کرونا در آذربایجان‌شرقی روی نوار قرمز
کرونا در آذربایجان‌شرقی روی نوار قرمز

اظهارات اخیر سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر قرار گرفتن آذربایجان‌شرقی به همراه تعدادی دیگر از استان‌های کشور در وضعیت قرمز، بار دیگر زنگ خطر موج جدید شیوع این ویروس مرگبار را به صدا درآورد.

به گزارش نهال امید، آذربایجان شرقی این روزها شاهد اظهارنظرهای هشدار آمیز مقام های محلی درباره تبعات رعایت نکردن پرورتکل های بهداشتی است که نشان می دهد سیر شیوع بیماری در این خطه صعودی است. 

با وجود اینکه آذربایجان شرقی دیرتر از بیشتر استان های دیگر کشورمان شاهد شیوع ویروس کرونا بود و عملکرد موفقی در کنترل این بیماری در دوره پس از تشکیل ستاد استانی مقابله با کرونا داشت، اما در روزهای اخیر، بی توجهی مردم به طرح فاصله گذارری اجتماعی نام این استان را در زمره استان های پرخطر بر سر زبان ها انداخته است.

به عنوان نمونه می توان به ابتلای ۱۰ نفر به کرونا در شهرستان خداآفرین و بیشتر از این تعداد نیز در شهرستان مرند  در آیین های عروسی هفته گذشته اشاره کرد که نشان می دهد حساسیت مردم به ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از آن تا چه اندازه کم شده است.

مشاهدات میدانی از سطح تبریز حاکی است که دیروز جمعه، مردم این کلان شهر، با فراموشی کامل حضور میهمان ناخوانده و مرگباری به نام کرونا، همچون روزهای قبل از کرونا در همه بوستان ها، تفرجگاه ها و حتی فضای سبز میادین و معابر بساط شان را پهن کرده بودند.

از سوی دیگر آذربایجانشرقی به دلیل آب و هوای کوهستانی در فصل گرمای سال، از مقاصد اصلی سفرهای تابستانی است که همین امر نیز می تواند زمینه ساز رشد مضاعف شمار مبتلایان کرونا به این خطه باشد.

نمایی از عابرگذر «تربیت» تبریز در یک روز کرونایی

نوار قرمز کرونا دور آذربایجان شرقی

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حالی که آمار مبتلایان در برخی استان‌های کشور، رفته رفته کاهش می‌یابد، اما روند شیوع کرونا در برخی استان‌ها از جمله آذربایجان شرقی، هرمزگان، کردستان، لرستان و خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارد.

دکتر لاری افزود: رعایت نشدن اصول بهداشت فردی و اجتماعی و بی توجهی به فاصله گذاری اجتماعی و حضور در اماکن شلوغ و پرتردد موجب شده، روند شیوع کرونا در این استان ها، شتاب گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تنها رعایت دستورات بهداشتی ساده و استفاده از ماسک و دستکش، تا حدود زیادی از بالا رفتن آمار کرونا پیشگیری می‌کند.

آماده سازی ۲ هزار و ۵۰۰ تخت برای بیماران کرونایی در آذربایجان شرقی

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ تخت بستری برای بیماران کرونایی در استان آماده سازی شده است.

علیار راستگو  گفت: از کل تخت های بستری آماده شده برای بیماران کرونایی تاکنون تنها ۵۳۳ تخت مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با اشاره به شرایط سخت مدیریت در تنگناهای موجود خاطرنشان کرد: تعطیلی مشاغل، کاهش درآمدهای مالیاتی و کند شدن چرخ های واحدهای تولیدی از موانعی بوده که بر سر راه دولت تدبیر و امید در ایام کرونایی بوده است.

وی افزود: مدافعان سلامت، دستگاه های اجرایی، بخش بهداشت و درمان، نیروهای نظامی و انتظامی برای مقابله با کرونا شبانه روزی تلاش می کنند.

وی اضافه کرد : لازم است مردم برای مقابله با شیوع این بیماری، از حضور در مکان های شلوغ پرهیز و فاصله اجتماعی را تا عادی شدن اوضاع رعایت کنند.

نمایی از نقاهتگاه ارتش در تبریز

احتمال اعمال دوباره محدودیت های اجتماعی در آذربایجان شرقی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم از احتمال اعمال دوباره محدودیت‌های اجتماعی در آذربایجان شرقی خبر داده است.
دکتر عباسعلی درستی، افزایش آمار موارد بستری و بیماران بدحال مبتلا به کرونا را در استان از هفته گذشته نگران کننده دانست و افزود: در صورت ادامه این روند چاره‌ای جز اعمال مجدد محدودیت‌های اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در طی چند روز گذشته در استان افزایش یافته و استان ما یکی از استان‌هایی است که در مرز هشدار قرار دارد.

درستی افزود: متاسفانه طی روزهای گذشته هم تعداد مهمان‌های ورودی به استانمان بیشتر شده و هم پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان بسیاری از شهروندان جدی گرفته نمی‌شوند.

وی بیان کرد: در صورت تبدیل شدن وضعیت استان به وضعیت قرمز ممکن است مسئولان ارشد استان تصمیماتی گرفته و محدودیت‌هایی را اعمال کنند که در این صورت نیز زندگی اقتصادی برای مردم بسیار سخت خواهد بود.

درستی تاکید کرد: خواهش می‌کنیم همگی پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده و ناظر باشند و اگر کسی را در خیابان یا مکان‌های عمومی دیدند که رعایت نمی‌کند به او هشدار دهند.

وی یادآوری کرد: اهرم اساسی برای کنترل این بیماری، مردم هستند.

شهروندان هشدار شیوع مجدد ویروس کرونا را جدی بگیرند

رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه نیز گفت: شهروندان هشدارها در زمینه شیوع مجدد ویروس کرونا را جدی گرفته و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

اصغر تنومند افزود: براساس آمارهای موجود، در طول ۲ هفته گذشته تعداد مبتلایان به ویروس کووید – ۱۹ در این شهرستان روند افزایشی داشته است.

وی ادامه داد: این روند افزایشی ابتلا به کرونا در این شهرستان در روزهای اخیر نگران کننده و بیانگر یک هشدار جدی برای عموم شهروندان است.

تنومند اضافه کرد: بازگشایی مشروط اماکن به هیچ عنوان به معنای پایان کرونا نبوده و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی پیشگیرانه همچنان باید مد نظر باشد.

وی بدون اشاره به آمار کرونایی های شهرستان گفت: هم اکنون وضعیت این شهرستان از نظر تعداد مبتلایان مطلوب نبوده و این یک هشدار جدی است که نشان می دهد متاسفانه شهروندان در زمینه رعایت فاصله گذاری و نکات بهداشتی سهل انگاری کرده و توجه کافی به این امر ندارند.

 وی افزود: ما هنوز در میان میدان مبارزه با ویروس کرونا هستیم و هر گونه تساهل و ساده انگاری در پیشگیری از آن ممکن است نتایج بسیار زیانباری در پی داشته باشد.

رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه اضافه کرد: پرسنل درمانی و بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه در قالب تلاش های شبانه روزی به صورت جدی در امر بهداشت و درمان با انتشار این ویروس مبارزه می کنند.

وی اضافه کرد: موفقیت در مسیر مبارزه با کرونا و پیشگیری از آن بدون همراهی مردم نتیجه ای نخواهد داشت.

شهرستان مراغه هم اکنون از شهرهای قرمز در زمینه ابتلای شهروندان به بیماری کرونا در آذربایجان شرقی است.

  • منبع خبر : ایرنا