محرومیت، بارزترین مشکل ملکان است
محرومیت، بارزترین مشکل ملکان است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: آنچه که در ملکان به وضوح مشهود بوده، محرومیت، به عنوان بارزترین مشکل این شهرستان است.

سید عزت‌الله ضرغامی روز جمعه، ۱۶ اردیبهشت ماه، در بازدید از کمپ گردشگری مبارک شهر ملکان با اشاره به کاهش شیوع ویروس کرونا و افزایش سفرها، اظهار کرد: خوشبختانه ویروس کرونا تا حد زیادی کنترل شده است و همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، با سونامی سفر مواجه شده‌ایم که از ایام نوروز شروع شده است و با هماهنگی که با ستاد کرونا داشتیم، شیوع این ویروس مدیریت شد.

وی ادامه داد: در چند روز تعطیلی بعد از ماه مبارک رمضان نیز استقبال بسیاری از سفر شد؛ بنابراین طرح‌های زیادی برای توزیع سفر داریم تا صرفاً در منطقه‌ی خاصی انجام نشود و تراکم وجود داشته باشد و جاهایی دیگر که ظرفیت و پتانسیل خوبی داشته و به لحاظ تاریخی و فرهنگی ارزشمند هستند، مورد غفلت قرار نگیرند.

وی افزود: سیاست‌های وزارت خانه، توزیع منطقی سفر است بر این اساس ظرفیت و اعتبارات خود را توزیع می‌کنیم چراکه یکی از سیاست‌های ما تقویت و توسعه‌ی بوم‌گردی است و هرجا که ظرفیت مناسبی فراهم بوده و حداقل ویژگی داشته باشد، مجوز می‌دهیم.

ضرغامی خاطرنشان کرد: اخیراً با استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ وام هم ارائه می‌شود و بسته به نیاز مبلغ آن متفاوت است چراکه بوم‌گردی به رقم‌های بالا نیاز ندارد.

وی همچنین یادآور شد: آنچه که در ملکان خود را نشان می‌دهد، محرومیت است که در حوزه‌ی گردشگری وظیفه داریم، حمایت کنیم؛ سرمایه گذاری در کمپ گردشگری مبارک شهر انجام شده و وزارت خانه کمک کرده است و باید بهره‌بردار خوبی پیدا شود تا محیط را آماده کنیم. 

وی در پایان تاکید کرد: ۳۵ هزار بنای تاریخی در کشور داریم که سال گذشته ۲۴۰ میلیارد تومان کل اعتبارات اختصاص یافته به این حوزه بود و امسال ۷۸ درصد اعتبارات افزایش یافته که بسیار خوب است.

همچنین ضرغامی در بازدید از قلعه بختک به محرومیت منطقه و لزوم سرمایه گذاری در حوزه‌ی گردشگری برای ایجاد اشتغال در ملکان تاکید کرد و گفت: اولین اولویت ما در این منطقه ارسال تیم پژوهشی برای تعیین حدود قلعه بختک است و اکنون تعدادی خانه و زمین کشاورزی در حریم قلعه بختک واقع شده است که از مردم درخواست می‌کنیم تا ابتدا خودشان مشکلات در حریم قلعه بختک را رفع کنند و سپس وزارت وارد شود.

به گزارش نهال امید ، وی در پاسخ به درخواست مسئولین ملکان در رابطه با احداث موزه در این منطقه، یادآور شد: در صورتی که زمین موزه در ملکان فراهم باشد، ما می‌توانیم مجوز نمایش اشیای تاریخی و دفینه‌های خود شهرستان را در این موضوع صادر کنیم و همچنین تعدادی آثار تاریخی به موزه اهدا کنیم.