نماز عید فطر سنگری بزرگ برای وحدت امت اسلامی/ محکومیت جنایات کابل و غزه
نماز عید فطر سنگری بزرگ برای وحدت امت اسلامی/ محکومیت جنایات کابل و غزه

امام جمعه تبریز با بیان اینکه در جریان موشک باران مواضع رژیم صهیونیستی، اتحاد و وحدت مقاومت فلسطین سراسر این سرزمین مقدس وجود دارد، گفت: مردم قهرمان آذربایجان و تبریز در مراسم پرشکوه نماز عیدفطر ضمن محکومیت جنایات کابل و غزه، خواستار توجه بیشتر دولت افغانستان و مجامع بین المللی برای پیشگیری از تکرار چنین […]

امام جمعه تبریز با بیان اینکه در جریان موشک باران مواضع رژیم صهیونیستی، اتحاد و وحدت مقاومت فلسطین سراسر این سرزمین مقدس وجود دارد، گفت: مردم قهرمان آذربایجان و تبریز در مراسم پرشکوه نماز عیدفطر ضمن محکومیت جنایات کابل و غزه، خواستار توجه بیشتر دولت افغانستان و مجامع بین المللی برای پیشگیری از تکرار چنین حوادث رنج آور هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل هاشم‌ در خطبه‌های نماز عید فطر تبریز، با اشاره به جنایات رژیم‌ صهیونیستی در فلسطین، گفت: دولت نتانیاهو برای نجات از مخمصه‌ای که در آن گرفتار شده، یک سری گروهک‌های تندروی یهودی را پیشتاز کرده است تا یکسری اقداماتی را به نفع او انجام دهند. از جمله اقدامات نتانیاهو در این راستا نیز ورود ۲۰۰۰ شهرک نشین تندروی یهودی به مسجد الاقصی است که به صورت دسته جمعی برای عبادت ظاهری و برپایی عبادات و مراسم‌هایی به داخل مسجد الاقصی ورود یافته‌اند.

وی با بیان این‌که تمامی این اقدامات در دهه سوم ماه مبارک رمضان انجام گرفته است، افزود: در این راستا نتانیاهو می‌خواهد بگوید که مسجد الاقصی در حقیقت هیکل و معبد کذایی آن‌ها است و صهیونیست‌ها نسبت به مسلمانان‌ حقانیت بیشتری در این مسجد دارند.

وی متذکر شد: تفکر و نگرش گروهک‌های تندروی یهودی مبنی بر جایگزینی دینی است یعنی تخریب کامل مسجدالاقصی و ساخت معبد کذایی یهود بر روی خرابه‌های این مسجد است که حقیقت پشت صحنه‌ی این اقدامات در ظاهر و با چهره مذهبی را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام آل هاشم در خصوص اهداف صهیونیسم از انجام این اقدامات، گفت: هدف اول آن‌ها جبران شکست‌های راهبردی است که در طول سال‌های اخیر در برابر مقاومت داشته‌اند، دومین هدف نیز تلاش برای خروج از بن بست سیاسی، اجتماعی و پیردولتی بوده و سومین هدف آن‌ها سعی و کوشش نتانیاهو برای نجات از ناکامی‌های مکرری است که در تشکیل کابینه داشته و برای جلوگیری از احتمال سقوط است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا با بحرانی کردن اوضاع قدس و تحریک صهیونیست‌های تندرو، جامعه‌ی بی هویت کنونی را به سمت اتحاد و یگانگی ببرد اما به حول قوه الهی، مقاومت غزه، حماس و جهاد اسلامی در این میدان حاضر شده و با دفاع مقدس، هموطنان خود را هیچ موقع تنها نمی‌گذارند و حتی در شب دوشنبه نیز با موشک‌باران صهیونیست‌ها به کمک آن‌ها آمده‌اند.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: بخش غربی کابل افغانستان یک منطقه شیعه نشین است که در مقابل دبیرستان دخترانه سیدالشهدای این منطقه در روز شنبه ۱۸ اردیبهشت برابر با ۲۵ ماه مبارک رمضان، سه انفجار رخ داد و بیش از ۸۵ دانش آموز مظلوم دختر در این جریان شهید شده و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

وی افزود: همگی این فرزندان، نوجوان ۱۰ تا ۱۲ ساله مدرسه ۷۰۰۰  نفری بودند، با این حال هنوز هیچ گروه و حزبی مسئولیت این انفجار را عهده دار نشده است. دولت افغانستان‌، طالبان را مقصر می‌داند ولی این گروهک آن را تکذیب کرده و با محکومیت آن، انفجارها را به گردن گروهک داعش می‌اندازد.

