رودخانه ارس، مرز دوستی ملت‌های واقع در حاشیه‌ی آن است
رودخانه ارس، مرز دوستی ملت‌های واقع در حاشیه‌ی آن است

وزیر نیرو، رودخانه ارس را مرز دوستی همه‌ی ملت‌های واقع در حاشیه‌ی این رودخانه عنوان کرد و گفت: این رودخانه به دوستی‌های مردمان ساکن روح بخشیده که باید قدردان این موضوع باشیم و بدون شک رودخانه‌ی ارس در مرز مشترک دو کشور به مثابه شاهرگ حیاتی مرز نشینان و نماد صلح و دوستی بوده و […]

وزیر نیرو، رودخانه ارس را مرز دوستی همه‌ی ملت‌های واقع در حاشیه‌ی این رودخانه عنوان کرد و گفت: این رودخانه به دوستی‌های مردمان ساکن روح بخشیده که باید قدردان این موضوع باشیم و بدون شک رودخانه‌ی ارس در مرز مشترک دو کشور به مثابه شاهرگ حیاتی مرز نشینان و نماد صلح و دوستی بوده و با افتخار می‌گوییم ارس برخلاف برخی آب‌های مرزی که زمینه ساز نزاع هستند، نمونه‌ی درخشان عامل توسعه و تقویت روابط بوده است.

رضا اردکانیان روز دوشنبه در آیین بزرگداشت پنجاهمین سال بهره برداری از سدهای ارس و میل-مغان بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان که در محل سد ارس برگزار شد، اظهار کرد: این پروژه‌ی بزرگ در دنیای حوضه آبریز مشترک و رودخانه های مرزی از معدود نمونه های کهنسال و موفق همکاری مشترک است.

وی ادامه داد: اگر شرایط کرونایی حاکم نبود، جاداشت این مراسم با مشارکت مقامات و سازمان های مسئول و علاقمند به دیدن این توسعه‌ی همکاری برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: طی گذشت پنج دهه  از احداث و بهره برداری سد و نیروگاه ارس و میل-مغان، این پروژه موجبات آبادانی زمین های مجاور را فراهم آورده است و پس از تاسیس در سال ۱۳۵۰ شمسی اکنون در پنجاهمین سالگرد، جشن باشکوه همدلی و همراهی را برگزار می‌کنیم و در آینده ای نزدیک شاهد بهره برداری از سد های خدافرین و قیزقلعه سی نیز خواهیم بود.

اردکانیان با اشاره به اشتراکات فرهنگی، دینی و تاریخی  دو کشور، متذکر شد: این موضوع می‌تواند ماهیت ویژه ای به روابط دو کشور ببخشد که برگزاری ۵۰ کمیسیون دایمی و ۱۴ اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی نمونه ای روشن از روابط دو کشور است.

وی اضافه کرد: این برنامه فرصت مغتنمی است تا با مروری بر توافقات دو کشور ضمن تبیین نقاط قوت، در جهت توسعه دو کشور تلاش کنیم.

وی همچنین روند همکاری های مشترک میان ایران و سایر کشور های مجاور ارس را نشانه‌ ای از غلبه‌ی همکاری های آبی بر مشکلات و اختلافات بیان کرد.

وزیر نیرو در تشریح نمونه هایی از همکاری های ما بین دو کشور گفت: امضای معاهدات و برگزاری کمیسیون بین ایران و شوروی سابق و سپس جمهوری آذربایجان در باب تفهیم و حل و فصل مسائل آبی و حوادث و مسائل مرزی، تسویه‌ی اختلافات مالی، ساماندهی رودخانه‌ی ارس، نصب و حفظ علایم مرزی، همکاری های فنی و اقتصادی، تعیین مرز آبی در رودخانه و سد ارس و میل-مغان همگی گواه این ادعا هستند که همکاری های بسیار خوبی بین دو کشور انجام شده است.

وی با تاکید بر فرصت‌های کم نظیر اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: بحث گردشگری، وجود آثار باستانی  و اماکن تاریخی حاشیه ارس، پتانسیل تبدیل انرژی الکترونیکی و امکان دسترسی به مرز دو کشور از ظرفیت هایی است که می‌تواند به توسعه‌ی منافع دو کشور منجر شود.

اردکانیان ادامه داد: پایش مشترک کمی و کیفی رودخانه‌ی ارس در ادامه‌ی روند همکاری ها، استقرار سامانه‌ی دی اس اس پیش بینی و هشدار سیل، تلاش برای تشکیل کمیسیون چهار جانبه‌ی حوضه آبریز ارس از مهم‌ترین زمینه های همکاری در این حوضه آبریز مهم  و همچنین استفاده از ظرفیت شرکت های پیمانکار در دو کشور برای اجرای پروژه ها دیگر از موارد حائز اهمیت است.

وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: از اندیشه های ناب و خلاقیت های کسانی که در طراحی، ساخت و تجهیز این سدها و تاسیسات آبی و آبیاری نقش داشتند و همچنین از کلیه‌ی بخش های دولتی و خصوصی دو کشور دوست که طی۵۰ سال با درایت موجبات بهره مندی ملت دو کشور را فراهم آورده اند و نمونه ای موفق و کم نظیر در مرزهای آبی به جهان معرفی کرده اند، کمال تشکر و قدردانی را دارم و امیدوارم منشا برکات برای ساکنان مجاور اس باشد.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا