دانشجو باید مطالبه گر باشد
دانشجو باید مطالبه گر باشد

فرزان قالیچی؛ رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی در حاشیه برگزاری نشست صمیمی مسؤولان دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی با دانشجویان، با بیان این که دیگر دوران مدرک گرایی تمام شده است،بر لزوم مطالبه گری دانشجویان، تأکید کرد و گفت: از دانشجویان انتظار داریم در تمامی موارد آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی، حقوق […]

فرزان قالیچی؛ رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی در حاشیه برگزاری نشست صمیمی مسؤولان دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی با دانشجویان، با بیان این که دیگر دوران مدرک گرایی تمام شده است،
بر لزوم مطالبه گری دانشجویان، تأکید کرد و گفت: از دانشجویان انتظار داریم در تمامی موارد آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی، حقوق بحق دانشجویی خود را از مراکز آموزشی مطالبه نمایند و در برگزاری دروس عملی، کاربینی و کارورزی نهایت دقت را داشته باشند و به نحو احسن و مطلوب این دروس را پاس کنند.

وی در ادامه ضمن تبریک روز دانشجو و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲، اظهار داشت: دانشجویان آن زمان با آگاهی از مسؤولیت خود، فریاد عدالتخواهی سر دادند و به مقابله با ظلم ستمشاهی پرداختند و می توان گفت، استکبار ستیزی، مقابله با استبداد و قطع نفوذ آمریکایی ها از کشور دلیل اصلی حادثه تلخ آن روز بوده است.
وی با تکیه بر شرایط کرونایی و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه ها و برگزاری مجازی فعالیت ها و مراسم های دانشجویی، گفت: دانشگاه بدون حضور دانشجو صفایی ندارد. اما در راستای مقابله و پیشگیری از پیشرفت و شیوع ویروس منحوس کرونا، مجبور به برگزاری مجازی و غیرحضوری روز دانشجو هستیم و امیدواریم با شکست این ویروس و برچیده شدن آن از کشور و جامعه بشریت، بار دیگر شاهد حضور دانشجویان در دانشگاه ها و آغاز فعالیت های حضوری و کلاس های درس باشیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان با تکیه بر شهادت دانشمند شهید فخری زاده، و تسلیت به جامعه دانشجویی و جامعه، و اظهار بر این که آینده انقلاب و کشور به دست جوانان و دانشجویان سپرده خواهد شد، ادامه داد: دشمن برکامه اعمال تحریم های ناجوانمردانه از مشاهده پیشرفت های دانشمندان و جوانان ما عصبانی می شود و دست به ترور می زند. اما غافل از این است که دانشجویان و جوانان امروز ما، همان دانشمندان فردایی هستند که راه شهید فخری زاده ها را ادامه خواهند داد.
وی با بیان این که دانشجو همواره نسبت به مسؤولیت سنگین خود آگاه است و قشر دانشجو در هر برهه از زمان، آگاه و بصیر بوده، و خواهد بود، گفت: اقدامات و فعالیت های انجام گرفته توسط دانشجویان، همواره گواه و شاهد این موضوع بوده است و مبارزه با استبداد آنان در دوران پیش از انقلاب، ایفای نقش در تشکیل جهاد دانشگاهی، بسیج، سپاه و نهادهای انقلابی و‌ مشارکت شان در زلزله طبس و دیگر موارد، گواه آن اند.

قالیچی با اظهار بر این که انتظار داریم دانشجویان در برطرف سازی مشکلات کشور پیشقدم شوند، ادامه داد: دانشجویان در تمامی دوران نسبت به مسایل کشور حساس بوده اند و از آنان انتظار داریم با نیروی جهادی و انقلابی خود در برطرف سازی مشکلات کشور، یاریگر مسؤولان انقلابی و جهادی باشند.

وی با تأکید بر لزوم مسؤولیت پذیری و متعهد بودن نسبت به انجام مسؤولیت های اجتماعی، ابراز داشت: دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی در کنار مهارت آموزی و خوب درس خواندن شان، باید به مسؤولیت های اجتماعی خود نیز عمل کنند و به عنوان یک کارآفرین آموزش ببینند و تنها دنبال شغل دولتی نباشند و با کارآفرینی خود، برای دیگران نیز فرصت های شغلی ایجاد کنند و باری بر دوش دولت نباشند.

قالیچی، سپس با تکیه بر انقلاب فرهنگی دانشگاه ها و تعطیلی دانشگاه ها در ۱۳۵۹ و بیان این که جوانان و دانشجویان، آن زمان بر حسب احساس مسؤولیت خود و تعطیلی دانشگاه ها در جبهه های جنگ و نبرد حق بر باطل حضور یافتند، ادامه داد: دانشجویان بصیر، نیاز آن زمان را درک کرده بودند و اکنون نیز لازم است دانشجویان با حضور در جنگ فرهنگی و اقتصادی دشمن، به مقابله با آن بپردازند و برای شکست تحریم و خود کفا شدن کشور ،آستین همت انقلابی و جهادی خود را بالا بزنند.

وی در این خصوص با تکیه بر تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم توجه دانشجویان به مسایل فرهنگی، متذکر شد: دانشجویان در کنار موضوعات آموزشی و پژوهشی خود، باید نسبت به مسایل فرهنگی و دینی نیز توجه ویژه داشته باشند و تهذیب را سرلوحه کارهای خود قرار بدهند و رنگ نشاط و پویایی بر دانشگاه بپاشند.

