وجود بیش از ۱۰۰ هزار فرد بی سواد در آذربایجان‌شرقی
وجود بیش از ۱۰۰ هزار فرد بی سواد در آذربایجان‌شرقی

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به وجود بیش از ۱۰۰ هزار نفر بی سواد در بازه‌ی سنی ۱۰ الی ۴۹ سال در استان، گفت: شناسایی این افراد کار آسانی نیست، چراکه اکثر این افراد حتی تمایلی به سواد آموزی ندارند. اسفندیار صادقی روز چهارشنبه ۱۰ دی، در نشست […]

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به وجود بیش از ۱۰۰ هزار نفر بی سواد در بازه‌ی سنی ۱۰ الی ۴۹ سال در استان، گفت: شناسایی این افراد کار آسانی نیست، چراکه اکثر این افراد حتی تمایلی به سواد آموزی ندارند.

اسفندیار صادقی روز چهارشنبه ۱۰ دی، در نشست خبری، با اشاره به سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی به دستور حضرت امام(ره)، نهضت سواد آموزی را یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی دانست و افزود: امروز شاهد موفقیت‌های چشمگیر این نهضت هستیم و حضرت امام به خوبی تشخیص داده بودند که برای رسیدن به افق‌های روشن و توسعه پایدار، نیاز است انسان‌هایی با سواد کافی در جامعه فعالیت کنند.

وی با بیان این‌که جامعه‌ی هدف نهضت سواد آموزی استان افراد ۱۰ الی ۴۹ سال است، اظهار کرد: براساس سرشماری در سال ۹۵ و ۹۰، وضعیت سوادآموزی آذربایجان شرقی خوب بوده و براساس سرشماری سال ۹۵، وضعیت باسوادی جمعیت آذربایجان شرقی در بازه‌ی سنی ۱۰ الی ۴۹ سال،  ۹۴.۰۳ درصد و وضعیت باسوادی کشور در همین بازه‌ی سنی ۹۴.۰۷ درصد بود.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان با اشاره به آخرین وضعیت باسوادی آذربایجان‌شرقی در بازه‌ی سنی ۱۰ الی ۴۹ سال در سال ۹۸، گفت: وضعیت باسوادی استان برای افراد در سنین ۱۰ تا ۴۹ سال، ۹۵.۰۶ درصد است که تا حدودی با وضعیت باسوادی کشور برابری می‌کند.

وی با بیان اینکه امسال برخی از دانش آموزان که به علت شرایط کرونایی یا وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از تحصیل بازمانده بودند، با دستور ویژه‌ی مدیرکل آموزش و پرورش استان، شناسایی شده و جذب کلاس‌های درس آموزش و پرورش شدند، گفت: روسای ادارات آموزش و پرورش ملزم هستند تا نتیجه‌ی اقدامات در راستای جذب دانش آموزان را هر هفته گزارش دهند.

صادقی با بیان این‌که طبق آمار ۴.۰۴ درصد جمعیت استان در بازه‌ی سنی ۱۰ الی ۴۹ سال بی سواد هستند، گفت: براساس آخرین سرشماری قبل از انقلاب در سال ۵۵، میزان باسوادی در کشور ۴۵ درصد و میزان باسوادی آذربایجان شرقی هم ۳۶.۳۰ درصد بود، اما طبق آخرین سرشماری درصد باسوادی استان ۹۴.۰۳ درصد شده است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان بیان کرد: میزان باسوادی مردان استان در سال ۵۵ برابر با ۵۰.۳۰درصد بود که این میزان در سال ۹۵ به ۸۹.۰۳ درصد رسیده است.

وی با بیان این‌که براساس سرشماری سال ۹۵، میزان باسوادی زنان در آذربایجان شرقی، ۷۹.۰۹ درصد بوده است، گفت: میزان باسوادی زنان استان در سال ۵۵ نیز برابر با ۲۱ درصد بود که از آن زمان تاکنون ۵۸ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به آمار باسوادی روستایی و شهری آذربایجان شرقی، گفت: طبق آمار سرشماری سال ۹۵، میزان باسوادی شهری استان، ۸۸.۰۱ درصد و روستایی نیز ۷۵.۰۳ درصد بوده است.

صادقی در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به فعالیت مراکز یادگیری محلی در کنار سوادآموزی، اظهار کرد: فعالیت مراکز محلی در کنار آموزش سواد آموزی با اساتید مجرب از برنامه‌های ما بوده و ۱۶ مرکز یادگیری محلی در استان وجود دارد که در تلاش هستیم این تعداد را به ۳۹ مرکز افزایش دهیم.

وی ادامه داد: مراکز محلی در کنار سوادآموزی، مهارت‌های لازم و حرفه آموزی را به افراد ارائه می‌دهند به طوری‌که در شرایط کرونایی جامعه، فعالیت‌هایی در راستای تولید ماسک و لباس مخصوص انجام داده‌اند.

وی با بیان این‌که افراد بازمانده از تحصیل به مقاطع ابتدایی آموزش و پرورش مربوط است، گفت: تلاش می‌کنیم کسی از تحصیل باز نماند.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان با بیان این‌که براساس سرشماری سال ۹۵ برابر با ۱۴۰ هزار نفر بی سواد در بازه‌ی سنی ۱۰ الی ۴۹ سال در آذربایجان شرقی وجود دارد، گفت: از این تعداد، تاکنون نزدیک به ۳۳ هزار نفر جذب کلاس‌های سواد آموزی شده‌ است.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی بی سوادان مشکل است، افزود: تمامی همکاران سوادآموزی نفر به نفر بررسی کرده و در خصوص سواد پرس و جو می‌کنند؛ از تمامی دستگاه‌های ذی ربط و شرکای آموزش و پرورش و دهیاران درخواست می‌کنیم در امر شناسایی بی سوادان ما را همراهی کنند.

صادقی افزود: نزدیک به سه هزار و ۴۲۵ نفر آموزش دهنده در استان وجود دارد که هر لحظه آماده‌ی سوادآموزی به بی سوادان استان هستند.

وی با تاکید بر این‌که عزمی ملی و جهادی برای ریشه کنی بی سوادی از جامعه لازم است، گفت: همه باید با بسیج همگانی در این راستا تلاش کنیم تا بی سوادان شناسایی شوند، در غیراینصورت نمی‌توان بی سوادی را به طور ۱۰۰ درصدی ریشه کن کرد.

  • منبع خبر : ایسنا