دانشگاه جامع یکی از مهم‌ترین عوامل سهیم در اشتغال کشور و تربیت نیروی انسانی است
دانشگاه جامع یکی از مهم‌ترین عوامل سهیم در اشتغال کشور و تربیت نیروی انسانی است

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی شیرین عسل تبریز گفت: با توجه به این‌که رشته‌های ارائه شده در این مرکز، جزء رشته‌های مورد نیاز آذربایجان شرقی و صنایع بوده و در بسیاری از صنایع، کارخانجات و در برخی موارد ارگان‌های دولتی به افراد دارای مهارت رشته‌های موجود در این مرکز، نیاز مبرم وجود دارد؛ بنابراین جوانان بهتر است با یادگیری و تحصیل در رشته‌های مهارتی به جای رشته‌های تئوریک، مهارت‌های کافی را به دست آورده و به راحتی وارد بازار کار شوند.

مریم خوش منظر در گفت‌وگو با نهال امید ، با بیان اینکه آذربایجان شرقی قطب صنایع غذایی کشور و کانون کسب کار می باشد، اظهار کرد: هلدینگ شیرین عسل به منظور تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز صنعت در سال ۱۳۸۶، مرکز علمی کاربردی گروه صنایع غذایی شیرین عسل را تاسیس نمود و در راستای افزایش تقاضا در خصوص آموزش کیفی دانشجویان در رشته‌های مختلف، هیئت مدیره هلدینگ شیرین عسل را مصمم بر احداث و بهره برداری از ساختمان آموزشی مجزا و پیشرفته با مساحت حدود پنج هزار مترمربع و با امکانات و تجهیزات مدرن در پنج طبقه در سال ۱۳۹۸ کرد.

وی ادامه داد: مرکز علمی کاربردی شیرین عسل برای مهر ۱۴۰۱ در مقطع کارشناسی از اول تیرماه و از ۱۴ تیرماه برای کاردانی در رشته های اشتغال آفرین و پر کاربرد در صنعت از طریق سایت سازمان سنجش و بدون آزمون دانشجو می‌پذیرد. 

وی افزود: از امکانات مرکز علمی کاربردی گروه صنایع غذایی شیرین عسل می‌توان به کلاس‌های مجهز به ویدیو پروژکتور و اسمارت برد، کارگاه کامپیوتر پیشرفته، سلف دانشجویی با ظرفیت ۱۵۰ نفر، کتابخانه با بیش از ۱۵۰۰ عنوان کتاب و سالن مطالعه، نمازخانه، آزمایشگاه‌های تخصصی، سالن ورزشی و آمفی تئاتر با ظرفیت ۱۰۰ نفر اشاره کرد. 

وی تعداد دانش آموختگان این مرکز را ۱۲۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این مرکز دارای ۲۰۰ دانشجو و ۴۰ مدرس با تحصیلات دکترا و کارشناسی ارشد است.

وی با بیان این‌که مرکز آموزش علمی کاربردی گروه صنایع غذایی شیرین عسل به عنوان مرکز شایسته تقدیر در سال ۱۴۰۱ توسط هیئت نظارت دانشگاه تبریز معرفی شد، گفت: همچنین ۲ نفر از مدرسان این مرکز به عنوان مدرسان برگزیده کشوری در بین ۳۰ هزار مدرس دانشگاه علمی کاربردی و در سطح کشوری برگزیده شدند؛ در حوزه پژوهشی نیز رتبه پنجم را در بین ۶۰۱ مرکز علمی کاربردی کشور و همچنین رتبه اول را در میان مراکز علمی کاربردی استان آذربایجان شرقی کسب کرده است.

 خوش منظر تصریح کرد: همچنین در حوزه فرهنگی مرکز آموزشی نمونه در برگزاری مسابقات قرآن و عترت، و رتبه دوم جشنواره قرآن و عترت در سال ۱۳۹۹ و رتبه شایسته تقدیر در بخش نشریات دانشجویی (فصلنامه سروش) در جشنواره حرکت سال ۱۴۰۰ و رتبه اول مسابقات ورزشی در زمینه دارت در سال را کسب کرده است.

رئیس مرکز آموزشی علمی کاربردی شیرین عسل متذکر شد: این مرکز اولین برگزار کننده کنگره ملی شیرینی و شکلات در سال ۱۴۰۱ در کشور و دورههای کوتاه مدت تک پودمان با عنوان مدیریت کیفیت آزمایشگاه بر اساس استاندارد ۱۷۰۲۵ و بسته بندی محصولات زراعی و باغی در بین مراکز استان بوده است. همچنین اولین جشنواره علمی،فرهنگی و هنری مهر و ماه در سال ۱۴۰۰ در این مرکز برگزار گردید.

