۹۸بنای تاریخی کشور توسط صندوق احیا واگذار شد
۹۸بنای تاریخی کشور توسط صندوق احیا واگذار شد

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: تاکنون تعداد ۹۸ بنای تاریخی و فرهنگی کشور توسط این صندوق واگذار شده است.

به گزارش نهال امید، هادی میرزایی روز شنبه در بازدید از خانه‌ها و ابنیه های تاریخی تبریز، افزود: واگذاری این بناها با هدف مرمت و نگهداری بهینه اماکن تاریخی و فرهنگی و کمک به صیانت از این آثار بسیار گران سنگ و دارای اهمتی فرهنگی کشور به انجام رسیده است.

به گفته وی از مجموع بناهای واگذار شده فوق در سطح کشور، تعداد ۵ بنای تاریخی و فرهنگی متعلق به آذربایجان شرقی است که توسط صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی واگذار شده است.

میرزایی اظهار داشت: در همین راستا تعداد۳۱ بنا و اثر تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی نیز در فهرست واگذاری های صندوق توسعه صنایع‌دستی، فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور قرار گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری‌های مناسبی که در مجموعه مدیریتی آذربایجان شرقی وجود دارد در یک برنامه‌ریزی بلند مدت و با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به ویژه سرمایه‌گذاران بومی تمامی این بناها را واگذار و زمینه حفاظت، مرمت و احیای آنها فراهم شود.

میرزایی گفت: اقدامات بسیار خوبی در زمینه واگذاری برخی بناها اعم از خانه تاریخی صلح جو و امیرپرویز به هنرمندان و فعالین بخش خصوصی در آذربایجان شرقی انجام شده است که منجر به ایجاد ارزش افزوده و محلی مناسب برای ارائه آثار هنری هنرمندان و همینطور تاسیس موزه فاخر صدا شده است.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در جریان سفر به آذربایجان شرقی از خانه‌های تاریخی صلح جو، امیرپرویز، سرخه‌ای، ثقه‌الاسلام، ناصح‌زاده، معبودی، حیدرزاده و حریری و همچنین از حمام تاریخی نوبر تبریز، حمام کردشت جلفا، کاروانسرای گویجه بئل و یام مرند بازدید کرد.

آذربایجان شرقی با داشتن یکهزار و ۸۵۵ اثر ثبت شده ملی اعم از منقول، غیرمنقول، طبیعی و معنوی جزو ۵ استان اول ایران در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به شمار می رود.

  • منبع خبر : ایرنا