لزوم تدوین سند آمایش فناوری در استان‌ها
لزوم تدوین سند آمایش فناوری در استان‌ها

مشاور وزیر عتف در امور علمی، تحقیقاتی و فناوری بر لزوم تدوین سند آمایش فناوری مبتنی بر آمایش سرزمینی در استان‌ها تاکید کرد.

دکتر علی خیرالدین در بازدید از پارک علم وفناوری آذربایجان‌شرقی با تاکید به ماموریت‌گرا بودن پارک‌های علم وفناوری گفت: ماموریت‌گرا بودن پارک‌ها باید در سند آمایش فناوری در استان‌ها تدوین شده و این سند بر اساس مزیت‌های استانی تهیه‌ شود.

وی با تاکید به مطرح کردن گفتمان فناوری در جامعه اظهار کرد: شبکه پارک‌های علم‌وفناوری در کشور ایجاد و گسترش خواهد یافت.

خیر الدین با اشاره به سابقه و توانمندی‌های علمی وفناوری آذربایجان‌شرقی، عملکرد پارک علم وفناوری استان را درخشان دانست و اضافه کرد: تبریز همواره منشأ کارهای بزرگ در حوزه علم و فناوری بوده است.

وی یادآور شد: دانشگاه‌های نسل اول ،دوم و سوم در زمینه‌ی آموزش و پژوهش موفقیت‌های چشمگیری را داشته‌اند و اکنون باید حوزه فناوری بیش از پیش مورد تاکید باشد.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه این پارک بیشترین گستردگی را در شهرستان‌های استان دارد، گفت: اکنون ۱۳ مرکز رشد و هفت مرکز نوآوری در تبریز و شهرستان‌های استان ایجاد شده است.

دکتر عبدالرضا واعظی با اشاره به گردش مالی یک هزار و ۷۴۰ میلیارد ریالی شرکت‌های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم‌وفناوری استان بیان کرد: در نیمه‌ی نخست سالجاری، شرکت‌های مستقر توانستند تا ۲.۵ میلیون دلار محصولات فناورانه را صادر کنند.

وی ادامه داد: در مدت قراردادهای انتقال فناورانه به ارزش ۲۳ میلیارد ریال از طریق دپارتمان بازاریابی و تجاری سازی این پارک منعقد شده است.

رئیس پارک علم‌وفناوری آذربایجان‌شرقی افزود: ۳۷۱ شرکت فناور و دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان مستقر هستند که موجب اشتغالزایی برای ۳ هزار و ۹۰۳ نفر شده است.

واعظی گفت: در سال‌جاری ۲۶ میلیارد ریال حمایت مالی مستقیم به شرکت‌های مستقر پرداخته شده و با راه‌اندازی دومین صندوق پژوهش و فناوری در استان،  تسهیلات تجاری سازی بیشتری به فناوران اعطا می‌شود.

رئیس پارک علم وفناوری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه زمینه‌ی فعالیت فرا استانی برخی شرکت‌ها از نسخه اولیه تفاهم‌نامه استقرار متقابل کوتاه مدت شرکت‌ها در پارک‌های علم وفناوری کشور رونمایی کردند.

گفتنی است؛ مشاور وزیر عتف در امور علمی، تحقیقاتی و فناوری در سفر به تبریز از چندین طرح فناورانه رونمایی و از نزدیک با برخی از شرکت‌های فناور و دانش بنیان دیدار کرده و از نهمین نمایشگاه فناوری ربع رشیدی(رینوتکس ۲۰۲۱) بازدید به عمل خواهد آورد.

  • منبع خبر : ایسنا