حراست شهرداری تبریز نباید اداره خوفیه باشد/ ایجاد کمیسیون بند ۲۰ جهت بررسی موضوعات زیست محیطی
حراست شهرداری تبریز نباید اداره خوفیه باشد/ ایجاد کمیسیون بند ۲۰ جهت بررسی موضوعات زیست محیطی

سی و دومین جلسه شورای اسلامی کلانشهر تبریز روز یکشنبه، ۲۱ آذر، با حضور رییس، اعضای شورا و شهردار کلانشهر تبریز در عمارت ساعت برگزار شد. رسول برگی رییس شورای شهر تبریز در ابتدای این جلسه این مرکز ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار اظهار کرد: پرستاران مجاهدان عرصه سلامت هستند که در نبرد […]

سی و دومین جلسه شورای اسلامی کلانشهر تبریز روز یکشنبه، ۲۱ آذر، با حضور رییس، اعضای شورا و شهردار کلانشهر تبریز در عمارت ساعت برگزار شد.

رسول برگی رییس شورای شهر تبریز در ابتدای این جلسه این مرکز ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار اظهار کرد: پرستاران مجاهدان عرصه سلامت هستند که در نبرد با کرونا جانانه ایستادند و اگر این عزیزان نبودند هرگز نمی‌توانستیم در زمینه درمان بیماران و واکسیناسیون در این برهه زمانی موفق عمل کنیم.

وی همچنین با اشاره به بازدید امام‌جمعه تبریز از منطقه “ترلان دره سی” گفت: اخیراً نماینده ولی‌فقیه در استان از این منطقه بازدید کرده و از وضعیت اسف‌بار و مشکلات آنجا از جمله مسیرگشایی ناقصی و تبدیل محل‌های تملک‌شده به محلی برای آسیب‌های اجتماعی، گلایه کردند که ما با شهردار آن منطقه صحبت کرده و مقرر شد که این هفته با تمامی اعضای شورا به آن منطقه رفته و تصمیمات لازم را برای حل مشکلات اتخاذ کنیم.

برگی همچنین بیان کرد: ایران متشکل از قومیتی هایی چون ترک، کرد، لر، عرب، فارس ، بلوچ و… است و هیچ کسی نمی تواند مانع اتحاد و انسجام اقوام و فرهنگ هایش شود.

وی ادامه داد: هیچ دست پلیدی نمی‌تواند ما را از ایران جدا کند چراکه همه ی اقوام ایرانی باهم متحد بوده و در تمامی صحنه های نقش و حضور پررنگی داشته اند، ما نیز هرجای ایران سرافرازباشیم، از آن دفاع خواهیم کرد.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به رشادت مدافعان حرم اظهار کرد: رزمندگان ما از حریم امت اسلامی در سوریه دفاع کردند، حتی ستارخان و باقرخان نیز در راستای حاکمیت اسلام مجاهدت بسیاری داشتند.

برگی با بیان اینکه رقابت موجود بین شهرها است، نه قومیت‌ها، ادامه داد: باید از پتانسیل موجود ملی استفاده کنیم و برای ما از ارومیه و خلیج فارس تا تبریز و دزفول هیچ فرقی ندارد.

در ادامه جلسه این هفته شورای شهر تبریز از دو پاکبان امانت‌دار تبریزی که اخیراً امانت دو شهروند را بازگردانده بودند تجلیل به عمل آمد.

برگی رئیس شورای شهر تبریز ضمن تقدیر از زحمات این دو پاکبان گفت: امانت‌داری دو تن از پاک‌دستان پرتلاش در بخش خدمات شهری که با بازگرداندن مبلغی که در حین خدمت در سطح شهر پیدا کرده بودند امری شایسته و تحسین‌برانگیز است.

وی ادامه داد: این دو عزیز امانت‌های شهروندان را در حین خدمت یافته و بدون هیچ چشم‌داشتی مبالغ را به صاحبان خود بازگرداندند و حتی حجت‌الاسلام و المسلمین آل هاشم نیز از این عزیزان قدردانی کردند.

لزوم توجه ویژه به بودجه فرهنگی و اجتماعی

شهرام دبیری عضو شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز نیز طی سخنانی ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت فرارسیدن دومین سالگرد درگذشت مرحوم اشرف‌نیا عضو فقید شورای شهر تبریز گفت: یاد و خاطره این عزیز را گرامی می‌داریم چراکه سال‌ها به‌عنوان شهردار ، عضو شورا و معاون استاندار به شهر و استان خدمت کرد.

