خطر احتمال انتشار ویروس پشه آئودس در کشور
خطر احتمال انتشار ویروس پشه آئودس در کشور

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: احتمال انتشار ۴ نوع ویروس از پشه آئودس در کشور وجود دارد.

مشهود تقی‌لو ظهر امروز (۱۱ تیرماه) در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی و زنان استان زنجان، با اشاره به ویروس جدیدی که توسط نوعی پشه منتقل می‌شود، عنوان کرد: این پشه ناقل ۴ نوع ویروس است که هر کدام از این ۴ نوع ویروس چند نوع بیماری را ایجاد می‌کند.

این مسئول با اشاره به سرعت انتشار این ویروس، اظهار کرد: سرعت گسترش بیماری‌های منتقله از این نوع پشه زیاد است و توسط ۲ نوع پشه منتقل می‌شود. همچنین تا سال ۱۳۹۷ ناقلان این پشه در ۱۳ کشور منطقه از جمله یمن، پاکستان و عربستان صعودی مشاهده شده است.

تقی‌لو با اشاره به راه انتقال این ویروس، گفت: ویروس این بیماری از طریق گزش پشه، خون آلوده، پیوند عضو و همچنین از مادر به کودک در دوران بارداری منتقل می‌شود. همچنین نرخ مرگ و میر در این بیماری در موارد خفیف بین ۱ الی ۵ درصد و در موارد شدید تا ۲۶ درصد نیز می‌رسد.

وی با اشاره به یکی از بیماری‌های نشات گرفته از این پشه، اظهار کرد: یکی از این بیماری‌ها تب دانگ نام دارد که در دنیا بین ۵۰ الی ۱۰۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند و بیش از ۷۵ درصد افراد در معرض خطر ابتلا در منطقه آسیا قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به پتانسیل بالای ورود این بیماری از طریق جنوب کشور، بیان کرد: پتانسیل ورود تب دانگ به ایران مخصوصا از جنوب کشور به دلیل شیوع این بیماری در کشورهای عربی همسایه و شهر های جده و مدینه حتمی است.

تقی‌لو افزود: با توجه به حجم بالای زائران مکه مکرمه و عتبات عالیات این زائران به نوعی مخزن بیماری به شمار می‌آیند و باید جهت پیشگیری از شیوع این بیماری در ایران به وسیله زوار اقدامات جدی انجام داد.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس توسط پشه ناقل می‌توان از پشه‌بندها، حشره‌کش‌ها استفاده و همچنین از طریق رعایت اصول بهداشتی پیشگیری کرد.