بازارچه‌های محلی در تبریز افزایش می‌یابد
بازارچه‌های محلی در تبریز افزایش می‌یابد

افزایش بازارچه‌های محلی از برنامه های مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر تبریز است و مقرر شده است سه بازارچه محلی تا پایان خرداد و ۶ بازارچه تا پایان سال جاری افتتاح شود.

حافظه جمعی ما شهرهای شمالی را با بازارچه‌های محلی‌اش می‌شناسد. از شنبه بازار گرفته تا بازارچه‌هایی که نقش مهمی در توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال و حتی رونق کسب و کار ایفا می‌کنند.

شاید هدف از احداث و توسعه شنبه بازارهای شمال کشور، ساماندهی دستفروشان و تسهیل دسترسی مردم به مایحتاج زندگی و همچنین ارائه صنایع دستی هموطنان شمالی در این بازارچه ها باشد و همین امر موجب شده هر گردشگری در سفر به شمال کشور بدون فوت وقت، چرخی در بازارچه‌های محلی بزند.

بازارچه‌های محلی می‌توانند به خودی خود، سرآغاز فصل دیگری از گردشگری و کاهش نرخ بیکاری باشند و همچنین در کاهش بار ترافیکی کلانشهرها، نقش ویژه‌ای ایفا کنند.

از سوی دیگر این بازارچه‌ها نقش اساسی در تأمین مایحتاج زندگی مردم دارند و قطعاً یکی از مهم‌ترین اهداف احداث بازارچه‌های محلی در نقاط مختلف تبریز، گذشته از دسترسی آسان مردم به نیازهای خود، ساماندهی اصولی دستفروشان شهری و رفع سدمعبر است.

اعمال نظارت بیشتر بر بازارچه‌های محلی

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر تبریز در این باره می‌گوید: موضوع بازارچه‌های محلی در کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورا مطرح شده است و به نظر می‌رسد باید نظارت بیشتری درباره آنها اعمال شود.

پرویز هادی ادامه می‌دهد: امسال قصد داریم با کمک شهردار تبریز در هر منطقه شهرداری، یک بازارچه محلی احداث کنیم.

وی با تأکید بر احداث میدان میوه و تره بار شهریار اضافه می‌کند: این میدان توسط بخش خصوصی در مساحت ۷۰ هکتار و با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی احداث می‌شود و یکی از مزایای این میدان، کاهش حجم ترافیک اتوبان شهید کسایی است.

احداث بازارچه‌های محلی در نقاط مختلف تبریز، یک مطالبه دیرینه و همگانی از سوی شهروندان بود که به همت شورای اسلامی شهر، سازمان میادین و ساماندهی مشاغل و همچنین شهرداری تبریز به تحقق می‌رسد.

احداث و افزایش بازارچه‌های محلی در تبریز، به طور همزمان علاوه بر تسریع در دسترسی مردم به تأمین مایحتاج و کاهش بار ترافیکی به ایجاد اشتغال و توسعه گردشگری نیز کمک می‌کند.

افتتاح سه بازارچه محلی در پایان خرداد

نایب رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در گفت و گو با شهریار می‌گوید: بازارچه واقع در شهرک اندیشه با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد، در پایان خرداد به اتمام می‌رسد.

احد صادقی ادامه می‌دهد: همچنین بازارچه واقع در اتوبان پاسداران نیز تقریباً به اتمام رسیده و بازارچه واقع در شهرک مرزداران نیز در دست احداث است.

اهتمام بر افزایش تعداد بازارچه‌های محلی در تبریز

صادقی با تأکید بر افتتاح سه بازارچه نام برده شده در پایان ماه جاری می‌گوید: در سال ۱۴۰۱، شهرداری شش بازارچه دیگر در تبریز احداث می کند تا تعداد بازارچه‌های محلی در سطح مناطق افزایش یابد.

نائب رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری اضافه می‌کند: در حال حاضر شش بازارچه محلی به‌نام‌های بازارچه میلاد واقع در ولیعصر، بازارچه شهید صمدی، بازارچه شهید یاغچیان، بازارچه واقع در بیلانکوه، بازارچه ماهی و بازارچه شقایق وجود دارند. اگر سه بازارچه دیگر نیز در پایان خرداد احداث شود، تعداد بازارچه‌های محلی در این شهر به ۹ بازارچه افزایش خواهد یافت.

صادقی ادامه می‌دهد: در بودجه سال جاری به واسطه سیاست‌های محله‌محوری که از آغاز کار شورای ششم مطرح شده است، به دنبال آن هستیم تا تعداد بازارچه‌های محلی تا پایان کار شورای ششم افزایش یابد.

صادقی اضافه می‌کند: بازارچه‌ها برای دسترسی سریع و راحت شهروندان، در سطح محلات احداث خواهند شد تا تردد در مرکز شهر را نیز کاهش دهد و از این رو تلاش بر این است تا در محلاتی احداث شود که نیاز بیشتری به این بازارچه‌ها احساس شود.

احداث شش بازارچه محلی تا پایان سالجاری

سعید مطلبی، مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری تبریز در این خصوص می‌گوید: پیش از این وعده ایجاد سه بازارچه جدید را داده بودیم و در تلاش برای افزایش این تعداد هستیم.

وی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون بازارچه‌های اندیشه و پاسداران، آماده بوده و سازه‌های بازارچه مرزداران نیز آماده سازی می‌شود اما در حال رایزنی برای احداث شش بازارچه محله‌ای دیگر تا پایان سال جاری در نقاط مختلف تبریز هستیم.

مطلبی با تأکید به رونمایی از سامانه بازار و ایجاد سامانه بند ۲۰ ماده ۵۵ نیز می‌گوید: در خصوص بحث نظارت بر بازارچه‌ها کمیته‌های نظارتی ایجاد شده و طی هفته‌های آتی، نظارت آنها آغاز می‌شود.

به گزارش نهال امید ، به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری تبریز اضافه می‌کند: میادین تره بار نیز مربوط به بخش خصوصی بوده و مورد نظارت و بازدید این سازمان قرار می‌گیرد.