وی ضمن تبریک ولادت حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار گفت: پرستاری شغلی الهی به‌شمار می‌رود چرا که این تلاشگران برای نجات جان افراد، جان خود را به خطر می‌اندازند و ما شهدای مدافع حرمی از قشر پرستاران نیز داریم و پرستاران در طول ایام شیوع ویروس کرونا با شرایط سخت به بیماران خدمت کردند که واقعاً کاری طاقت‌فرسا بود و آن‌ها نشان داده‌اند که در صف مقدم سلامت جامعه هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص چشم‌انداز تدوین شده برای  تبریز گفت: نیاز است دورنمای این چشم‌انداز را تعریف کرده و بگوییم که به کجا می‌خواهیم برویم.

دبیری افزود: در چشم‌انداز آمده‌است که تبریز شهری انسان‌محور، پاک، توسعه‌یافته، ایمن متوازن و متعادل با گنجینه‌ای از تمدن بشری خواهد بود و سخن ما نیز این بود که شهرداری نهادی عمومی بوده و وظیفه خدمت به شهروندان را برعهده دارد و این نهاد در راستای ایجاد شهری پاک سرزنده و روان با استفاده از تجارب موجود در راستای اهداف ملی و فراملی گام برمی‌دارد.

 وی همچنین بیان کرد: اگر از نظر درآمدی بودجه سال ۱۴۰۰ را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که قسمت عمده‌ای از آن از طریق عوارض تامین می‌شود و عملکرد درآمدی شهرداری در هشت‌ماهه سال جاری ۳ هزار و ۴۴۷ میلیارد تومان بوده‌ که یک‌هزار و ۹۹۹ میلیارد تومان از آن وصول شده‌است.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص درآمد پایدار نیز گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی دریافتی داریم که در مجموع می‌توان گفت شهرداری تبریز ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد پایدار دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: قسمت عمده هزینه‌ها مربوط به ترافیک است و پس‌از آن خدمات شهری، کاربری شهری، فرهنگی و اجتماعی در رده‌های بعدی قرار دارند که از اعضای شورای شهر تبریز تقاصا دارم در حوزه محیط‌زیست و خدمات فرهنگی و اجتماعی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی تاکید کرد: از محل عوارض عمومی مبلغی که ما در نظر گرفته‌ایم ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از آن تحقق یافته‌است و حدود ۶۹ درصد تحقق بودجه نیز در مرکز و مناطق مشاهده می‌شود و در مجموع ۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان تحقق بودجه داشته‌ایم.

دبیری اضافه کرد: شهرداری مرکز و مناطق ۸۹ درصد عملکرد هزینه‌ای دارند و در مجموع ۳۵ درصد نیز عملکرد عمرانی داریم که قسمت عمده آن مربوط به حمل‌ونقل است.

وی ادامه داد: در ارتباط با نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ پیشنهاد می‌کنم این سال را به‌عنوان “محله محوری” نام‌گذاری کنیم و همچنین بودجه محلات شهر را نیز افزایش دهیم چراکه آسفالت‌ریزی، جدول‌کشی، ایجاد بازارچه‌های محلی و … زیاد هزینه‌بر نیستند اما رضایت عمومی را با خود به‌همراه دارد.

وی اضافه کرد: مسیرگشایی ها با این بودجه تا ۲۰ سال آینده هم تمام نمی‌شود و باید سیاست‌های تشویقی را مدنظر قرار دهیم و همچنین توجه بیشتر به کانال‌کشی، دفع آب‌های سطحی، مشارکت مردم در موضوعات اجتماعی و فرهنگی، افزایش بودجه فرهنگی و ورزشی و تامین امکانات رفاهی برای تمامی کارکنان از مسائل مهم دیگر برای بودجه سال آینده است.

دبیری یادآور شد: ضروری است اقداماتی در راستای یکسان‌سازی حقوق کارکنان شهرداری تبریز ترتیب داده شود و همچنین برنامه زمان‌بندی پروژه‌ها نیز حتماً در دفترچه بودجه قید شود.

پولی در حساب شهرداری نگه داشته نخواهد شد

عباس رنجبر شهردار کلان‌شهر تبریز نیز طی سخنانی گفت: بودجه‌ای که آقای دبیری گزارش دادند، مشخص است و شهرداری اگر پول داشته باشد در حساب نگه نخواهد داشت؛ ما تمامی مناطق را تحت فشار قرار دادیم تا هزینه‌ای از بابت خرید اتوبوس محلی برای پرداخت پیشنهاد دهند و اگر ۱۰ میلیارد تومان داشتیم قرارداد خرید سه دستگاه اتوبوس لغو نمی‌شد.

