پلمب بیش از ۱۰۰ واحد متخلف کرونایی در شهرستان تبریز
پلمب بیش از ۱۰۰ واحد متخلف کرونایی در شهرستان تبریز

فرماندار شهرستان تبریز از پلمب بیش از ۱۰۰ واحد صنفی به دلیل عدم رعایت محدودیت‌های کرونایی در این شهرستان، خبر داد. بهروز مهدوی، صبح پنجشنبه ششم آذر، در نشست خبری با تشریح آخرین روند اجرای محدودیت‌های کرونایی در شهرستان تبریز، گفت: تا روز گذشته، بیش از ۵۰ الی ۶۰ واحد صنفی به دلیل بی‌توجهی به محدودیت‌های […]

فرماندار شهرستان تبریز از پلمب بیش از ۱۰۰ واحد صنفی به دلیل عدم رعایت محدودیت‌های کرونایی در این شهرستان، خبر داد.

بهروز مهدوی، صبح پنجشنبه ششم آذر، در نشست خبری با تشریح آخرین روند اجرای محدودیت‌های کرونایی در شهرستان تبریز، گفت: تا روز گذشته، بیش از ۵۰ الی ۶۰ واحد صنفی به دلیل بی‌توجهی به محدودیت‌های شغلی کرونایی اجرا شده از اول آذر ماه، جریمه شده و نزدیک به ۳۰۰ واحد، تذکر کتبی و نزدیک به ۶۰۰ واحد نیز تذکر شفاهی، دریافت کرده‌اند.

وی، ضمن قدردانی از همکاری بیش از ۹۸ درصدی مردم شهرستان تبریز و اصناف در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های کرونایی، اظهار کرد: اصناف، به ویژه اصناف بازار سرپوشیده‌ی تبریز، هر چند متضرر شده‌اند، اما در این مدت همکاری خیلی خوبی داشتند که از آن‌ها قدردانی کرده و از دیگر اصناف می‌خواهیم به خاطر سلامتی خودشان، پروتکل‌ها و محدودیت‌ها را رعایت کنند.

فرماندار شهرستان تبریز با اشاره به برخوردهای قانونی با اصناف متخلف، بیان کرد: در ابتدا به تذکر کتبی و شفاهی اکتفا شده و سپس در صورت عدم توجه، مغازه به مدت ۱۵ روز پلمب و این تخلف در پرونده‌شان ثبت می‌شود.

وی، اجرای طرح مدیریت محله محور تحت عنوان طرح سردار شهید قاسم سلیمانی را در کنترل و مدیریتی بیماری کرونا موثر دانست و از مردم خواست تا با اعضای شرکت کننده در این طرح و بسیجی هر محله به عنوان فرمانده عملیات، نهایت همکاری را در بیماریابی و کنترل نحوه‌ی رفت و آمد بیمار و در نهایت تا بهبودی کامل، داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت رعایت تعداد افراد دعوت شده به جلسات نسبت به وضعیت شهرستان، اظهار کرد: اگر تعداد بستری‌ها با PCR مثبت بر اساس هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۰ نفر یا بیشتر باشد، آن منطقه قرمز تلقی می‌شود و نباید بیش از ۱۵ نفر به جلسات در این مناطق، دعوت شوند، بر همین اساس، تعداد افراد حاضر در جلسات مناطق نارنجی نباید از ۲۰ نفر و مناطق زرد نباید از ۳۰ نفر بیشتر باشد.

مهدوی با تشریح کامل محدودیت‌های کرونایی در طرح مدیریت هوشمند بیماری کرونا که از ابتدای آذر ماه در سراسر کشور بیشتر می‌شود، اظهار کرد: مناطقی با شش بستری بر اساس هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به عنوان شهر نارنجی و مناطقی با چهار نفر بستری به ازای این تعداد از جمعیت به عنوان منطقه زرد شناخته می‌شوند؛ طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی تبریز شهرستان تبریز در وضعیت قرمز قرار دارد.

 وی اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهند که تعداد بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌ها پنج الی ۱۰ درصد، کاهش یافته است که البته این کاهش ناشی از اعمال محدودیت‌های آبان ماه در گروه‌های شغلی سه و چهار است.

