شهرهای آذربایجان‌شرقی چشم انتظار شهرداران تازه‌ نفس
شهرهای آذربایجان‌شرقی چشم انتظار شهرداران تازه‌ نفس

با به فرجام رسیدن نتایج انتخابات شوراهای ششم شهر و روستا و مشخص شدن اعضای اصلی این شوراها، شهروندان شهرهای آذربایجان‌شرقی چشم انتظار انتخاب شهردار تازه‌نفس برای مدیریت شهر و گذر از بلاتکلیفی در نبود شهردار جدید در برخی از شهرها هستند.

به گزارش نهال امید، اکنون که ششمین پارلمان محلی (شوراهای شهر و روستا) با انتخاب مردم، برگزیده و انتخابات درون سازمانی شوراها برای انتخاب اعضای هیات رییسه و روسای کمیسیون ها برگزار شده اند، شهروندان، چشم انتظار انتخاب شهرداران تازه نفس و کاردان برای عمران و توسعه شهرهایشان هستند، چرا که انتخاب شهردار اصلی ترین وظایف شوراهاست.

طبق فصل هفتم قانون اساسی شوراها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور هستند و بر اساس ماده ٨٠ قانون تشکیلات، انتخاب شهردار برای مدت چهار سال، بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حل های کاربردی در این زمینه ها جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذی ربط، نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح های مصوب در امور شهرداری ، همکاری با مسئولان اجرایی و نهادها و سازمان ها در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی از جمله وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی شهر می باشد.

در این میان انتخاب شهردار برای مدیریت شهری جزو وظایف عینی و برجسته شوراها می باشد.

تاریخچه شهرداری در ایران

در گذشته «شهرداری » را « بلدیه » می نامیدند. در سال ۱۳۰۰ قمری، ناصرالدین شاه به دنبال اصلاح امور داخلی، تصمیم گرفت که در تهران بلدیه را تأسیس نماید، اما موفق به این امر نشد. در سال ۱۲۸۳ هجری شمسی، قانون بلدیه در مجلس شورای ملی ایران به تصویب رسید. قبل از تاسیس بلدیه، مردم و ساکنان هر شهر، بر طبق آداب و اعتقادات شخصی و دینی، خدمات شهری را انجام می ‌دادند. اما پس از پیروزی مشروطه، مشکلات فراوانی در اداره شهرها و از جمله امور بهداشت شهری و آب ‌رسانی پدید آمد.

اولین شهرداری در تاریخ

شهرداری تبریز اولین نهاد شهرداری (بلدیه) در تاریخ ایران است که در صدر جنبش مشروطه ( ۱۲۸۶)در تبریز تاسیس شد و از جمله نتایج مدنی این جنبش به شمار می‌رود. انجمن شهر تبریز نیز در سال ۱۲۸۶ خورشیدی تشکیل شد. در این دوره هنوز در هیچ‌یک از شهرهای ایران بلدیه و انجمن شهری ایجاد نشده بود. قاسم‌خان والی اولین شهردار تبریز می باشد.

وظایف شهرداری

شهرداری در ایران، به نهاد اجرایی عمومی و غیردولتی محلی گفته می شود که زیر نظر شهردار اداره شده و وظیفه آن جمع‌آوری و حمل زباله شهری، صدور مجوزهای ساخت و ساز شهری، پیش گیری از جرم و جنایت، خدمات آتش نشانی پاکیزه نگاهداشتن شهر، دریافت عوارض شهری از شهروندان، برقراری نظم در شهر می باشد.

مهم‌ترین وظیفه شهردار ایجاد حس آرامش در شهروندان است

کارشناس برنامه ریزی شهری و استاد دانشگاه در گفت و گو با ایرنا در خصوص وظایف هر شهردار گفت: خدمات‌رسانی صادقانه همراه با ایجاد حس آرامش و اطمینان در شهروندان با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات شهری و همچنین ایجاد رضایت‌مندی در بین آن‌ها از مهم‌ترین وظایف شهردار است.

مسعود حمیدی افزود: شهرداری سازمانی محلی است که بر اساس اصل تمرکززدایی اداری و به منظور اداره امور محلی در حوزه‌های عمرانی، خدماتی و بهداشتی در محدوده شهرها تاسیس می‌شود؛ در واقع شهرداری حکومت یا دولت محلی در اداره امور شهروندان و خدمات‌رسانی به آن‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: هر شهری به عنوان یک محیط اجتماعی نیازمند توجه‌ای ویژه است و شهردار به عنوان کلیددار مدیریت شهری نقش اساسی در ایجاد پویایی شهر ایفا می‌کند.

