نگاهی بر توانایی های صنعت خشکبار برای افزایش امنیت غذایی
نگاهی بر توانایی های صنعت خشکبار برای افزایش امنیت غذایی

منابع سرشار نفت ایران محدود و در آینده نه چندان دور به پایان می‌رسد باید از هم اکنون جایگزین‌های مناسب در نظر گرفت که در این میان محصولات خشکباری به عنوان یکی از اقلام صادراتی سنتی که قدمتی چندین ساله در عرصه صادرات ایران دارد، گامی مناسب تلقی می‌شود.با گسترش فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی کشورهای […]

منابع سرشار نفت ایران محدود و در آینده نه چندان دور به پایان می‌رسد باید از هم اکنون جایگزین‌های مناسب در نظر گرفت که در این میان محصولات خشکباری به عنوان یکی از اقلام صادراتی سنتی که قدمتی چندین ساله در عرصه صادرات ایران دارد، گامی مناسب تلقی می‌شود.
با گسترش فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی کشورهای دیگر در زمینه خشکبار و تداوم صدور سنتی صادرات محصولات ایرانی، کاهش نسبی در سهم ایران از بازار خشکبار جهانی به وجود آمده است و به تبع آن، درآمدهای ارزی ناشی از آن و کاهش مشتریان خشکبار ایران به وقوع پیوسته است.

صنعت خشکبار ایران ظرفیت بالایی برای اشتغال‌زایی دارد
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: خشکبار می‌تواند اولین محصول صادراتی غیرنفتی کشور باشد و  حرف اول را در بازارهای صادراتی به خود اختصاص دهد.
علیرضا آقابالایی در گفتگو با خبرنگار نهال امید افزود: صنعت خشکبار ایران ظرفیت بالایی برای اشتغال‌زایی دارد و در عین حال با توجه به این صنعت شاهد رونق بخش اقتصادی و افزایش امنیت غذایی در کشور خواهیم بود.
وی با اشاره به عوامل موفقیّت صادرکنندگان بیان کرد: کمک و حمایت از صادرکنندگان، کیفیّت و مرغوبیت کالاها و راهنمایی صادرکنندگان از دلایل موفقیت آنها دراین زمینه است.
آقابالایی از مزایای بی نقص بودن تولیدات گفت و ادامه داد: اگر کشاورز مطلع باشد محصولی بی‌نقص و سالم تولید می‌کند و این امر به طور قطع باعث ارتقای کیفیت خشکبار ایران که خواهان فراوانی در اقصی‌نقاط کشور دارد، می‌شود.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: محصولات خشکبار اعم از کشمش و میوه‌های خشک، بیش از ۵۰  درصد صادرات این استان را تشکیل داده اند.
آقابالایی تاکیدکرد: نوآوری در این صنعت باعث رونق بیشتر، شناسایی بیش از پیش آن در سطح کشور و بازارهای خارجی شده و در نهایت ارز آوری برای کشور به همراه دارد.

فقدان صنایع تکمیلی متناسب با تکنولوژی روز از مهم  ترین مشکلات صنعت خشکبار
نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار نهال امید گفت: یکی از نکات خوب در رابطه با میوه ها این است که می شود آنها را خشک نمود و در طول سال به عنوان خشکبار مصرف نمود.
ابرهیم ناهی افزود: تولید محصول مرغوب و باکیفیّت را باید از باغ های کشاورزی شروع کرد تا صادر کنندگان نیز موفق تَر عمل کنند.
وی بیان کرد: صنعت خشکبار با مشکلاتی نظیر فقدان صنایع تکمیلی متناسب با تکنولوژی روز و عدم بسته‏بندی مناسب مواجه است.
ناهی بسته بندی را راز طلایی رشد صادرات غیرنفتی دانست و ادامه داد: درحالی که بسته بندی محصولات راز طلایی رشد صادرات غیرنفتی محسوب می شود، عمده محصولات کشاورزی به دلیل نامطلوب بودن فرآوری و بسته بندی نه تنها با عرضه فلّه ای ارزآوری شان کاهش یافته بلکه روز به روز جایگاه صادراتی خود را در بازارهای جهانی از دست می دهند
وی تاکید کرد: یک بسته بندی شکیل و کارآمد می تواند نبض بازار جهانی را در دست بگیرد، محصولی که با هزینه و رنج بسیار در کشور تولید می شود باید بسته بندی مطلوب و جذابی داشته باشد تا به مقصد برسد و در بازارهای جهانی شهرت کسب کند.

واردات بی رویه بزرگترین مشکل صنعت خشکبار
عضوءهیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار نهال امید اظهار کرد: در صادرات موفق، کشاورز با تولید پربار و باکیفیّت و عوامل صادر کننده و حمایت کننده دخیل هستند.
محمد حسین هماورد از مزایای فرآوری خشکبار گفت و افزود: با ایجاد واحدهای تولیدی و بسته‌بندی و فرآوری و نیز اعمال سیاست‌های صحیح برای فروش به کشورهای دیگر شاهد اشتغال‌زایی و ارزآوری مناسبی خواهیم بود.  
وی با اشاره به بزرگترین مشکل صنعت خشکبار بیان کرد: بزرگترین مشکل صنعت خشکبار واردات غیرکارشناسانه و بی‌رویه است به عنوان مثال در حالی که تولید بادام‌زمینی کشور کفاف مصرف داخل را می‌دهد ۹۷ درصد بادام زمینی موجود وارداتی است و تنها ۳ درصد آن تولید داخل است که در مورد محصولاتی مانند آفتابگران هم شاهد این وضعیت هستیم.  
هماورد ادامه داد: با واردات بی‌مورد هم محصول داخلی و هم توان تولید از بین می‌رود.  
وی تاکید کرد: کشورهایی که با رویکرد صادرات و بر اساس مطالعات بازار هدف تولید می‌کنند، توانسته‌اند گام‌های موثری در تحقق این امر بردارند، بنابراین پیش از هر چیز اهمیت مطالعه بازار هدف، سلایق مصرف‌کنندگان و کیفیت و قیمت محصول می‌تواند عامل مهمی در رقابتی کردن محصولات صادراتی باشد.

بر اساس این گزارش، امروزه توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی یک ضرورت به شمار می‌آید، زیرا صادرات‌ کالاها درآمدهای ارزی را افزایش می‌دهد و در نتیجه اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی را که‌ متضمن هزینه‌های ارزی است امکان‌پذیر می‌سازد و همچنین اشتغال را نیز در کشور افزایش‌ می‌دهد.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

  • منبع خبر : نهال امید