زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی کی خانه‌دار می‌شوند؟
زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی کی خانه‌دار می‌شوند؟

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب آذربایجان شرقی، آخرین روند بازسازی مساکن زلزله‌زدگان را تشریح کرد.

به گزارش نهال امید، حافظ باباپور با اشاره به اینکه زمین لرزه‌ی آبان ماه سال گذشته دو شهرستان سراب و میانه را تحت تاثیر قرار داد، گفت: حدود ۳۵۰۰ واحد خسارت‌های جزیی دیده بودند که خوشبختانه تا بهمن ماه سال قبل، بازسازی و تعمیر شدند.

وی اضافه کرد: حدود ۳۰۰۰ واحد متاثر از زلزله هم نیاز به بازسازی صد درصدی و احداث مجدد داشتند که ۲۰۰۰ واحد از آن‌ها در شهرستان میانه و ۱۰۰۰ واحد نیز در شهرستان سراب قرار دارد.

وی با اشاره به آخرین روند عملیات عمرانی بازسازی واحدهای آسیب دیده از زلزله، اظهار کرد: پی کنی به طور کامل و ۱۰۰ درصدی، آلماتوربندی و قالب بندی بیش از ۹۵ درصد، پی‎سازی حدود 95 درصد و پوشش سقف حدود ۷۸ درصد انجام و اسکلت حدود ۲۷۰۱ واحد نصب شده است.

باباپور از تکمیل 1200 واحد خبر داد و گفت: درب و پنجره‌های این واحدها هم به طور کامل نصب شده و مالکان ساکن این خانه‎ها هستند؛ روند بازسازی با وجود برخی عواملی که تاثیر منفی داشتند، خوب است؛ طولانی بودن فصل سرما، شیوع ویروس کرونا و افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث شد تا روند بازسازی تا حدودی به کندی پیش رود و زلزله‌زدگان و متضرران برای دریافت تسهیلات و پیگیری پرونده‎شان مراجعه نکنند.

وی، همزمانی فصل کاری کشاورزان را از دیگر علل کند پیش رفتن روند بازسازی عنوان کرد و افزود: با وجود تمامی مشکلات،  امیدواریم تا فرا رسیدن سالگرد زمین لرزه‌ بتوانیم بازسازی و احداث تمامی واحدها را به پایان برسانیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مجموع تسهیلات بلاعوض مصوب هیات وزیران و پرداختی به مردم برابر ۹۲ میلیارد تومان است، اظهار کرد: ۴۶ میلیارد تومان از این میزان، در مرحله‎ی اول و سال گذشته ابلاغ و بین مردم توزیع شد، در مرحله‎ی دوم نیز نیمی از مبلغ باقیمانده برابر با ۲۳ میلیارد تومان ابلاغ و حدود ۱۵ ملیارد تومان از آن در بین مردم توزیع شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب آذربایجان شرقی در خاتمه متذکر شد: پیگیر هستیم تا مابقی مبلغ نیز طی روزهای آینده توسط دولت ابلاغ و بین مردم توزیع شود، در مجموع سهم هر خانوار ۱۰ میلیون تومان وام بلاعوض بود.

 بر اساس این گزارش؛ در بامداد ۱۷ آبان ۱۳۹۸ زمین لرزه ای ۵.۹ ریشتری برای ۱۵ ثانیه دو شهرستان میانه و سراب را لرزاند و موجب فوت پنج نفر و مصدومیت ۲۵۱ نفر شده و به تخریب کامل سه هزار خانه و ابنیه در این دو شهرستان منجر شد.

  • منبع خبر : ایسنا