صادرات محصولات شرکت سهند جام تبریز به کشورهای اروپایی، آسیایی و منطقه قفقاز
صادرات محصولات شرکت سهند جام تبریز به کشورهای اروپایی، آسیایی و منطقه قفقاز

مدیرعامل کارخانه سهندجام تبریز که به عنوان یکی از صادرکنندگان ملی و کارآفرینان برتر استانی انتخاب شده بود، از تجربیات خود و چالش‌های پیش روی این صنعت سخن می‌گوید. یعقوب محبوبیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه شرکت سهندجام تبریز تولیدکننده انواع شیشه در سال ۱۳۸۲ کلنگ زنی شده و در سال ۸۵ […]

مدیرعامل کارخانه سهندجام تبریز که به عنوان یکی از صادرکنندگان ملی و کارآفرینان برتر استانی انتخاب شده بود، از تجربیات خود و چالش‌های پیش روی این صنعت سخن می‌گوید.

یعقوب محبوبیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه شرکت سهندجام تبریز تولیدکننده انواع شیشه در سال ۱۳۸۲ کلنگ زنی شده و در سال ۸۵ تولید شیشه را آغاز کرده است، اظهار کرد: این کارخانه به عنوان بزرگترین واحد تولید کننده شیشه در شمالغرب و تنها تولید کننده شیشه سیمی(مسلح) کشور فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این کارخانه با تولید انواع شیشه‌های مشجر، فلوت و سکوریت در رنگ‌های مختلف اعم از سفید، برنز، دودی و ضخامت‌های چهار تا ۱۰ میل پیشتاز بوده و با توجه به قابلیت‌های منحصر به فرد خود، توانایی تولید شیشه‌های پروفیل و شیشه بدون آهن (سولار) را که صرفاً جهت آبگرمکن‌های خورشیدی استفاده می‌شود، دارد.

اشتغال بیش از ۱۰۰۰ نفر در کارخانه سهند جام تبریز

وی افزود: میزان اشتغال در اوایل تاسیس کارخانه حدود ۲۰۰ نفر بوده و هم اکنون بیش از ۱۰۰۰ نفر در مجموعه صنعتی سهند جام تبریز مشغول فعالیت هستند. 

وی، مجموع میزان صادرات این مجموعه صنعتی در سال ۹۸ را حدود ۲۶ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: میزان تولید شیشه فلوت حدود ۱۳ میلیون مترمربع، شیشه مشجر بالغ بر دو میلیون و ۸۵۹ هزار مترمربع، شیشه ایمنی ۹۶۰ هزار مترمرفع و آینه ۲۲۱ هزار و ۱۴۵ مترمربع است.

صادرات محصولات شرکت سهند جام تبریز به کشورهای اروپایی، آسیایی و منطقه قفقاز

محبوبیان با اشاره به صادرات به کشورهای اروپایی و آسیای میانه با توجه به کیفیت بالا و به روز بودن طرح‌ها، گفت: هم اکنون محصولات این واحد تولیدی به کشورهای عراق، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، افغانستان، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، هندوستان، کره جنوبی، کویت، عمان، امارات متحده، روسیه، ایتالیا، رومانی، بلغارستان، قبرس و صربستان صادر می‌شود.

استخدام نیروی کار جدید در مجموعه صنعتی سهند جام تبریز در شرایط کرونایی

وی با بیان این‌که در شرایط کرونایی نیز با تلاش همکاران در این واحد صنعتی، هیچکدام از نیروهای فعال تعدیل نشدند، گفت: کرونا باعث اختلال در ساعت کار کارخانه شده و از اواخر سال ۹۸ تا سه ماه اول سال ۹۹ با توجه به بسته بودن مرزها، صادرات مجموعه را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

مدیرعامل شرکت سهند جام تبریز اضافه کرد: به علت محدودیت‌های اعمال شده در مرزها توسط همسایگان نیز مشکلات و اختلالاتی در صادرات به‌وجود آمد، اما به هیچ عنوان تولیدات این کارخانه کاهش نیافته و تعدیل نیرو اتفاق نیافتاده است؛ به گونه‌ای که حتی نیروی کار جدید نیز استخدام شده است.

وی، تمرکز بر نقاط قوت مجـموعه، برنامه ریزی دقیق، یادگیری موارد جـدید، داشتن پشتکار، نظم و انضباط کاری، جست‌وجوی راه‌هـای جدید برای توسـعه و افزایش کیفیت محـصولات، مدیریت زمان، پرشـوری در کار، اعـتماد به نفس و ایمان به قابلیت‌های مجموعه، استفاده از نیروی متخصص و قوی، صادرات به کشورهای مختلف و تنوع محصولات و استفاده حداکثری از مواد اولیه تولید داخل را راز موفقیت خود عنوان کرد و گفت: اگر به عشق به تولید نبود، قطعا هیچ تولیدکننده‌ای در این شرایط سخت اقتصادی و کرونایی، دوام نمی‌آورد.

وی با اشاره به ظرفیت تولید سالانه کارخانه سهند جام تبریز، اظهار کرد: طبق پروانه بهره برداری، در این مجموعه ظرفیت تولید شیشه فلوت ۱۴۶ هزار تن، شیشه مشجر۵۰ هزارتن، شیشه سکوریت ۱۲ هزار تن و آینه ۱۰ هزار تن در سال است.

محبوبیان با اشاره به تجربیات خود در شرایط کرونایی در راستای تداوم فعالیت‌ها و چرخه تولید، خاطرنشان کرد: در این شرایط باید شرکت‌ها در اولین مرحله، صادرات محور باشند و از سوی دیگر استفاده از ظرفیت داخلی برای افزایش تولید، ترکیب بهینه از ماشین آلات داخلی و خارجی برای ارتقای کیفیت محصولات تولیدی، بهینه سازی و ارتقای ماشین آلات موجود و تکیه بر توان داخلی متخصصان را در اولویت کاری خود قرار دهند.

وی در ادامه به چالش‌های این حوزه نیز اشاره کرده و خواستار شد: بحث حمل و نقل و عدم ارائه سرویس مناسب از سوی ناوگان‌های ریلی و دریایی( کشتی) جهت صادرات محصولات تولیدی، مشکلات بانکی و هزینه صادرات از جمله چالش‌های این حوزه بوده و همچنین عدم همکاری ادارات داخلی در امور مربوط به صادرات و واردات که در قالب صدور بخشنامه‌ها، بیشتر نمایان می‌شود، از جمله مشکلات تولیدکنندگان بوده که برطرف کردن آن‌ها می‌تواند گامی موثر در جهت خارج شدن صنایع داخلی از رکود باشد.

انتهای رپرتاژ

  • منبع خبر : ایسنا