حمیدی تاکید کرد: شهردار خلاق، خوشفکر، ایده‌پرداز و به‌روز می‌تواند با کمک معاونان و کارشناسان مدیریت شهری و شناسایی مزیت‌ها و نقاط قوت شهر و برنامه‌ریزی مناسب، برای شهروندان محیطی جذاب همراه با حس رفاه و آرامش را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: در ایران، اداره شهر بر دو رکن اصلی شوراهای اسلامی و شهرداری استوار است که اعضای شورای اسلامی با رای مستقیم مردم و شهردار با رای اکثریت مطلق اعضای شورای اسلامی شهر، انتخاب می‌شود.

اینک ۵۸ شهر آذربایجان شرقی که طبق قانون شوراها و براساس تقسیم بندی وزارت کشور حایز انتخاب شهردار هستند، منتظر مدیران جدید شهری برای سرعت بخشی به توسعه شهر و مناسب سازی زیست بوم خود هستند، البته در این میان تکلیف انتخاب چند شهر استان مشخص شده است.

عباس رنجبر پنجاه و هفتمین شهردار تبریز 

 اعضای شورای شهر تبریز در جلسه فوق العاده خود، با اکثریت آرا، عباس رنجبر را به عنوان پنجاه و هفتمین شهردار این کلان شهر انتخاب کردند.

در جلسه فوق العاده شورای شهر تبریز که به صورت علنی برگزار شد، رنجبر موفق شد هفت رای از ۱۳ رای اعضای شورا را به خود اختصاص دهد؛ این در حالی است که منجم و سلیمانی به عنوان رقبای وی به ترتیب چهار و ۲ رای کسب کردند.

روزهای خوبی در انتظار تبریز است

شهردار منتخب تبریز در پیامی خطاب به اعضای شورای شهر و شهروندان، داشتن روزهای خوبی را وعده داد و از آغاز فصل جدید عمران و آبادانی در این کلان شهر سخن گفت.

در پیام عباس رنجبر آمده است: اکنون که با اعتماد نمایندگان شما در شورای اسلامی شهر، به عنوان خادم تبریز انتخاب شدم، بر خود وظیفه می‌دانم شاکر الطاف بی‌حد پروردگار متعال باشم و از اعتماد شورای اسلامی شهر قدردانی نمایم که در این مقطع از حیات خویش، توفیق خدمت در عرصه مدیریت شهری را به اینجانب واگذار کردند.

در این پیام اضافه شده است: اعضای شورای شهر تجلی اراده و خواست مردم است و بنده در مسیر خدمت به مردم، در تعامل و هماهنگی کامل با تمام نمایندگان مردم بوده و شهردار همه‌ی مردم شهرم خواهم بود و در مسیر تحقق اهداف و رویکردهای این دوره از شورا، تمام توان خود را به کار خواهم گرفت.

شهردار بناب معرفی شد

باقر بابازاده از سوی شورای اسلامی شهر بناب به عنوان کلیددار این شهر انتخاب و معرفی شد.

در یازدهمین جلسه فوق العاده شورای اسلامی شهر بناب که دستورکار آن انتخاب شهردار بود، باقر بابازاده با کسب ۴ رأی از ۷ رأی اعضای شورای اسلامی شهر به عنوان شهردار این شهر انتخاب و معرفی شد.

باقر بابازاده پیش از این در دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان شهردار بناب انجام وظیفه کرده بود.

شهردار هریس انتخاب شد

مقتدا بهروز سرندی با رأی اعضای شورای اسلامی شهر هریس به عنوان شهردار این شهر معرفی شد.

اعضای شورای اسلامی شهر هریس با پنج رأی موافق، مقتدا بهروز سرندی را به عنوان شهردار جدید هریس انتخاب کردند.

درجه‌ علمی دکترای مدیریت ، عضویت در سازمان نظام مهندسی، عضویت در انجمن انبوه سازان مسکن، کسب عنوان مهندس نمونه‌

 مجمع مهندسان جوان استان، عضویت رسمی در مجمع مهندسان جوان استان، عضویت در شورای تخصصی مجمع جوانان استان، مدیریت امور مناطق شرکت جهاد نصر و مدیر طرح و برنامه شرکت جهاد نصر از جمله فعالیت های علمی و اجرایی سرندی است.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایرنا