رئیس‌جمهور: نوروز فرصت شیوع بیشتر کرونا نباشد/ مردم همکاری نکنند دیرتر به نتیجه می‌رسیم
رئیس‌جمهور: نوروز فرصت شیوع بیشتر کرونا نباشد/ مردم همکاری نکنند دیرتر به نتیجه می‌رسیم

حسن روحانی با اشاره به اینکه ویروس کرونا اختصاص به کشور و منطقه ای ندارد، گفت: توصیه این است حتی الامکان ترددها به حداقل ممکن تقلیل یابد.

به گزارش نهال امید، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در هیات دولت در مورد مبارزه با ویورس کرونا در کشور گفت: امسال در روزهای پایان سال مردم با مسائل و مشکلات جدیدی مواجه هستند که این مشکلات تقریبا در دهه‌های اخیر در تاریخ کشور و بسیاری از کشورها بی سابقه بوده است.

روحانی افزود: پس اولین مساله قطع این زنجیره است و اما چگونه زنجیره را قطع کنیم؟ مهمترین مساله ضدعفونی است؛ اگر دست ها را خوب بشوییم و ضدعفونی کنیم زنجیره از این جا قطع می شود و از دست ما به دست دیگری نمی‌رود نفوذ نمی‌کند و این برای قطع زنجیره تاثیرگذار است. به ذهن بعضی‌ها تردد یعنی اگر از تهران به شهر دیگر رفتیم و اگر از شمال تهران به جنوب، شرق و غرب تهران رفتیم، عیب ندارد، این طور نیست. وقتی می گوییم سفر خطرناک است منظور سفر داخل استان هم هست که خطرناک است.

رئیس جمهور با توصیه به اینکه حتی الامکان تردد به حداقل ممکن تقلیل یابد، بیان داشت: یک فردی از یک استان از این شهر به آن شهر می رود و می‌گوید این سفر داخل استان است و همه باهم هستند و تفاوتی نمی کند؛ این ‌درست نیست. چه اینکه از استانی به استان دیگر و چه اینکه از درون استان و در شهرهای مختلف استان تردد کنند و چه بین روستاها تردد کنند، توصیه این است تا حد امکان تردد باید به حداقل ممکن برسد.

مگر این که تردد ضروری وجود دارد. همه باید پروتکل‌ها و اصول ابلاغی را انجام شود و به آنها توجه کنند و مراعات کنند تا زنجیره شیوع بیماری شکسته شود.

وی با تاکید بر اینکه به اعتقاد من جابجایی تعطیلات عید به زمان بعد از موضوع کرونا امکانپذیر نیست، ادامه داد: طبق تقویم رسمی کشور و هم آغاز سال جدید و فصل است و هم تعطیلات است، برخی پیشنهاد کرده اند که دولت تعطیلات نوروزی را حذف کنند و این تعطیلات را به زمان دیگر ببرند که بیماری کرونا وجود ندارد. این کار عملی و شدنی نیست. ایام عید مردم اعتقاداتی دارند و نکاتی دارند. باید مراسم را امسال را به خوبی مدیریت کنند و در اجتماعات شرکت نکنند.

روحانی ادامه داد: در اماکن متبرکه که مردم به حق اعتقاد دارند اما زیارت امام از راه دور هم می شود و اگر خلوص و توجه باشد آن امام بزرگوار هم آن را قبول می کند و همان ثواب و اجر را در این شرایط خواهد داشت و جایگزین بشود و فاصله زمانی و مکانی در ارتباط با آن امام تاثیری ندارد؛ آنها کلام ما را می شوند و به اجابت می‌کنند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: همه باید در ایام نوروز اصول بهداشتی ابلاغی را باید مراعات کنیم نوروز فرصت شیوع بیشتر نباشد بلکه نوروز را برای پیروزی بر این ویروس قرار دهیم و اگر هدیه و رفت و آمدی را می‌خواهیم انجام بدهیم و می‌توانیم غیر حضوری با تماس تلفنی و در فضای مجازی انجام شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: مردم هیچ نگرانی برای آب و برق نداشته باشند.وزارت کشور ما مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش دارد ما طبق مصوبه اخیر شورای عالی امنیت ملی که مربوط می شود به تاریخ هفدهم اسفند مصوبات بسیار مهمی داشتیم و مقام معظم رهبری همه این مصوبات را تایید کردند و یک پشتوانه بسیار قوی و خوبی برای همه ما است.

فارس