دفتر شهر خلاق ادبیات جهانی در تبریز راه‌اندازی می‌شود
دفتر شهر خلاق ادبیات جهانی در تبریز راه‌اندازی می‌شود

تبریز -نهال امید - معاون فرهنگی شهردار تبریز گفت: با توجه به انتخاب تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات در کشور و پیشنهاد آن به عنوان شهر خلاق ادبیات جهانی، دفتر آن در این شهر راه‌اندازی می‌شود.

حجت‌الاسلام احمد حمیدی، روز چهارشنبه در گفت و گو با نهال امید با بیان اینکه این دفتر در آستانه ۲۷ شهریور روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت مقام شهریار راه اندازی می شود، افزود: تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات جهانی با همکاری نهادهای مختلف و شخصیت‌های فرهنگی و علمی از سوی دفتر نمایندگی یونسکو در ایران به سازمان یونسکو معرفی شده و در مرحله نهایی قرار دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در تبریز احتمال دارد در آبان امسال این عنوان در مجمع جهانی یونسکو در پاریس به تصویب برسد.

معاون فرهنگی شهردار تبریز گفت: باید برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی در این راستا ارایه شود و نهادهای دیگر نیز آماده باشند تا به محض تصویب و ابلاغ این عنوان از سوی سازمان یونسکو، بر اساس زمان‌بندی مناسب این برنامه‌ها اجرا شود.

حجت الاسلام حمیدی، ادامه داد: شهر خلاق ادبیات جهانی چارت مشخصی دارد که بر اساس آن اعضای حقیقی و حقوقی و کمیته‌های تخصصی آن مشخص شده است و انتخاب اعضای شورای سیاستگذاری آن به بعد از ابلاغ موکول شده است.

وی یادآوری کرد: در این راستا تلاش می شود تا پایان سال، ایستگاه‌های کتاب به ۵۰ ایستگاه افزایش یابد و نمادها حجمی و تندیس هایی طراحی و در سطح شهر اجرا و نصب شود.

به گزارش نهال امید ، کلانشهر ۱.۹ میلیون نفری تبریز در سال جاری بر اساس پایش های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان شهر خلاق ادبیات در سطح کشور شناخته شد و برای ثبت این عنوان در سطح جهانی به «یونسکو»(سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) معرفی شد.

گفته می شود مرحله نخست تایید ثبت نام تبریز در فهرست شهرهای خلاق جهان در حوزه ادبیات در یونسکو، انجام شده و مرحله پایانی و اعلام رسمی آن باید در مجمع عمومی این سازمان محقق شود.

  • انتهای پیام
  • منبع خبر : ایرنا