واکاوی علل فقدان جایگاه عسل در سبد غذایی ایرانیان
واکاوی علل فقدان جایگاه عسل در سبد غذایی ایرانیان

عسل یکی از خوشمزه‌ترین و همچنین مقوی‌ترین مواد غذایی است که در صبحانه و میان وعده های غذایی از آن استفاده می شود. مسلما عسلی که طبیعی باشد هم طعم بهتری دارد و هم خاصیت بیشتری!عسل از جمله ارزشمند ترین مواد غذایی و سرشار از سودمند‌ترین مواد حیاتی اعم از مواد آلی، معدنی،قند‌های طبیعی، انواع […]

عسل یکی از خوشمزه‌ترین و همچنین مقوی‌ترین مواد غذایی است که در صبحانه و میان وعده های غذایی از آن استفاده می شود. مسلما عسلی که طبیعی باشد هم طعم بهتری دارد و هم خاصیت بیشتری!
عسل از جمله ارزشمند ترین مواد غذایی و سرشار از سودمند‌ترین مواد حیاتی اعم از مواد آلی، معدنی،
قند‌های طبیعی، انواع ویتامین‌ها است که برای تولید آن، زنبورعسل شهد بهترین گل‌ها را مکیده و پس از افزودن انواع آنزیم‌ها و انجام چند واکنش شیمیایی، شهد را تبدیل به مایعی خوشبو، نشاط آور، نیروزا و شفابخش به نام عسل می‌کند.
عسل جایگاه خود را در سبدغذایی مردم پیدا نکرده است
استادیار گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز اظهارکرد: عسل جایگاه خود را در سبدغذایی مردم پیدا نکرده و این به دلیل فرهنگ‌سازی نامناسب و تبلیغ غلط نسبت به تولید عسل است.
اکرم پزشکی نجف آبادی،  در گفت‌و‌گو با خبرنگار نهال امید، افزود: شایع بودن تقلب در تولید عسل باعث شده است بسیار از مردم نسبت به محصولات موجود در بازار بدبین بشوند.
وی با اشاره به گرانقیمت بودن عسل بیان کرد: در کنار عدم اطمینان از طبیعی بودن به قیمت بالای
عسل‌های خالص تَر بر‌می‌گردد که موجب محدود شدن استفاده از عسل در سبد غذایی خانوارها علیرغم اثرات تغذیه‌ای و سلامت بخشی بالای آن شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، یادآور شد: در بین انواع دام، نگهداری و پرورش زنبور‌عسل سختی‌های بیشتری را به همراه دارد چرا که می‌توان با اعمال مدیریت و رعایت مسائل بهداشتی دام را به مرحله‌ مصرف رساند، اما به دلیل روحیه و ذات زنبور‌عسل به پرواز و حضور در طبیعت نگهداری این موجود و مشکلات بیشتری روبرو است.
پزشکی نجف آبادی، از راهی برای شناسایی عسل به وسیله مصرف‌کننده گفت و تاکید کرد: برای مصرف‌کننده عادی یک راه بیشتر برای شناسایی عسل وجود ندارد؛ آن هم استفاده از حواس است، یعنی با چشم، شکل ظاهری عسل را ارزیابی، با بینی بو و با زبان مزه کرده و اگر مجموعه این عوامل مناسب بود و عسل عطر و طعم گل‌ها را داشت، عسل طبیعی است و ارزش دارد که بهای آن را در حد معقول پرداخت.مصرف‌کننده ایرانی، عسل خوب را عسلی می‌داند که رنگش کهربایی باشد
استادیار گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز بخ خبرنگار نهال امید گفت: مصرف‌کننده ایرانی، عسل خوب، خالص و طبیعی را عسلی می‌داند که رنگش کهربایی تیره مانند عقیق و سِفت باشد و اصطلاح کِش آمده و اگر یک روز در یخچال گذاشته شود، بلورین نشود و چنانچه قاشقی از آن برداشته شود، قطراتی که سرازیر می‌شود به صورت باریکه‌ای پیوسته باشد و قطع نشود.
مریم خاکبازحشمتی، افزود: به نظر عوام عسل ماده‌ای بسیار غلیظ است اما با توجه به این‌که کندو در طبیعت قرار می‌گیرد، رطوبت عسل آن با توجه به شرایط محیطی تنظیم می‌شود به همین دلیل عسل طبیعی ناحیه پربارش برخلاف مناطق خشک، رقیق است.
وی با اشاره به ویژگی‌های عسل از نگاه مصرف‌کننده ایرانی بیان کرد: رُس زدن و یا شکرک زدن رُس زدن و یا شکرک زدن نشانه طبیعی یا تقلبی بودن عسل نیست و رُس زدن در عسل بر مبنای نوع گیاهی است که زنبور از آن تغذیه کرده است ونیز شرایط نگهداری عسل و ترکیبات آن است. رُس زدن نشانه طبیعی یا تقلبی بودن عسل نیست، بلکه رُس زدن در عسل بر مبنای نوع گیاهی است که زنبور از آن تغذیه کرده است ونیز شرایط نگهداری عسل و ترکیبات آن است.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز یادآور شد: یکی از باورهای اشتباه که دربین زنبورداران نیز رایج است کِش آمدن عسل است و مردم بر این باورند که عسلی که بیشتر کِش بیاید، طبیعی است، در صورتی که ممکن است نوعی از عسل طبیعی نیز کم کِش بیاید، بنابراین باید گفت کِش آمدن عسل بستگی به شرایط محیطی دارد.
وی مصرف یک قاشق عسل را در پیشگیری  از پوکی استخوان تاثیرگذار دانست و افزود: مصرف یک قاشق مرباخوری عسل در طی روز به استفاده کلسیم کمک نموده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.
خاکبازحشمتی، ضمن بازگونمودن مزایای افزایش فعالیت در حوزه تبلیغات عسل تاکید کرد: فعالیت بیشتر در حوزه تبلیغات عسل و چگونگی تولید عسل سالم در ایجاد جایگاهی مناسب در سبد غذایی مردم و رغبت تولیدکنندگان را برای تولید بیشتر موثر خواهد بود.


بر اساس این گزارش، وظیفه ملی رسانه‌های گروهی، تولیدکنندگان و متولیان سلامت جامعه در اطلاع‌رسانی از خواص غذایی و دارویی عسل و دیگر محصولات زنبور‌عسل که در این مورد صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، نشریات و… که رسالت اصلی فرهنگ‌رسانی را به عهده دارند و سردمدار اصلی اطلاع‌رسانی محسوب می‌شوند، می‌توانند نقش به‌سزایی داشته باشند و اعتمادسازی مصرف‌کنندگان را در پی خواهد داشت.

گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی

  • منبع خبر : نهال امید