واکاوی نقش کنسروسازی در حفظ ارزش غذایی محصول
واکاوی نقش کنسروسازی در حفظ ارزش غذایی محصول

همواره تامین و نگهداری غذا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر بوده است. نیاز به دسترسی به غذای سالم، انسان را بر آن داشته است که زمانی را به بررسی درباره چگونگی حفظ مواد غذایی اختصاص دهد. از روش‌های ابتدایی مانند نمک سودکردن تا روش‌های صنعتی و پیچیده‌ای مانند پرتودهی مواد غذایی، همه و همه برای […]

همواره تامین و نگهداری غذا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر بوده است. نیاز به دسترسی به غذای سالم، انسان را بر آن داشته است که زمانی را به بررسی درباره چگونگی حفظ مواد غذایی اختصاص دهد. از روش‌های ابتدایی مانند نمک سودکردن تا روش‌های صنعتی و پیچیده‌ای مانند پرتودهی مواد غذایی، همه و همه برای نگهداری مواد غذایی بوده است که به دست آوردن آن همیشه به سادگی میسر نیست.

 کنسروسازی راهکاری برای حفظ کیفیّت محصول
 استادیار گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز اظهارکرد: کنسروسازی روشی برای افزایش ماندگاری، حفظ کیفیّت و ارزش غذایی محصول است.
 مریم خاکبازحشمتی در گفت و گو با خبرنگار نهال امید افزود: مواد غذایی همواره در معرض فسادهای مختلفی فرار دارند که امکان نگهداری طولانی مدت آنها که از ضروریات زندگی امروزی می دانند، سلب کرده است. وی، بیان کرد: کنسرو کردن مواد غذایی از جمله روش‌های خوب نگهداری مواد غذایی است که در صورت رعایت اصول تهیه، ماندگاری خوبی برای بسیاری از اقلام غذایی ایجاد می‌کند.
خاکبازحشمتی، از مطمئن بودن سلامت محصولات کنسروی گفت و ادامه داد: این نوع غذاها به صورت صنعتی و تحت نظارت و کنترل های بهداشتی تهیه شده و از نظر سلامتی مطمئن هستند.
 استادیار گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: برای آماده کردن و مصرف نوع غذاهای کنسرو شده زمان زیادی نیاز نیست.
وی، افزود: بهره‌گیری از کنسرو امکان دسترسی به انواع غذاها، میوه‌ها، سبزی‌ها و… در تمام فصول سال را مقدور می سازد.
خاکبازحشمتی، با اشاره به کاهش جزئی ارزش غذایی مواد خوراکی کنسرو شده، تاکیدکرد: در دوره آماده سازی کنسرو فقط بخش جزئی از ارزش غذایی مواد غذایی در مقایسه با روش پخت معمولی از بین می رود.

کنسرو کردن مواد غذایی از جمله روش‌های خوب نگهداری مواد غذایی است

استادیار گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار نهال امید اظهارکرد: کنسرو کردن مواد غذایی از جمله روش‌های خوب نگهداری مواد غذایی است که در صورت رعایت اصول تهیه، ماندگاری خوبی برای بسیاری از اقلام غذایی ایجاد می‌کند.

مریم پزشکی نجف آبادی، افزود: در دوره آماده سازی کنسرو فقط بخشی جزئی از ارزش غذایی مواد غذایی در مقایسه با روش پخت معمولی از بین می رود.

 این استاد دانشگاه، ادامه داد: مواد غذایی همواره در معرض فسادهای مختلفی قرار دارند که امکان نگهداری طولانی مدت آنها را که از ضروریات زندگی امروزی می دانند، سلب نموده است.

 وی بااشاره به اطمینان مصرف کننده بابت سلامت محصول افزود: این نوع غذاها به صورت صنعتی و تحت نظارت و کنترل‌های بهداشتی تهیه شده و از نظر سلامتی مطمئن هستند.

 پزشکی نجف آبادی، از لزوم ایجاد رابطه ای منطقی بین کیفیت ماده غذایی و دما گفت و تاکید کرد: با افزایش دمای فرآوری، کیفیت ماده غذایی هم کاهش می یابد، بنابراین باید بین کیفیت ماده غذایی و دما – زمان فرآیند رابطه ای منطقی ایجاد کرد.


بر اساس این گزارش، کنسروکردن مواد غذایی از جمله روش‌های خوب نگهداری مواد غذایی است که در صورت رعایت اصول تهیه، ماندگاری خوبی برای بسیاری از اقلام غذایی ایجاد می‌کند.


گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

  • منبع خبر : نهال امید