وی با تشریح محدودیت‌های شغلی کرونایی در گروه‌های شغلی دو، سه و چهار در شهرستان تبریز، اظهار کرد: فعالیت گروه‌های شغلی یک شامل کارخانه‌ها، مراکز تولیدی، صنایع، شیلات، حمل و نقل عمومی و کالا اعم از ریلی و جاده‌ای، ادارات نظامی و انتظامی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای سوپرمارکت‌ها، سبزی فروشی‌ها و میادین میوه، مراکز بهداشتی و امدادی، داروخانه‌ها، واحدهای خدماتی و خدمات الکترونیک، شرکت‌های اینترنتی، تعمیرگاه‌ها، مراکز نگهداری از معلولان و سالمندان، عطاری‌ها، خشک‌شویی‌ها، تمامی واحدهایی که تهیه و توزیع مواد غذایی و اقلام ضروری را بر عهده دارند، تنها به شرط رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، ضد عفونی کننده و رعایت فاصله اجتماعی ممکن است؛ همچنین رستوران‌ها در این مدت، غذا را فقط به صورت بیرون‌بر، ارایه می‌دهند.

فرماندار شهرستان تبریز خاطرنشان کرد: گروه شغلی یک بسیار حساس است، از این رو در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این گروه بسیار جدی هستیم، چرا که در صورت عدم رعایت، آلودگی در این گروه بسیار زیاد خواهد بود، خوشبختانه در این مدت آلودگی در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی گزارش نشده است.

 وی در ادامه با ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص محدودیت‌های تردد درون شهری و برون شهری، گفت: تمامی پلاک‌های بومی تبریز می‌توانند بیرون از شهر آمده و از پلیس راه رد شوند، اما هنگام رسیدن به شهرهایی که وضعیت قرمز و نارنجی دارند مانند شبستر، اهر، اسکو و بستان آباد نمی‌توانند وارد این شهرها شوند و باید از کمربندهای شهری عبور کنند.

وی اضافه کرد: پلاک‌های غیر بومی که اصرار به ورود به شهرها را داشته باشند، به مبلغ یک میلیون تومان جریمه می‌شوند، مگر اینکه مستندات دال بر داشتن کار ضروری و مدارک پزشکی را ارائه دهند.

مهدوی خاطرنشان کرد: در درون شهرها نیز تردد خودروها از ساعت ۹ شب الی چهار بامداد ممنوع بوده و خودروهای متخلف جریمه شده و تخلف خودروها توسط دوربین‌های متعدد در سطح شهر و پلیس در میادین شهری ثبت می‌شود.

وی افزود: البته، طی توافقی با پلیس راهنمایی رانندگی مقرر شده است تا پایان محدودیت‌ها صرفا به تذکر با ارسال پیامک اتکا شده و جریمه پس از بررسی مستندات ارائه شده از طرف رانندگان و بررسی و تحلیل مسیرها و راستی‌آزمایی ادعای رانندگان مبنی بر داشتن کار ضروری و ثابت شدن خلاف این ادعا، اخذ شود.

فرماندار شهرستان تبریز خاطرنشان کرد: ما محدودیت‌ها را ایجاد کردیم، اما این تغییر رفتار و تغییر سبک زندگی است که سبب کنترل بیماری در برخی از کشورها شده است، رسانه‌ها برای تشویق مردم به تغییر سبک زندگی پس از شیوع کرونا، تلاش کنند، با وجود مشکلات متعددی مانند تحریم و مشکلات اقتصادی، سلامتی از هر چیز دیگری مهم‌تر است.

وی در خاتمه از تقسیم کلانشهر تبریز به ۱۰ منطقه و همکاری شهرداران مناطق مختلف بر نحوه‌ی اجرای محدودیت‌ها توسط شهرداران مناطق و تقسیم دیگر مناطق شهرستان تبریز به ستادهای مختلف خبر داد و گفت: اینبار با کسی تعارف نداریم و به طور جدی برخورد می‌کنیم.

  • منبع خبر : ایسنا