تاثیر کرونا بر روی بازار آجیل و خشکبار تبریز
تاثیر کرونا بر روی بازار آجیل و خشکبار تبریز

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تبریز گفت: خرید و فروش در صنف آجیل و خشکبار یک هشتم شده است و باتوجه به این‌که روز به روز قیمت‌ها روبه افزایش هستند، قدرت خرید نیز کاهش می‌یابد.

به گزارش نهال امید، سید احمد محمدی با اشاره به تاثیر کرونا بر بازار آجیل و خشکبار در تبریز، اظهار کرد: اوایل اسفند ماه سال گذشته شیوع کرونا، موجب شد تا سبک زندگی مردم نیز تغییر کند، این تغییر سبک خسارات اقتصادی زیادی برای صنوف به همراه داشت و یکی از صنوفی که به شدت از این مسئله آسیب دید، صنف آجیل فروشان بود.

وی گفت: با شرایطی که در بازار به وجود آمده اعضای صنف به فکر سود نیستند و حتی در فروش‌های فوق العاده شرکت کردند و برخی از واحدها نیز زیر قیمت خرید، اجناس خود را به فروش می‌رسانند.

وی با اشاره به دلایل افزایش قیمت آجیل و خشکبار، گفت: به دلیل کاهش ارزش پول ملی و محدودیت‌های وارداتی، برخی اجناس که از سایر کشورها وارد می‌شد، دیگر وارد نمی‌شود و کشاورزان ایرانی همان محصول را به چند برابر قیمت آن عرضه می‌کند و یا نمی‌فروشند.

محمدی خاطرنشان کرد: در حالی‌که باید تولیدات داخلی خودمان را با قیمت مناسب به هموطنان خود عرضه کنیم، برعکس قیمت آن را بیشتر از قیمت وارداتی آن می‌فروشند؛ به عنوان مثال مویز از کشور ازبکستان وارد می‌شد و با قیمت ۶۰ هزار تومان آن را خریداری می‌کردیم، در حال حاضر مشابه تولید داخلی آن را با قیمت ۱۲۰ هزار تومان خریداری می‌کنیم.

وی افزود: کشمش سبز از افغانستان وارد می‌شود و آن را با قیمت دلار می‌فروشند؛ از طرفی با همان قیمتی که خریدیم آن را می‌فروشیم و هیچ سودی نمی‌توان برد.  

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تبریز با بیان این‌که کرونا منجر به تعطیلی حدود ۳۰ درصد از آجیل فروشان سطح شهر شده است، گفت: در صورت ادامه این روند تا یکی دو سال آینده صنف آجیل و خشکبار از روی ناچاری به شغل‌های دیگر روی می‌آورند؛ چراکه عملا تمامی مغازه‌ها بیکار بوده و از سویی قادر به پرداخت هزینه‌های کارگران، مالیات و … نیستند.
 
وی با بیان این‌که خرید آجیل هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌کند، گفت: در واحدهای صنفی برای تهیه آجیل حرارت ۲۰۰ تا ۴۰۰ درجه استفاده می شود و قطعا ویروسی وجود ندارد حتی برای اطمینان مردم می‌توانند در منزل نیز  آن را حرارت داده و با خیال راحت استفاده کنند.

  • منبع خبر : ایسنا