۱.۸کیلومتر از انهار خاکی و سنتی سد علویان مراغه احیا شد
۱.۸کیلومتر از انهار خاکی و سنتی سد علویان مراغه احیا شد

مدیر سد علویان مراغه گفت: سال گذشته ۱.۸ کیلومتر از انهار خاکی و سنتی این سد با ۳.۶ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه احیا شد.

به گزارش نهال امید، محمدحسن شجاعی فردر جلسه بررسی مشکلات آب اراضی کشاورزی روستاهای بخش مرکزی مراغه با اشاره به برخورد با برداشت های غیر مجاز از منابع آبی افزود: در این راستا ۳۵ پرونده تخلف برای متخلفان تشکیل شده است.
وی اضافه کرد: مشکل تامین آب و جلوگیری از هدر رفت آب با ساخت کانال های سنگی در ۵۰ درصد از اراضی کشاورزی پایین دست سد علویان مراغه مرتفع شده است.

سد علویان در پنج کیلومتری شرق مراغه بر روی رودخانه صوفی چای واقع و اولین سد خاکی آذربایجان شرقی است که در سال ۱۳۷۴ به دست پیمانکاران ایرانی ساخته شده است.

معاون عمرانی فرماندار مراغه نیز با تاکید بر لزوم صیانت از منابع آبی گفت: در این راستا با هرگونه برداشت غیر مجاز از منابع آبی برخورد قاطع قانونی می شود.

نقی مسکینی افزود: دستگاه های متولی امر از جمله امور منابع آبی و جهاد کشاورزی نظارت های خود بر برداشت آب در اراضی کشاورزی را بیشتر کنند.
وی ادامه داد: تعیین حق آبه کشاورزی در اراضی باغی در روستاها و نیز نظارت بر استفاده این اراضی از چاه های دارای مجوز باید به صورت مستمر انجام شود.
مسکینی اضافه کرد: لایروبی قنات های موجود در اراضی کشاورزی و روستایی با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی و امور آب و نیز با مشارکت های مردمی و دهیاری ها در راستای مدیریت بهینه آب در دستور کار قرار گیرد.

بخشدار مرکزی مراغه نیز گفت: هم اکنون گام های مناسبی برای رفع مشکل تامین آب شرب و کشاورزی در روستاهای بخش مرکزی انجام شده است.
مصطفی مجیدی افزود: نوسازی کانال ها و انهار انتقال اب کشاورزی و حفر چاه های تامین آب شرب از جمله اقدامات موثر در این راستا بوده است.

شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.
 

  • منبع خبر : ایرنا