در ادامه نشست نیز، پس از گزارش مریم خدابخش؛ دبیر انجمن علمی واحد استانی این دانشگاه و مرکز آموزش جامع علمی کاربردی آتش نشانی تبریز از فعالیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی این انجمن و دیگر مراکز آموزشی جامع علمی کاربردی فعال در سطح استان، گزارش محمدی؛ مسؤول بسیج دانشجویی واحد استانی آذربایجان شرقی از فعالیت های بسیج دانشجویی در مراکز آموزشی استان، نکته نظرات خسروی؛ دبیر انجمن علمی مرکز آموزش جامع علمی کاربردی جهاد دانشگاهی تبریز، مطرح سازی بعضی از مشکلات دانشجویان مراکز آموزشی استان توسط کارگران؛ دبیر شورای تعامل و تبادل نظر واحد استانی و حسین پور به نمایندگی از دانشجویان مرکز آموزشی شهرداری تبریز، موارد مطرح شده، مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام علی زاده؛ مسؤول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در واحد استانی؛ نیز ضمن تبیین علل و چرایی وقوع حادثه ۱۶ آذر ۱۳۳۲، بر شروع جنگ دشمن در فضای مجازی، اشاره کرد و گفت: دشمن در حال مدیریت فضای مجازی و رسانه های جهان است و می خواهد با مدیریت فضای مجازی جهان را تحت سلطه خود نگه دارد و باید با همراهی دانشجویان و اقدامات جهادی و انقلابی آنان، از کاربری فضای مجازی خارج شویم و با ایجاد مدیریت برای خود، به عنوان مدیر فضای مجازی عمل کنیم. نه، به عنوان یک کاربر.

وی در این راستا با تکیه بر توطئه های خبیثانه دشمن در ترور دانشمندان و شهدای هسته ای کشور، متذکر شد: دشمن با ایجاد ترور، رعب و وحشت خواهان متوقف سازی سرعت علمی جوانان ماست. اما آنان غافل اند که خون شهدای مان، اجازه کار به آنان را نخواهد داد.

در ادامه، یوزباشی؛ معاون علمی واحد استانی نیز ضمن پرداخت به بعضی از آیین نامه ها و بخشنامه های آموزشی، و بیان این که دانشگاه با دانشجو، مفهوم پیدا می کند، اظهار داشت: جذب مدرسان کیفی، کیفی سازی برگزاری دوره ها، توجه به موضوعات پژوهشی و… از جمله فعالیت های دانشگاهی هستند که در راستای تربیت دانشجوی قوی و متعهد انجام می گیرند.

وی در این راستا با تکیه بر ارائه گزارش مختصر از فعالیت های پژوهشی، برگزاری رویدادهای شتابی، کارگاه های آموزشی، کارگاه های پژوهشی و ایده تاب ها متعدد در این دانشگاه، در توصیه به دانشجویان، گفت: دانشجویان ‌باید انتخاب واحد های ترمی خود را با نظر به تقویم آموزشی خود انجام دهند تا خدای ناکرده، در طول ترم و بهره مندی از امکانات آموزشی و پژوهشی خود دچار مشکل نگردند.

در ادامه این نشست، تقی زاده؛ رئیس اداره حراست واحد استانی نیز با تکیه بر تبیین چند نکته از موارد حراستی، و بعضی از آسیب های مشهود در فضای مجازی گریبان گیر دانشجویان گفت: لازم است دانشجویان سطح مطالعه خود را بالا ببرند و با بی توجهی به شایعات فضای مجازی؛ در نشر و انتشار چنین شایعاتی، مشارکت نداشته باشند.

در پایان این نشست، قلی زاده؛ معاون اجرایی واحد استانی آذربایجان شرقی، ضمن ارائه گزارش از فعالیت های فرهنگی و دانشجویی واحد استانی در طول سال جاری، در تبیین چگونگی دریافت وام شهریه توسط دانشجویان از صندوق وزارت علوم گفت: دریافت وام دانشجویی و مراحل اخذ آن نسبت به سال های پیشین تسهیل شده است و دانشجویان می توانند از این تسهیلات برخوردار شوند.

وی با تکیه بر برگزاری جشنواره ها و مسابقات ورزشی و فرهنگی متعدد در این دانشگاه، ابراز داشت: با تلاش دانشجویان توانسته ایم در بسیاری از جشنواره های ملی و کشوری حایز رتبه های برتر شویم و انتظار داریم دانشجویان فعال در انجمن های علمی، ورزشی و فعالیت های فرهنگی با مراکز آموزشی همکاری بیش از پیش داشته باشند تا در روزهای آتی شاهد موفقیت های بیش از پیش دانشگاه مان باشیم.

شایان ذکر است، این نشست همزمان با گرامیداشت روز دانشجو و حضور فرزان قالیچی؛ رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی، تنی چند از اساتید واحد استانی، اعضای شورای تعامل و تبادل نظر دانشجویی واحد استانی و اعضای انجمن های علمی دانشجویی و دانشجویان مراکز آموزشی استان به شکل ویدئو کنفرانس بر گزار شد و ایجاد تسهیلات برای خرید گوشی های هوشمند برای دانشجویان کم بضاعت، ایجاد صندوق رفاه دانشجویی ویژه دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، تسهیل در پروسه دریافت وام های دانشجویی، ارائه بسته های اینترنتی رایگان برای دانشجویان، برطرف سازی کامل بعضی از مشکلات مشهود در سامانه LMS، به روز نمودن بعضی از سرفصل های درسی، ارائه پودمان های تخصصی به دانشجویان در کنار سایر دروس و…؛ از جمله پیشنهادات دانشجویان در این نشست صمیمی بود.

  • منبع خبر : نهال امید