طرح شبکه آبیاری پایاب سد خداآفرین در قلی بیگلو امسال پایان یابد
طرح شبکه آبیاری پایاب سد خداآفرین در قلی بیگلو امسال پایان یابد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بر لزوم اتمام طرح شبکه آبیاری پایاب سد خداآفرین در محدوده قلی بیگلو تا انتهای سالجاری تاکید کرد. اکبر فتحی روز سه شنبه در جلسه بررسی مشکلات بهره برداری از شبکه آبیاری پایاب ایستگاه پمپاژ قلی بیگلو شهرستان خدآفرین، گفت: اتمام این طرح باید سریع اتفاق بیفتد و با […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بر لزوم اتمام طرح شبکه آبیاری پایاب سد خداآفرین در محدوده قلی بیگلو تا انتهای سالجاری تاکید کرد.

اکبر فتحی روز سه شنبه در جلسه بررسی مشکلات بهره برداری از شبکه آبیاری پایاب ایستگاه پمپاژ قلی بیگلو شهرستان خدآفرین، گفت: اتمام این طرح باید سریع اتفاق بیفتد و با مشخص شدن بهره برداران، به بهره برداری برسد. 

وی افزود: طبق مصوبات آخرین نشست بررسی این طرح باید فرمانداری شهرستان خداآفرین در جریان اتمام طرح و تعیین بهره برداران و معرفی آنها به بانک جهت دریافت تسهیلات، قرار بگیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: با توجه به اینکه مالکیت این طرح با بانک زمین است، در صورتی که بهره برداران به ادامه فرآیند تمکین نکنند، مالک زمین می تواند مالکیت و مدیریت طرح را در اختیار بگیرد، چون که سرمایه گذاری انجام شده تا مرحله بهره برداری، سرمایه دولتی بوده و نباید مورد تعرض افراد حقیقی قرار بگیرد.

فتحی به مشکل دوم این طرح اشاره کرد و گفت: باید قیمت تمام شده این طرح به صورت شفاف مشخص شود و کشاورز، بهره بردار و هر حوزه مرتبط دیگری هزینه های انجام شده در طرح را به شکل صورتحساب در اختیار داشته باشند. 

وی افزود: این هزینه ها شامل قیمت زمین، مصالح استفاده شده، هزینه های اجرایی و ترمیم است که باید بعد از بررسی کارشناسی و در کارگروه مربوطه اعلام شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی درباره وضعیت طرح پایاب بعد از بهره برداری  نیز اظهار کرد: اداره کل امور عشایری و تعاونی های روستایی مکلفند برای خدمت رسانی به این اقشار، از فرصت های موجود، برای مجاب کردن بهره برداران اعم از  روستایی و عشایر، استفاده کنند.

فتحی در ارتباط با فهرست بهره برداران از پایاب سد خداآفرین در محدوده قلی بیگلو نیز گفت: تغییرات مورد نیاز در تعیین بهره برداران باید انجام شده و بعد از اصلاح به نهادهای مرتبط جهت ادامه فرآیند ارسال شود.

عملیات اجرایی ساخت شبکه آبیاری تحت فشار بارانی در یکهزار و ۸۳۰ هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین در محدوده قلی بیگلو ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ با حضور قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی آغاز شد و قرار است در پایان به ۱۲ هزار هکتار افزایش یابد. 

  • منبع خبر : ایسنا