چند قدم تا تجربه‌ی زندگی انسان‌های نخستین
چند قدم تا تجربه‌ی زندگی انسان‌های نخستین

قطعی برق، معضلی جدید که در سال‌های گذشته مد شده و هرازگاهی پیدا می‌شود و نظم زندگی مردم را به هم می‌ریزد، اما قانونی نانوشته می‌گوید همیشه مردم مقصرند، حتی اگر پای ماینرها یا بی‌تدبیری‌ها در میان باشد. ماینر، کلمه‌ای نوپا که چند سالی از ورود آن به ادبیات عامه مردم سپری نمی‌شود؛ شاید بسیاری […]

قطعی برق، معضلی جدید که در سال‌های گذشته مد شده و هرازگاهی پیدا می‌شود و نظم زندگی مردم را به هم می‌ریزد، اما قانونی نانوشته می‌گوید همیشه مردم مقصرند، حتی اگر پای ماینرها یا بی‌تدبیری‌ها در میان باشد.

ماینر، کلمه‌ای نوپا که چند سالی از ورود آن به ادبیات عامه مردم سپری نمی‌شود؛ شاید بسیاری از مردم تا به حال یک ماینر را از نزدیک ندیده باشند، اما کم و بیش از فعالیت همین استخراج کننده‌های رمز ارزها متضرر شده‌اند.

با علاقه مند شدن برخی‌ها به سرزمین ماینرها شاهد قطعی مکرر و سرتاسری برق در کشور هستیم، فعالیتی که تا دیروز تقریبا غیرقانونی بود و به تدریج عده‌ای به آن رسمیت بخشیده و ماینینگ را به دو دسته مجوزدار و غیرمجاز تقسیم کردند و بعدها صحبت از مزرعه‌های استخراج رمز ارز شد، اما به نظر می‌رسد مزرعه‌دارانی که بیت کوین برداشت می‌کنند، به کم قانع نبوده و از سهم برق مردم و مصارف خانگی، برداشت می‌کنند.

فرقی نمی کند آب باشد، برق یا گاز یا آلودگی هوا؛ در هر حالت مردم مقصر هستند؛ با وجود اعلام مکرر آمار مصارف آب و حقیقتی که نشان می‌دهد عمده آب مصرفی در بخش کشاورزی و صنعت و ویلاهای شخصی استفاده می‌شود، هنوز هم دیواری کوتاهتر از دیوار مردم نیست و مردم در قطعی برق هم مقصر شناخته می‌شوند.

مطالبی مبنی بر رسیدن ماینرها به منازل شخصی از سوی منابع رسمی هم اظهار می‌شود که به نظر می‌رسد مقصر شمردن مردم تنها کاری است که متولیان امر انجام دادند، چراکه در صورت حقیقت داشتن چنین مطلبی باید سوال کرد که چه کسی مسئول مدیریت و برخورد با ماینینگ است، کاری که به قطعی جریان برق و متضرر شدن اقشار مختلف انجامیده است.

مردم این روزها در حالی با قطعی مکرر و بی‌برنامه برق مواجه هستند که هنوز فصل گرما و اوج مصرف برق از راه نرسیده و سالی که نکوست از بهارش پیداست.

از کار افتادن چراغ‌های راهنمایی و ایجاد ترافیک شدید و بروز تصادف در خیابان‌ها و چهارراه‌ها و به هم خوردن نظم ترافیکی، گیر کردن افراد در اسانسور، بسته ماندن کرکره های برقی مجتمع ها و حبس شدن خودرو ها داخل پارکینگ‌ها و و… از مصایب قطعی برق است که اعلام زمان قطعی هم در این مورد چاره‌ساز نیست.

قطعی جریان آب با قطع جریان برق هم از دیگر مشکلاتی است که مردم ضمن تحمل گرما و در نظر گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ قطعی همزمان آب و برق سبب ناتمام ماندن بسیاری از کارها مانند کار نانوایان، خشک‌شویی‌ها، رستوران‌ها و بسیاری از اصنافی شده‌ که هنوز بعد از چندین هفته تعطیلی و قرنطینه‌ی کرونایی، کمر راست نکرده‌اند.

فعالیت تمامی پیشخوان‌ها، کافی‌نت‌ها و ادارات مختلف به دنبال قطعی برق که به جای دو ساعت، چهار ساعت و در چندین نوبت قطع می‌شود، در ساعات اداری متوقف شده و ارباب رجوع‌ها را دست خالی می‌گذارد، این در حالی است که چراغ‌های برخی از ادارات از صبح امروز تا صبح روز فردا روشن هستند و با ارسال کارشناس و هشدار و جریمه می‌توان براحتی از قطعی برق و معطلی ارباب رجوع‌ها جلوگیری کرد.

قطعی تلفن‌های بی‌سیم و کارتخوان‌ها هم از دیگر مصایبی است که این روزها با قطعی برق شاهدش هستیم و مواردی از خرابی لوازم خانگی برقی به دنبال قطعی مکرر جریان برق در خانه‌ها گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، حالا دیگر عمده علت قطعی برق قبل از فصل گرما مشخص شده و مردم منتظرند تا مسئولان امر ضمن دعوت از مردم برای مدیریت مصرف، جلوی ماینرها را گرفته و زندگی انسان‌های نخستین را بازسازی نکنند، چرا که با تداوم چنین وضعیتی و قطعی انشعابات یکی پس از دیگری، احتمالا شاهد استفاده از دود برای رساندن پیام و روشن کردن آتش برای روشنایی بخشیدن به خانه‌ها خواهیم بود!.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا