۷۵ درصد تولیدات بخش کشاورزی استان دربخش زراعت است
۷۵ درصد تولیدات بخش کشاورزی استان دربخش زراعت است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: ۷۵ درصد تولیدات بخش کشاورزی استان در بخش زراعت است و به نحوی حوزه تولیدات دامی هم به این بخش وابسته است.

به گزارش نهال امید فرید سپری امروز پنجشنبه در دهمین جلسه طرح جهش تولید در دیمزارهای استان، اظهار کرد: نزولات آسمانی تا اکنون در استان به میانگین ۱۹۲ میلی متر بوده که نسبت به میانگین بلند مدت ۱۱ درصد کاهش بارندگی داشته ایم.

وی افزود: سرمای شدید بیش از ۲۵ درجه در استان ممکن است خسارت هایی به بخش زراعت استان وارد کرده باشد و از کشاورزان استان خواست هرچه سریعتر نسبت به بیمه مزارع خود اقدام کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بیان کرد: براورد خسارت خشکسالی مزارع بیمه شده سال گذشته نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان بوده که تنها ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون آن هنوز به حساب کشاورزان واریز نشده است.

وی افزود: نزدیک به ۴۳۰ هزار هکتار از ۴۸۱ هزار هکتار طرح جهش تولید در استان اجرایی شده و تا اکنون ۵۹ درصد این اراضی در سطح استان بیمه شده است.

سپری با تاکید بر اینکه پایداری تولید در طرح جهش تولید محقق خواهد شد گفت: بهره گیری از کشاورزی حفاظتی در کنار مصرف صحیح سموم و مبارزه با آفات و علفهای هرز تاثیر مستقیمی در افزایش تولید دارد.

وی با تاکید بر اهمیت مرحله داشت محصولات زراعی استان تصریح کرد: باید با تمام توان و به محض فراهم شدن شرایط آب و هوایی مبارزه با آفات احتمالی در دستور کار قرار گرفته و به جد تغذیه مزارع به ویژه مزارع گندم دیم استان عملیاتی شود.

سپری اشاره ای هم به پرداخت تسهیلات ۴ درصدی خرید ادوات کشاورزی در طرح جهش تولید کرد و گفت: پرداخت این تسهلات در استان آغاز شده است و بر اساس پیشبینی های اولیه ۹۹۹ دستگاه ادوات برای کشاورزان استان خریداری خواهد شد.

وی اذعان کرد: ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات ۴ درصدی با بازپزداخت ۵ ساله در اختیار کشاورزان استان قرار خواهد گرفت و با تمام توان در راستای جذب این تسهیلات تا پایان سال اقدام خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: بانک عامل با اولویت اقدام به پرداخت این تسهلات خواهد کرد و امیدواریم تا پایان سال مالی کل این تسهیلات در استان جذب شود.