هنرستان تاریخی وحدت تبریز مرمت می‌شود
هنرستان تاریخی وحدت تبریز مرمت می‌شود

معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: با همکاری اداره‌کل نوسازی مدارس استان، هنرستان تاریخی «وحدت» تبریز، مرمت و حفاظت می‌شود.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: با همکاری اداره‌کل نوسازی مدارس استان، هنرستان تاریخی «وحدت» تبریز، مرمت و حفاظت می‌شود.

علیرضا قوچی روز شنبه در گفت وگویی اظهار کرد: هنرستان وحدت تبریز از جمله مدارس تاریخی کشور است که بنا بر قدمت و تاثیر آن در پرورش نیروهای جوان کارآمد از اهمیت بسیاری برخودار است، لذا این هنرستان تاریخی سال گذشته در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه حفاظت و مرمت بنای هنرستان وحدت با همکاری اداره‌کل نوسازی مدارس استان در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار گرفته است، افزود: پیرو تشکیل جلسه مشترک با مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی در خصوص ساماندهی این هنرستان تاریخی با توجه به آسیب‌های سازه‌ای وارده به بنا و لزوم استحکام بخشی و مقاوم سازی سقف، حذف الحاقات و محوطه سازی این هنرستان تاریخی، به دنبال تامین اعتبار لازم توسط اداره کل نوسازی مدارس، عملیات حفاظت و مرمت آن توسط این اداره کل آغاز خواهد شد.

قوچی خاطرنشان کرد: طبق توافق انجام شده با اداره‌کل نوسازی مدارس استان، مقرر شد تا در راستای تسریع آغاز عملیات حفاظت و مرمت هنرستان وحدت، کارشناسان معاونت میراث فرهنگی و اداره کل نوسازی مدارس برای ارزیابی محل مورد نظر، بازدید میدانی به عمل آورند.

هنرستان فنی وحدت تبریز در سال ۱۳۰۹ شمسی با نام مدرسه صنعتی آذربایجان تحت نظر وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه تأسیس شد. از سال ۱۳۲۰ نام مدرسه صنعتی آذربایجان به هنرستان تبریز تغییر یافت؛ سپس از سال ۱۳۳۲ با دو نام هنرستان تبریز و دبیرستان حرفه ای پسرانه تبریز هنرجویان ادامه تحصیل می دادند.

با حذف دبیرستان حرفه ای از نظام آموزشی کشور در سال ۱۳۳۹ این هنرستان با نام جدید هنرستان صنعتی پسرانه تبریز به کار خود ادامه داد. با موافقت تحصیل دختران در هنرستان ها از سال تحصیلی ۴۵-۱۳۴۴ کلمه پسرانه از نام هنرستان حذف و به هنرستان صنعتی تبریز تغییر نام یافت. هنرستان تا سال ۱۳۶۰ با همان نام ادامه داشت تا اینکه در سال مذکور با افزودن نام وحدت به آخر آن به نام هنرستان صنعتی وحدت تبریز تغییر یافت .

  • منبع خبر : ایرنا