وی ادامه داد: ما ۸۲.۵ میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت داریم و دراین‌راستا با ایران‌خودرودیزل در حال مذاکره هستیم که می‌توانیم یا ۱۶ دستگاه اتوبوس خریداری کنیم و یا به‌عنوان پیش‌پرداخت برای عقد قراردادی برای خرید ۵۰ دستگاه هزینه کنیم.

شورا و شهرداری توجه ویژه ای به آلودگی هوای تبریز دارد

علیرضا نوای باغبان رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز نیز خاطرنشان کرد: ۱۰ میلیارد تومانی را که گفته شده‌است، باید با فوریت به بهبود هوای تبریز تزریق کنیم و خبر خوبی برای مردم تبریز این است که شهرداری به موضوع آلودگی هوا توجه ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: اولویت تخصیص این ۱۰ میلیارد تومان چیست؟ موضوع دیگر این‌که اگر ما این ۱۰ میلیارد تومان را به دیگر سازمان‌ها کمک کنیم، شهرداری خود سازمانی مستقل است و باید نیازمندی موجود را اعلام کند و ما بدانیم که در کجا باید هزینه شود.

وی همچنین در تذکری به شهردار تبریز گفت: در یکی از مناطق که آدرس آن را به شهردار خواهم داد از یکی از شهروندان یک میلیارد تومان توسط شهردار منطقه خواسته شده بود و این شهروند با بی اطلاعی این مبلغ را به عنوان علی الحساب جرایم و عوارض ماده ۱۰۰ پرداخت کرده بود اما شهرداری منطقه ضمن هزینه کرد این وجه، از ارسال پرونده به کمیسیون خودداری کرده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز ادامه داد: چند ماه بعد وقتی دوباره شهروند به شهرداری مراجعه می کند مجددا از وی درخواست مبلغ دیگری می شود.

وی با انتقاد از این اقدام گفت: شورا و شهرداری نباید اجازه دهد این رفتار در شهرداری باب شود. قبلا برای ارسال پرونده به کمیسیون ماده ۵ از شهروندان پول گرفته می‌شد اما این اقدام برای ارسال پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ تازگی دارد که باید جلوی این اقدام گرفته شود.

فریدون بابایی اقدم رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز نیز گفت: برای این‌که شورای شهر بی‌تفاوت به موضوع مهمی چون محیط‌زیست نباشد و مردم نیز شاهد این‌موضوع باشند ما پیگیر موضوع هستیم چراکه وضعیت شهر ما بسیار نگران‌کننده است.

طرح یک‌فوریتی ایجاد سامانه متمرکز بیمه شهرداری تبریز

سید کاظم زعفرانچی لر رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب‌وکار شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز با ارائه طرح یک‌فوریتی ایجاد سامانه متمرکز بیمه شهرداری تبریز گفت: براساس این طرح شهرداری موظف به راه‌اندازی کارگزاری حقوقی بیمه از طریق اخذ مجوز رسمی از بیمه مرکزی و یا هر مسیر قانونی می‌تواند هزینه‌های چندین میلیاردی خود در حوزه بیمه را مدیریت کرده و حتی به کسب درآمد اقدام کرده و رانت و فسادهای احتمالی در این حوزه نیز کاهش جدی خواهد یافت.

وی ادامه داد: اخیراً آماری از ماشین‌آلات شهرداری دریافت کردیم که تعداد بالایی دارد و در کنار این آمار دریافتیم که هرسال واگن‌های مترو، پله برقی و … را بیمه می‌کنیم که در همه پرداختی‌ها به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان بیمه پرداخت می‌کنیم که با حساب و کتابی دریافتیم که شهرداری سالانه ۳۶ میلیارد پورسانت بیمه پرداخت می‌کند.

این عضو شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز افزود: اکنون ۱۰ هزار تاکسی، ۴۸۰ دستگاه ون، اتوبوس بی‌آرتی و خودروهای شخصی کارکنان را در اختیار داریم و با توجه به این‌که اخذ کارگزاری بیمه بسیار سخت و زمان‌بر است می‌توانیم فراخوانی به بیمه‌ها ارائه دهیم که هر کدام حق بیمه کمتری می‌گیرند از آن طریق اقدام کنیم چرا که این طرح سالانه بیست و پنج الی سی میلیارد تومان آورده مالی برای شهرداری خواهد داشت.

