صادرات بیش از دو میلیارد دلار کالا از گمرکات آذربایجان شرقی
صادرات بیش از دو میلیارد دلار کالا از گمرکات آذربایجان شرقی

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی اعلام کرد: در 9 ماهه سالجاری بیش از دو میلیون تن کالا به ارزش دو میلیارد و 380 میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی دلاری به ترتیب 30 و 100 درصد افزایش داشته است.

لیلی اورنگی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به محصولات صادراتی از گمرکات آذربایجان شرقی، عنوان کرد:  طی ۹ ماهه سال‌جاری؛ چدن آهن و فولاد، سوخت های معدنی، روغن های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آن‌ها، مواد پلاستیکی واشیای ساخته شده از این مواد، میوه‌های خوراکی، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد،  مس و مصنوعات از مس،  شیشه و مصنوعات شیشه‌ای، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آن‌ها، فرآورده‌های غلات و کاکائو و فرآورده‌های آن به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، چین، افغانستان، پاکستان، بلغارستان، ایتالیا  و سایر کشورهای دیگر صادر شده است.

وی افزود: همچنین در این مدت حدود ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار کالا از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است.

وی  با بیان این‌که این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و دلاری به ترتیب ۷۲ و ۲۹ درصد افزایش داشته است، گفت: توتون و تنباکو،  ماشین آلات و وسایل مکانیکی  اجزاء و قطعات آن‌ها، گوشت و احشای خوراکی، کاغذ و مقوا، چدن آهن و فولاد،  مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، ماشین آلات و دستگاههای برقی، کاکائو و فرآورده های آن، چوب و اشیاء چوبی و زغال چوب و خمیر چوب  از عمده کالاهای وارداتی بوده است.

 اورنگی  تصریح کرد: عمده واردات به ترتیب از کشورهای ترکیه،  امارات متحده عربی، آلمان، چین، گرجستان،  ژاپن، ایتالیا، اسپانیا، روسیه و جمهوری کره بوده است.

وی خاطرنشان کرد: درآمدهای وصولی گمرکات استان در ۹ ماهه سالجاری افزون بر چهار هزار و۷۰۰ میلیارد ریال بوده است که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۲۵درصد افزایش داشته است.

  • منبع خبر : ایسنا