سیستم آموزشی ما برنامه مدونی برای آموزش مهارت‌های زندگی ندارد
سیستم آموزشی ما برنامه مدونی برای آموزش مهارت‌های زندگی ندارد

یک مدرس دانشگاه در رشته روانشناسی تاکید کرد: متاسفانه سیستم آموزشی ما برنامه مدون و مشخصی برای آموزش مهارت های زندگی ندارد.

به گزارش نهال امید، دکتر مهدی کریمی با بیان این مطلب اظهار کرد: والدین بر آموزش‌های رسمی مدرسه‌ای، رقابت‌های کنکوری و قبولی در دانشگاه تمرکز کرده و از آموزش برای تشکیل خانواده غفلت کرده و زوجین نیز توانایی همسر داری و فرزند پروری را یاد نمی‌گیرند.

وی، میزان شباهت‌ها و اشتراکاتی مانند علایق، تحصیلات، طبقه اقتصادی، گرایشات اجتماعی و اعتقادات مذهبی را از عوامل موفقیت در ازدواج و زندگی مشترک عنوان کرد.

وی افزود: ثبات عاطفی و اجتماعی طرفین، انتخاب مناسب و ازدواج عاشقانه و فهم درست از زندگی، دوام زندگی مشترک را تضمین می‌کند، بنابرین گذراندن آموزش‌های لازم قبل از ازدواج، مسیر زندگی را هموار کرده و مشکلات روابط زناشویی را به حداقل می‌رساند.

کریمی اظهار کرد: آموزش‌های ازدواج که توسط ادارات بهزیستی و ورزش و جوانان ارائه می‌‍شود برای زوجین کافی نیست؛ چرا که اعتبارات این دو نهاد برای آموزش کلیه جوانان کافی نبوده و نیازمند حمایت‌های والدین و سازمان‌های مردم نهاد، شورای شهر، شهرداری، آموزش و پرورش و سایر نهادهای دخیل در امر ازدواج است.

وی، کودک همسری را از معضلاتی عنوان کرد که منجر به افزایش طلاق شده است و گفت: والدین به بعضی از کودکان اجازه بازی‌های کودکانه را نداده و آن‌ها را در سنین پایین به زندگی جوانان و بزرگ سالان سوق می‌دهند و این عمل آنها باعث می‌شود که کودکان علاوه بر فاصله گرفتن از دوران کودکی خود چیزی از بزرگسالی را نیز درک نکنند.

وی خاطرنشان کرد: دخالت‌های والدین به ویژه مادران، زمینه جدایی زوجین را فراهم می‌آورد و زندگی را به کام فرزندان خود تلخ می‌کند.

کریمی تاکید کرد: والدین، نگاه کالایی به دختر یا پسر که یکی دیگر از زمینه‌های طلاق است را از ذهن خود بیرون کرده و فقط در جهت خوشبخت کردن فرزندانشان بکوشند و دخالت‌های بیجا را از زندگی آن‌ها حذف کنند.

وی خاطر نشان کرد: نقش فضای مجازی و دوستی‌های توام با هیجان و به دور از عقلانیت و نداشتن شناخت کافی در افزایش طلاق مشهود بوده و تشکیل زندگی از این طریق بعد از مدت کوتاهی از هم می‌پاشد.

وی در خاتمه گفت: میزان مهریه نقشی در تضمین موفقیت و امنیت زندگی مشترک ندارد و حتی وضعیت اقتصادی، مدرک تحصیلی، رتبه، جایگاه شغلی افراد و خانواده‌های آن‌ها نیز کمک چندانی به دوام  و ثبات عاطفی زندگی نمی‌کنند

  • منبع خبر : ایسنا