پرویز هادی رییس کمیسیون ورزش و جوانان شورای شهر تبریز نیز گفت: ما در راستای بحث ورزش و ساختمان اداری سازمان ورزش شهرداری می‌خواستیم طرحی را شبیه این طرح پیاده کنیم و فراخوانی نیز ارائه و از بیمه‌های مختلف دعوت کنیم تا هر کدام با صرفه بود انتخاب و پورسانت و سود آن را به وعده شهرداری اختصاص دهیم.

روح‌اله دهقان نژاد رییس کمیسیون ارزیابی تحقیق نظارت و حقوقی شورای شهر تبریز نیز گفت: این طرح را در کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد کرده بودیم ولی شهرداری نمی‌تواند مستقیم وارد این‌موضوع شود و باید در یکی از شرکت‌های تابعه چکش‌کاری و ابهامات رفع شود.

بابایی اقدم نیز خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم این طرح را از طریق سامانه انجام دهیم و در کنار آن اگر امکان اخذ کارگزاری وجود داشته باشد بهتر است در کنار پرداخت حق بیمه به سمت اخذ کارگزاری برویم.

رنجبر شهردار تبریز نیز بیان کرد: ما سامانه ماشین‌آلات را در اختیار داریم که حق بیمه آن‌ها در این سامانه ثبت‌شده است و بیمه‌های ماشین‌آلات مختلف هستند که به‌صورت یکجا نیست.

وی با بیان این‌که اشخاص حقوقی نمی‌توانند کارگزاری دریافت کنند گفت: رویکرد دولت در این حوزه درآمدزایی و اشتغال‌زایی است.

برگی نیز در خصوص این طرح گفت: طرح پیشنهادشده توسط آقای زعفرانچی بسیار خوب است و اگر تخصصی کار شود، آورده خوبی برای شهر خواهد داشت.

درنهایت طرح یک‌فوریتی ایجاد سامانه متمرکز بیمه شهرداری تبریز برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و تحکیم نظارت ارزیابی و حقوقی شورای شهر ارجاع داده شد.

در ادامه این جلسه مصوبه کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص ارتقاء سطح همکاری‌های پلیس راهور و شهرداری در ارتباط با اجرای ماده ۱۰۸ قانون برنامه پنج‌ساله ششم بررسی شد.

روح اله رشیدی رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز در این خصوص گفت: اگر شورا و شهرداری با پلیس راهور به یک همکاری مشترک برسند، می‌توانند مشکلات شهروندان به‌خصوص در حوزه ترافیک را حل و رفع کنند.

وی ادامه داد: مصوبه کمیسیون عمران مبنی‌بر ارتقاء سطح همکاری پلیس‌راهور و شهرداری تبریز این بود که از شهرداری بخواهیم به تفاهم‌نامه موجود بین این دو ارگان عمل کرده و از ظرفیت آن استفاده کند.

وی همچنین گفت: نصب دوربین تخلفات شهری، سد معبر و … ازجمله مفاد این تفاهم‌نامه بود و تکلیف شورا این می‌تواند باشد که شهرداری در بودجه ۱۴۰۱ حتما برای قرارداد با پلیس ردیف خاصی تعریف کند.

شهردار تبریز نیز بیان کرد:براساس قانونی که در دولت تصویب‌شده، در حال حاضر تمام هزینه‌های راهنمایی و رانندگی به‌جز پرداخت حقوق به شهرداری واگذار شده است.

وی ادامه داد: در قدم اول ما باید برای پلیس راهنمایی و رانندگی تبریز ساختمانی را احداث کنیم و سپس اگر خودروهای آن‌ها هزینه‌ای داشت، هزینه‌ی آن را نیز تامین کنیم که این عملیات نیازمند حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه است که اگر تامین شود، اجرای آن در کمترین زمان اتفاق می‌افتد.

شهردار با بیان این‌که تقلیل سهم تبریز در تمام حوزه‌ها و سطح کلان شهری اتفاق می‌افتد، گفت: از ۱۲۰ میلیارد تومان جریمه راهنمایی و رانندگی تنها ۳۰۰ میلیون تومان به ما داده‌شده است و ما اقدامات اولیه برای اجرای تفاهم‌نامه با راهنمایی و رانندگی را آغاز کرده‌ایم و ضروری است دوربین‌های پلاک خوان تحویل پلیس راهور شود.

