و از طریق برگزاری جلسات با آب و فاضلاب استان، میزان اعتبارات را هم مشخص کردیم تا بتوانیم به میزان ۶۰۰ لیتر در ثانیه ظرفیت آب تبریز را ارتقاء دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از این پروژه‌ها تحقق یافته‌اند و یکی از آنها انتقال آب نهند بود که چند روز گذشته پروژه‌ی اصلاح ظرفیت ایستگاه پمپاژ شماره پنج آن توسط استاندار آذربایجان شرقی افتتاح شد که کمک بسیاری به استان می‌کند.

وی ادامه داد: سال گذشته در زمان پیک، مصرف‌ استان ۵۷۰۰ لیتر در ثانیه بود اما امسال ۵۸۸۰ لیتر در ثانیه بوده است که تاکنون قطعی هم نداشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در ادامه بیان کرد: اگر هوا گرم‌تر شود، آب‌ها سربه‌سر شده و با نبود مدیریت مصرف، مشکلات قطعی آب را خواهیم داشت که اگر پنج الی ۱۰ درصد در تبریز و در کل استان، میزان آب مصرفی خود را مدیریت کنیم، با قطعی آب روبروی نمی‌شویم.

وی گفت: یکی از اقدامات مهم در تامین آب شرب تبریز، تاسیس مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی در بلندترین نقطه‌ی شهر بوده است که ۵۰ درصد آن شهریور و ۵۰ درصد بعدی نیز آذر ماه ارائه می‌شود و هرچه تعداد مخازن استان بیشتر باشد، ضریب اطمینان ما بالاتر است.

وی با اشاره به پروژه‌ی انتقال آب ارس به تبریز متذکر شد: موضوع مهم بعدی انتقال آب ارس به تبریز بوده و مدتی است، افکار عمومی را به خود جلب کرده است چراکه این مهم در تامین آب کل استان تاثیرگذار است و به دلیل اینکه سرمایه‌گذار خارجی آن نتوانست منابع مالی ما را تامین کند، از قرارگاه خاتم الانبیا(ص) کمک گرفته‌ایم که ۱۳۵ کیلومتر انجام شده و ۱۱۰ کیلومتر باقی مانده است و این یک پروژه‌ی ۶۰ ماهه بوده که امیدواریم با افزایش سرعت کاری، بتوانیم آب را به روستاها و شهرهای مسیر برسانیم.

غفارزاده تاکید کرد: انتقال آب ارس به تبریز پروژه‌ی خاص و زیربنایی استان است که در توسعه‌ی صنایع، بهداشت و آب شرب مردم تاثیر بالایی دارد همچنین در احیای دریاچه ارومیه که از طریق انتقال پساب آن انجام می‌شود نیز بسیار تأثیرگذار است.

وی در بخش دیگر سخنان خود در خصوص پروژه‌های اولویت‌دار سفر ریاست جمهوری نیز اظهار کرد: آذربایجان شرقی جزو استان‌هایی است که در اکثر حوزه‌ها موفق عمل کرده و بیشترین پروژه‌ها را تعریف کرده است که در سفر ریاست جمهوری نزدیک به ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های آب و برق استان در نظر گرفته شد که بیش از ۳۰۰۰ میلیارد آن برای پروژه‌های آبی استان است.

وی اضافه کرد: ۱۲ پروژه‌ی حیاتی در بخش آب استان موجود است که اعتبار ۹۵ درصد آنها مشخص شده و ۳۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای آنها اختصاص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: تاکید موکد، اتمام حوزه‌های پایاب استان است که برای دارا بودن بهره‌وری و تولید مناسب تاثیر بالایی دارد و پنج شبکه سهند، قلعه چای، آی دوغموش، توسعه و بهره‌وری ارس و خداآفرین در اولویت‌های کاری هستند که به این پروژه‌ها سرعت داده و ۸۵۰ هکتار از سد پایاب سهند نیز به اتمام رسیده است و اعتبارات خوبی نیز به این حوزه اختصاص یافته است.

به گزارش نهال امید ، وی در پایان تاکید کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌ی انتقال آب ارس به تبریز اختصاص داده‌ایم که طبق بررسی‌ها تمامی پروژه‌های اولویت‌دار استان نهایتاً باید تا سه سال آینده به پایان برسند.