مقابله جدی با ساخت وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی و باغی اهر
مقابله جدی با ساخت وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی و باغی اهر

مدیر جهاد کشاورزی اهر از مقابله جدی با ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی باغی و کشاورزی در این شهرستان خبر داد.

علی نجفی در گفت‌وگو با نهال امید ضمن گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی، از دغدغه‌های اصلی مسئولان ارشد و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اهر را توسعه ساخت و سازهای غیر مجاز اراضی باغی و کشاورزی و به خطر افتادن امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در برخی از مزارع و باغات این شهرستان شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز و از بین رفتن خاک هستیم که این امر عاملی مهم در به خطر افتادن امنیت غذایی مردم است.

وی ضمن هشدار به افرادی که بخواهند نسبت به تغییر کاربری در باغات اقدام کنند، افزود: زمین‌های زراعی جزو ذخایر غذایی مردم بوده و نباید برای راحتی و ایجاد سایه بان این زمین‌ها را تخریب یا برای سود بیشتر زمین‌ها را قطعه قطعه کرده و به فروش برسانیم چرا که وظیفه ما حفظ خاک و امنیت غذایی برای نسل‌های آینده می‌باشد.

نجفی در ادامه از همشهریان خواست در صورت هرگونه مشاهده ساخت و سازهای غیر مجاز در باغات و زمین‌های کشاورزی شهرستان اهر بلافاصله موارد را به اطلاع جهاد کشاورزی این شهرستان اعلام کنند.

وی همچنین کاهش منابع آبی و خاکی در سطح کره زمین را از مخاطرات اصلی کشورها برشمرد و گفت: عصر جدید عصر جنگ آب و خاک است و نیاز داریم برای عبور از این بحران همه مردم دست به دست هم دهند و با صرفه جویی در مصرف آب و حفظ منابع خاکی در مقابل مخاطرات طبیعی مانند باد، سیل و غیره از این بحران نیز عبور کنیم.

نجفی در ادامه مهاجرت معکوس را از عوامل مهم در حفظ خاک و تولید بیشتر مواد غذایی و کشاورزی برشمرد و افزود: از مهمترین عوامل حفظ خاک و ایجاد امنیت غذایی در وضعیت کنونی جامعه را مهاجرت معکوس مردم از شهرها به روستاها و توسعه بخش کشاورزی و باغی بوده و ما نیز سعی خواهیم کرد از این افراد در راستای تولید و بهره وری مواد غذایی حمایت کنیم.

وی در ادامه از کشاورزان خواست برای ارتقای تولیدات، کیفیت و بالا بردن راندمان محصولات خود حتما به توصیه‌ها و راهنمایی‌های کارشناسان جهاد کشاورزی توجه جدی نمایند تا در زمان کاشت، داشت و برداشت محصول دچار مشکل و ضرر و زیان نشوند.