حضرت زهرا(س)، الگویی تمام عیار برای بانوان
حضرت زهرا(س)، الگویی تمام عیار برای بانوان

۲۰ جمادی‌الثانی، سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) سیده زنان عالم هستی است که به عنوان کامل‌ترین بانوی عالم خلقت، اسوه‌ای کامل و جامع در “فضائل اخلاقی و انسانی، پدر داری و خدمت به او، شوهرداری، خانه داری، تربیت فرزندان” برای زنان جامعه اسلامی و به ویژه بانوان شیعی مطرح است. از ساده زیستی، خانه‌داری، همسرداری […]

۲۰ جمادی‌الثانی، سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) سیده زنان عالم هستی است که به عنوان کامل‌ترین بانوی عالم خلقت، اسوه‌ای کامل و جامع در “فضائل اخلاقی و انسانی، پدر داری و خدمت به او، شوهرداری، خانه داری، تربیت فرزندان” برای زنان جامعه اسلامی و به ویژه بانوان شیعی مطرح است.

از ساده زیستی، خانه‌داری، همسرداری و تربیت فرزندان گرفته تا دفاع از حریم ولایت در زندگی حضرت صدیقه کبری(س) نمود و بروز خاصی دارد. حضرت زهرا(س) بسیار اخلاق‌مدار بود و امورات خانه و خانواده را بین خود و امیر مؤمنان (ع) و کار روزانه داخل منزل را نیز بین خود و کنیزهایش به طور مساوی تقسیم می‌کرد.

حضرت صدیقه کبری در داخل خانه نیز برای فرزندانش مادری کامل و مهربان و برای همسرش نیز بانویی نمونه بود، در روایتی از ایشان آمده است: «بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم‌تر و مهربان‌تر است و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده‌اند».

حضرت(س)، همواره تلاش می‌کرد تا خانه کانون محبت، صفا و صمیمت باشد و همواره در مقابل سختی‌ها، صبر و تحمل داشت؛ در روایتی از حضرت فاطمه(س) نقل شده که می‌فرمود: «از دنیای شما محبّت سه چیز در دل من نهاده شد: تلاوت قرآن، نگاه به چهره پیامبر خدا و انفاق در راه خدا».

ایشان همواره به فرزندانش مهر و محبت داشت و برای تربیت فرزندانش توان مضاعف اختصاص می‌داد، لذا تربیت فرزند اصل مهمی در سبک زندگی فاطمی بوده و مادران باید این اصل مهم را در کنار سایر وظایف خود، در اولویت قرار دهند، چراکه کودکان امروز، آینده جامعه اسلامی را خواهند ساخت.

حضرت فاطمه(س) به حدی ساده زیست بودند که در این رابطه از سلمان فارسی نقل شده است: «روزی حضرت فاطمه (س) را دیدم که چادری وصله دار و ساده بر سر داشت در شگفتی ماندم و گفتم: عجبا! دختران شاهان ایران و قیصر روم بر کرسی‌های طلایی می‌نشینند و پارچه‌های زربافت به تن می‌کنند، امااین دختر رسول خداست؛ نه چادری گران قیمت بر سردارد و نه لباس‌های زیبا…»

در نتیجه همین فضایل اخلاقی برجسته بود که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «به راستی که خداوند قلب و اعضای فاطمه علیها السلام تا استخوان‌هایش را از ایمان و یقین آکنده ساخته است؛ به گونه‌ای که در طاعت خدا جدیت دارد». ایشان می‌فرمود: «من نام دخترم را فاطمه گذاشتم؛ زیرا خداوند، فاطمه علیها السلام و هر کس که او را دوست دارد، از آتش دوزخ دور نگه داشته است».

امام صادق(ع) نیز در بیان شاخصه‌های اخلاقی حضرت صدیقه کبیر(س) می‌فرمود: «هر کس به شناخت حقیقی فاطمه علیها السلام دست یابد، بی گمان شب قدر را درک کرده است». به فرموده آن حضرت(ع)، فاطمه علیها السلام اختری تابناک در میان زنان دنیا است.حضرت فاطمه زهرا(س) در کنار امور خانه، همسرداری و دینداری، در اجتماع و همراهی با پیامبر اسلام(ص) نیز بسیار فعالیت می‌کرد و در دفاع از حریم ولایت نیز در کنار مولای متقیان تمام قد ایستاد و در نهایت هم شهید این راه شد.

تسبیحات حضرت زهرا(س)، مصحف فاطمه و خطبه فدکیه بخشی از میراث معنوی حضرت فاطمه زهرا(س) است.

حضرت زهرا(س)؛ اولین مدافع حریم ولایت

یک کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه ولایتمداری و بصیرت بزرگترین حضرت صدیقه کبری(س) است، اضافه کرد: عظمت و بزرگی حضرت زهرا(س) به قدری است که خداوند به پیامبر دستور می‌دهد برای ولادت حضرت، چهل شبانه‌روز گریه و راز و نیاز کرده و از خدا بخواهد تا نور زهرا را به پیامبر هدیه کند.

حجت‌الاسلام رسول برگی با بیان اینکه معنی نام زهرا، یعنی نور و فاطمه یعنی آنچه که از جهل و بدی جدا شده است، تاکید کرد: حضرت فاطمه زهرا(س)، اولین مدافع حریم ولایت امیرالمومنان(ع) و اولین شهیده‌ی مدافع حرم است که در دفاع از بیت و حریم امامت به شهادت رسید.

وی اضافه کرد: روایت است که هر موقع فاطمه(س) وارد خانه می‌شد، رسول الله (ص) تمام قد بلند می‌شدند و به استقبال فاطمه رفته و دست او را می‌بوسیدند و خطاب به او می‌گفتند: «جانم به فدای تو سخن بگو» و زمانی که عایشه علت این کارها را از پیامبر(ص) می‌پرسید، پیامبر می‌فرمود: «خداوند به من دستور داده است تا به فاطمه این‌گونه رفتار کنم».

وی بیان کرد: در کتاب «فاطمه(س) از دیدگاه و روایات اهل سنت» که مجموعه‌ای از سخنرانی‌های علامه امینی توسط آقای حبیب‌الله چایچیان گردآوری شده است، در حدیثی از پیامبر (ص) آمده است که «خداوند نور فاطمه زهرا(س) را از نور خود آفرید قبل از این‌که آدم را خلق کند و قبل از این‌که آسمان‌ها و زمین را خلق کند».

گفتنی است، سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) در ۲۰ جمادی‌الثانی، در تقویم رسمی کشورمان به عنوان «روز زن» و «روز مادر» نامگذاری شده است و شیعیان ایران اسلامی در این روز علاوه بر گرامیداشت مقام حضرت صدیقه کبری(س)، با خرید هدایا، مقام مادران و همسران خود را نیز گرامی می‌دارند.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا