کارشناس و تحلیل‌گر مسایل سیاسی به بازتاب مشارکت انتخاباتی ملت ایران در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: شرکت در انتخابات پیش‌رو و انتخاب نامزد اصلح برای ریاست‌جمهوری در حقیقت مشارکت در دیپلماسی کشور به شمار می‌رود.

حسین علی‌فام روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای جهانیان و به ویژه کشورهای شرکت‌کننده در گفت‌وگوهای مربوط به برجام، اینکه چه کسی به عنوان رئیس‌جمهوری ایران انتخاب خواهد شد، دارای اهمیت است و آنان می‌خواهند بدانند که با چه جریان سیاسی و با کدام فرد باید این مذاکره‌ها را پیش ببرند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر میزان مشارکت نیز در پیشبرد این مذاکره‌ها موثر خواهد بود و بر همین اساس می‌توان به جرات گفت که مشارکت فعال در انتخابات پیش‌رو، نقش‌آفرینی در دیپلماسی کشور است.

وی تصریح کرد: ملت ایران برای اینکه بار دیگر دشمنان جمهوری اسلامی را ناامید  و به نوعی ثابت کنند که حامی ارزش‌ها و آرمان‌های نظام است، باید با مشارکت حداکثری در انتخابات جواب محکمی به آنان بدهند.

کارشناس مسایل سیاسی گفت: جامعه از یک سو با مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خاص و از سوی دیگر با شرایط ناشی از کرونا و تحریم‌های اقتصادی مواجه است، اما ملت نباید مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو را تحت تاثیر این عوامل قرار دهد.

«علی‌فام» افزود: انتخابات یکی از محورهای اصلی دموکراسی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی است و برای تحقق مردم‌سالاری دینی و اصل شایسته‌سالاری، باید به صورت گسترده در پای صندوق‌های رای حاضر شویم.

وی با تاکید بر اینکه مردم از طریق شرکت در انتخابات باید در تعیین سرنوشت خود تاثیرگذار باشند، بیان کرد: ارزش انتخابات در ایران زمانی بیش از پیش مشخص می‌شود که بدانیم ملت‌ها در برخی از کشورهای غیردموکراتیک از فرصت حق انتخاب محروم هستند.

وی اضافه کرد: شرکت در انتخابات در حقیقت دفاع از حق انتخاب سرنوشت است و این حق یکی از دستاوردهای ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می‌رود. 

به گفته وی نقش رسانه‌ها، فعالان فرهنگی و اجتماعی، کنشگران سیاسی، احزاب و تشکل‌های مدنی در فرصت باقیمانده تا انتخابات بسیار برجسته است و ابتدا باید گفتمان انتخاباتی در جامعه شکل بگیرد و پس از آن رسانه‌ها در زمینه ایجاد شور و شعور انتخاباتی وارد عرصه شود.

وی همچنین داوطلبان بالقوه و بالفعل انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی موثر خواند و بیان کرد: اگر گفتمان انتخابات در سطوح مختلف جامعه شکل بگیرد، طرفداران داوطلبان نیز تنور انتخابات را گرم خواهند کرد.

وی نقش اعضای هیات‌های اجرایی و نظارت و شورای نگهبان را هم در مشارکت انتخاباتی موثر دانست و بیان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود، اولویت اصلی در انتخابات پیش‌رو مشارکت حداکثری است.

دشمنان در شبکه‌های اجتماعی، مسایل اقتصادی و سیاسی را دستاویز قرار داده‌اند 

عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران گفت: دشمنان از چند ماه قبل با تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، مسایل اقتصادی و سیاسی را دستاویز قرار داده‌اند تا ملت را از مشارکت در انتخابات دلسرد کنند. 

«علی‌فام» اظهار داشت: آنان به عنوان پیاده‌نظام جریان‌های برانداز و معاندان نظام اسلامی، در صدد ایجاد فضای ناامیدی و دلسردی بین اقشار مختلف جامعه هستند.

وی با تاکید بر اینکه حضور حداقلی در انتخابات ۱۴۰۰ مصداق جوسازی آنان به شمار می‌رود، اضافه کرد: ملت ایران در نهایت با حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای تمام نقشه‌های شوم آنان را نقش بر آب خواهند کرد.

نخبگان و فعالان سیاسی نقش برجسته در افزایش مشارکت انتخاباتی دارند

کارشناس مسائل سیاسی، به نقش برجسته نخبگان و کنشگران سیاسی در افزایش مشارکت انتخاباتی اشاره کرد و اظهار داشت: این قشر که از جنس خود ملت هستند، می‌توانند با نفوذ کلام خود در این مسیر نقش‌آفرین باشند.

«علی‌فام» تصریح کرد: حضور نامزدهای احزاب مختلف در انتخابات و حمایت تشکل‌های سیاسی از این نامزدها هم بر گرمای تنور انتخابات خواهد افزود و به انتخاب نامزد اصلح کمک خواهد کرد. 

وی بیان کرد: همه جریان‌های سیاسی از اصلاح‌طلب تا اصولگرا که به ارزش‌های نظام اسلامی معتقد هستند، باید در انتخابات پیش‌رو وارد میدان شود زیرا حضور حداکثری ملت ایران در این انتخابات از اهمیت بسیار بالایی در سطوح داخلی و خارجی برخوردار است. 

به گزارش ایرنا در فرصت باقیمانده تا روز انتخابات، تاثیر داخلی و خارجی مشارکت انتخاباتی باید ابتدا در محافل سیاسی و پس از آن در فضای رسانه‌ای تبیین شود تا شاهد مشارکت حداکثری در انتخابات پیش‌رو باشیم.

  • منبع خبر : ایرنا