وی با بیان این‌که سه هسته نوآور در این مرکز آموزشی فعال است، خاطرنشان کرد: با راه اندازی مرکز نوآوری در این مرکز در سال ۱۳۹۷، و برگزاری استارت آپهای تخصصی، ۳ هسته نوآور در این مرکز در حال فعالیت هستند.

خوش منظر با اشاره به دیگر فعالیت‌های این مرکز آموزشی، افزود: دریافت مجوز انتشارات، چاپ بیش از ۳۰ مقاله در مجلات بین‌المللی و کنفرانس‌ها، برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و چاپ فصلنامه کیمیا و سروش از جمله این فعالیت‌ها است.

وی در خصوص شرایط بازار کار فارغ‌التحصیلان مرکز آموزش علمی کاربردی شیرین عسل، گفت:  از آنجایی که رشته‌های فعال مرکز جزء رشته‌ها و مهارتهای مورد نیاز کارخانجات، مشخصا هلدینگ شیرین عسل می‌باشد، بنابراین فارغ التحصیلان دارای اولویت استخدامی در این هلدینگ می‌باشند. از سویی نیز به دلیل واقع شدن مرکز آموزش علمی کاربردی گروه صنایع غذایی شیرین عسل در شهرک صنعتی شهید سلیمی، افراد شاغل در کارخانجات که قصد ادامه تحصیل دارند، می‌توانند به راحتی به تحصیلات خود بپردازند.

خوش منظر ادامه داد: همچنین به علت نزدیکی به هلدینگ شیرین عسل و سایر کارخانجات ذیربط امکان بازدیدها و تورهای فناوری و انجام دوره کارورزی جهت آشنایی بیشتر با فضای کاری مهیا می باشد. 

وی با اشاره به پایین بودن شهریه تحصیل مراکز علمی کاربردی نسبت به سایر دانشگاه‌ها، گفت: دانشجویان مرکز آموزش علمی کاربردی شیرین عسل به دو دسته دانشجویان شاغل و آزاد تقسیم می‌شوند، دانشجویان آزاد در کلاس‌های درسی و یا کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های آموزشی در کنار دانشجویانی قرار می‌گیرند که شاغل در ادارات، شرکت‌ها، کارگاه‌ها، مراکز علمی و آموزشی و حتی مدیر عامل شرکت خصوصی و کارآفرین موفق و با تجربه هستند و این همکلاسی و هم رشته بودن دانشجوی شاغل و آزاد یعنی مقدمه‌ای برای ایجاد نگرش اشتغال آفرینی در همه دانشجویان است.

خوش منظر توضیح داد: مرکز آموزش علمی کاربردی شیرین عسل، بازدیدهایی از محل فعالیت دانش‌ آموختگان که کسب و کار خود را راه اندازی کرده‌اند، اجرا می‌کند تا دانشجویان از نزدیک با محیط‌های مختلف شغلی آشنا گردند، همچنین این مرکز اقدام به برگزاری نمایشگاه دستاورد و توانمندی دانشجویی با محوریت مهارت آموزی در سال ۱۴۰۱ کرده و از دانش آموختگان و دانشجویان دعوت گردید تا دستاوردهای خود را در معرض دید عموم قرار دهند و سایر دانشجویان ذهنیتی از کسب و کار در حوزه‌های مختلف داشته و فضای مطلوبی برای تبادل نظر آنها فراهم گردد.

به گفته وی، در دنیای امروزی دانش یا تجربه به تنهایی کارایی نداشته و با تلفیق این دو است که می‌توان افراد ماهر و کارآزموده به جامعه تحویل داد؛ در این راستا در مرکز آموزش علمی کاربردی شیرین عسل دانشجویان در کنار تحصیل خود، مهارت‌های مرتبط با رشته خود را نیز آموزش می‌بینند.

وی در پایان با تاکید بر این‌که همواره تحصیل و به دنبال آن اشتغال و کسب درآمد از مهم ترین دغدغه های خانواده‌ها است، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که فارغ التحصیلان رشته‌های این مرکز به راحتی جذب بازار کار می‌شوند، تحصیل در این دانشگاه باعث برطرف شدن دغدغه اصلی خانواده ها خواهد بود. 

به گزارش نهال امید ، وی همچنین تقسیط شهریه، ارائه وام دانشجویی، سرویس ایاب ذهاب، اولویت استخدامی و معرفی آنان به کارگزینی جهت مصاحبه و اشتغال پس از فارغ التحصیلی از امتیازات ویژه این مرکز آموزشی برای پذیرفته شدگان عنوان کرد.

گفتنی است؛ ثبت نام دوره های بدون کنکور کارشناسی از یکم تیرماه شروع شده و تا ۱۴ تیرماه ادامه داد و پذیرش دوره‌های کاردانی نیز از ۱۴ تیرماه از طریق سایت سنجش امکان پذیر بوده و علاقه مندان می توانند جهت ثبت نام به سایت سنجش به نشانی www.sanjesh.org مراجعه کنند.