وی متذکر شد: آن چیزی که در این راستا مهم بوده و پشت صحنه واقعی این جنایات است، عبارت از سیاست شیطانی آمریکا می‌شود. آمریکا که از سال ۸۱ تاکنون در این کشور حضور داشته اما اکنون‌ چاره‌ای جز خروج از افغانستان ندارد، لذا برای این‌که مردم را بیشتر خسته کند، با طراحی‌های شیطانی توسط مزدوران خود در صدد این است که سریالی تنظیم کند و با حوادث تلخ، آشوب سازی و ناامن سازی، این کشور را همچنان ناآرام نگه دارد تا به اهداف خود در شرق آسیا برسد.

حجت الاسلام آل هاشم با بیان این‌که تداوم ناامنی در غرب آسیا و کشورهای محوری، محتمل ترین حالت برای آمریکا است. گفت: آمریکا باید شکست خورده منطقه را ترک کند و از خاک افغانستان خارج شود، از این رو این امر باعث شده تا این تحرکات انتقام جویانه و کینه توزانه را نسبت به مردم مظلوم افغانستان در سطح منطقه انجام دهد و در این راه، کودکان، نوجوانان و دانش آموزان مظلوم شیعه را هدف قرار داده و آن‌ها قربانیان جنایات ضدبشری شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: از جمله مصادیق تقوا، این است که عبادت‌های زیاد را کم بشمریم تا از این طریق بر نفس خود غالب شده و خود را در معرض عفو و گذشت خداوند متعال قرار دهیم. هرچقدر انسان بیشتر عبادت کند، باید در مقابل درگاه خدا آن را کم بداند تا خداوند متعال او را ببخشد.

وی با تبریک روز عید فطر بر تمامی مسلمانان ایران اسلامی و به‌ خصوص مقام معظم رهبری و روح مطهر امام خمینی (ره)، گفت: عید فطر، عید بسیار بزرگی در اسلام و  روز مقدس است که نخستین روز ماه شوال بوده و همه باید این روز را عزیز بدانند. 

امام جمعه تبریز افزود: این روز، عید بزرگ روزه داران واقعی است، همان انسان‌هایی که اعمال آن‌ها ان شاالله قبول خواهد شد و گناهان و معصیت‌های آن‌ها به واسطه یک ماه روزه داری و عبادت و اطاعت مورد بخشش قرار می‌گیرد. لذا در این روز باید خداوند متعال را ستایش کرد.

وی با اشاره به روایتی از مولای متقیان علی (ع) در ستایش خداوند متعال، گفت: این امام بزرگوار می‌فرمایند، ستایش ویژه به خداوندی است که هیچ کس از رحمت آن مایوس نخواهد شد. در واقع هیچکس از آمرزش و مغفرت خداوند نباید ناامید شود و از پرستش و عبادت خدا نباید غافل باشد.

وی با بیان این‌که رحمت خداوند هیچگاه قطع نمی‌شود و نعمت آن نیز هیچگاه تمام شدنی نیست، اظهار کرد: روز عید فطر، روز بیداری و آگاهی انسان‌ها و حساب و کتاب‌ است. البته باید سعی کنیم در طول سال هر روز عید باشد و بنا بر نقل از امام علی (ع)، هر روزی که در آن انسان گناه نکند، آن روز عید است.

حجت الاسلام آل هاشم گفت: روز عید فطر روزی مهم و پس از یک ماه روزه داری و عبادت برای گرفتن پاداش الهی است‌ امروز موجب شادی و سرور مسلمانان است چرا که هر مسلمانی انجام وظیفه می‌کند و خدا را عبادت می‌کند خوشحال است و از طرفی دیگر نیز روز دریافت جایزه الهی است. 

وی با بیان این‌که نماز عید فطر سنگری بزرگ برای وحدت امت اسلامی است، گفت: نماز عید فطر شباهت بسیاری به نماز جمعه دارد، به خصوص از نظر ایراد دو خطبه بعد از نماز است لذا همان آثار و برکاتی که در نماز جمعه است، در نماز عیدفطر هم مطرح می‌شود ‌و باید امام جمعه در نماز عیدفطر نیز مسلمانان را در جریان مسائل روز و دنیا قرار بدهد تا مردم آگاهی کامل پیدا کنند.

  • منبع خبر : ایسنا