محصولات کشاورزی درچه شرایطی می توانند در افزایش صادرات غیرنفتی تاثیرگذار باشند؟
محصولات کشاورزی درچه شرایطی می توانند در افزایش صادرات غیرنفتی تاثیرگذار باشند؟

دو مهره اصلی که لازمه رشد بحث اقتصادی است، ایجاد سیاست های تشویق صادرات و افزایش آن به خصوص در زمینه کالاهای کشاورزی، صنعتی و مواد خام است. مقوله صادرات امری مهم در بحث درآمدزایی برای هر کشور است که می توان آن را به چند دسته از جمله صادرات مواد خام، کالاهای صنعتی، محصولات […]

دو مهره اصلی که لازمه رشد بحث اقتصادی است، ایجاد سیاست های تشویق صادرات و افزایش آن به خصوص در زمینه کالاهای کشاورزی، صنعتی و مواد خام است. مقوله صادرات امری مهم در بحث درآمدزایی برای هر کشور است که می توان آن را به چند دسته از جمله صادرات مواد خام، کالاهای صنعتی، محصولات فرآوری شده کشاورزی و … اشاره کرد.
روند صادرات محصولات کشاورزی در ایران، در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا دارای نواقص متعددی است که برای جهانی شدن و رقابت با این کشورها، باید دولت و بخش خصوصی در کنار یکدیگر بستر سازی های لازم را انجام داده تا تولید کنندگان و صادر کنندگان بتوانند صادرات کشور را به نقطه مطلوب برسانند.

خبرنگار نهال امید راهکارهای توسعه صادرات محصولات کشاورزی را با دکتر حسین راحلی، دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز بررسی نموده است.

گفت و گو از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

– آیا می توانیم صادرات را رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی قلمداد نماییم؟
تک محصولی بودن اقتصاد با وابستگی به نفت ریشه اصلی بسیاری مشکلات ساختاری در اقتصاد ایران است.
توجه به تولید داخلی موجب رونق یافتن تولید داخلی شده و فضایی رقابتی تَر برای تولیدات ایجاد خواهد شد.
صادرات به عنوان موتور محرّکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی، نقش کلیدی را در رقابت اقتصادی کشورهای جهان ایفا می کند.

– صادرات چگونه موجب رشد تولیدداخلی می شود؟
صادرات امکان استفاده از بازارهای جهانی را به منظور رشد تولید داخلی آماده و این شرایط را برای بنگاه های تولیدی فراهم می کند تا از محدودیت های بازار داخلی رها شوند و با توسعه صادرات، بازارهای جهانی را هدف قرار دهند و از سود اقتصادی حاصل از تولید بیشتر بهره برداری کنند.
ارتقای کیفیت محصولات تولیدی بر اساس استانداردهای محصولات سالم در بازارهای جهانیافزایش صادرات را درپی خواهد داشت.

سرمایه گذاری در تبلیغ محصولات کشاورزی چه اثراتی در افزایش صادرات دارد؟
سرمایه گذاری در تبلیغ محصولات کشاورزی کشور در کشورهای هدف با استفاده از شیوه‌های نوین تبلیغاتی و رسانه‌ایرا باید از راهکارهای تاثیرگذار در افزایش صادرات محصولات کشاورزی قلمداد نماییم.

– حمایت از صادرکنندگان درچه شرایطی امکانپذیر خواهدبود؟
تنظیم، تسهیل و شفاف‌سازی سیاست‌ های تجاری کشور متناسب با راهبرد توسعه صادرات جهت حمایت از صادرکنندگان و توسعه صادرات کشور با توجه به سیاست­ ها و برنامه­ های کلان اقتصاد مقاومتی امکانپذیر خواهد شد.

– آیا رشد تولید داخلی با صادرات قابل پیش بینی است؟
 صادرات امکان استفاده از بازارهای جهانی را برای رشد تولید داخلی مهیّا کرده و بنگاه های تولیدی و تجاری را قادر می کند تا از محدودیت های بازار داخلی رها شده و با توسعه صادرات، بازارهای جهانی را هدف قرار دهند و از صرفه های اقتصادی حاصل در تولید بیشتر بهره برداری کنند

افزایش تولید داخلی چگونه موحب افزابش صادرات می شود؟
افزایش تولید داخلی ضمن افزایش صادرات با فعال شدن افراد در زمینه های بسته بندی، حمل و نقل، تبلیغات و… داشته و اثری مستقیم در افزایش اشتغال دارد و درصورت تداوم با در نظر گرفتن تنوّع محصول، صادرات نیز افزایش می یابد.

– چه عواملی اثراتی منفی در روند صادرات دارند؟
مسایلی چون بهره وری پایین و بالا بودن هزینه های مالی تولید، چالش های رقابتی و الزامات قانونی در روند صادرات تأثیر منفی برجای می گذارد، در حالی که مشوق ها، مزیت های بالقوه و بالفعل در امر صادرات، الزامات فنی و تکنولوژیکی، کشور را در مسیر رسیدن به اهداف صادراتی قرار می دهد.

  • منبع خبر : نهال امید