سرهنگ جعفری جانشین پلیس راهبر استان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد این ارگان گفت: اخیراً فوتی‌های تصادفات شهری زیاد شده‌است که نصب دوربین در نقاط حادثه‌خیز می‌تواند این مشکل را حل کند.

وی با بیان اینکه دغدغه بزرگ امروز فوتی‌های داخل شهر است، افزود: پلیس در هر نقطه نمی‌تواند خودروها را کنترل کند اما با نصب دوربین تخلفات بسیار کم می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر رفع نقاط حادثه‌خیز تبریز عنوان کرد: نقاط حادثه‌خیز شهر کاملاً شناسایی‌ و راهکارهای آن نیز تامین شده‌است و ما برای رفع این‌موضوع نیازمند بودجه هستیم.

سرهنگ جعفری ادامه داد: در خصوص ماده ۱۰۸، شهرداری از گذشته به تعمیرات خودروهای ما متعهد بود اما در این ماده تمام هزینه‌ها برعهده شهرداری‌ها گذاشته شده‌است.

جانشین رییس پلیس‌راهور استان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: توسعه طرح زوج و فرد می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد به‌طوری‌که ما می‌توانیم از درب منزل این طرح را آغاز کرده و نتایج اثربخش آن را ببینیم.

وی ادامه داد وضعیت پاسگاه‌های ما خوب نیست و نزدیک هفت سال است که پاسگاه کنگو به دلیل تامین عملیات مترو تخریب شده‌است و در میدان فهمیده نیز تنها یک کانکس در اختیار داریم.

دبیری نیز گفت: ما حاضر هستیم این توافق انجام شود اما باید منابع موضوع نیز مشخص شود؛ در آیین‌نامه اجرایی این مسئله وجود دارد که شهرداری خودش باید مشارکت کند.

حکیمه غفوری رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز نیز گفت: در بازدید از بیمارستان امام رضا(ع) عنوان می‌کردند که خط ویژه اصلا کنترل نمی‌شود و مشکلات زیادی برای آمبولانس‌ها به وجود می‌آید.

برگی نیز خاطرنشان کرد: از شهرداری می‌خواهیم تا دو ماه آینده لایحه‌ای آورده تا ترافیک شهری که عمر و اعصاب شهروندان را تلف کرده و باعث ضرر جانی به شهرداری و شهروندان می‌شود، رفع شود.

لایحه دوفوریتی شهرداری مبنی‌بر مساعدت مالی به آتش‌نشان مصدوم

دهقان نژاد در این خصوص گفت: بهتر است از نحوه درمان نگهداری و آخرین وضعیت این آتش‌نشان نیز گزارشی ارائه شود.

نوای باغبان نیز خاطر نشان کرد: شکی نیست که این مبلغ از طریق سازمان شهرداری باید پرداخت شود و از آقای دبیری خواهشمندیم تا حد امکان مساعدت لازم را برای کاهش این مبلغ انجام دهد.

وی اضافه کرد: برای ادامه نگهداری و درمان این آتش‌نشان نیز باید تصمیم‌گیری شود.

برگی نیز گفت: آقای دبیری تا امروز بدون چشمداشت از این آتشنشان نگهداری کرده‌ است و می‌خواهیم تا حد امکان تخفیفات لازم را اعمال کنند.

دبیری گفت: ما به‌دنبال اخذ مبلغ نیستیم و درحال‌حاضر تمامی درمان‌ها برای نگهداری از این نیروی خدوم انجام می‌گیرد و در مورد مبلغ نیز آماده همکاری هستیم.

درنهایت لایحه دوفوریتی شهرداری مبنی‌بر مساعدت مالی به آتش‌نشان مصدوم و بستری شده تبریزی به مبلغ ۵ میلیارد و ۸۹۲ میلیون ریال اعلام وصول شد.

اسوتچی با هیچ کس تعارفی ندارد

در ادامه این جلسه اسوتچی خزانه دار شورای شهر در نطق میان‌دستور خود با بیان این‌که هیچ‌کس با شهردار تبریز تعارفی ندارد، گفت:اعضای شورا متفق‌القول شهردار را کارشناس حوزه شهرسازی و شهرداری می‌دانند و شهردار تبریز اولین نفری است که از مجموعه شهرداری به این سمت رسیده‌است اما این‌موضوع باعث نمی‌شود ما تذکرات خود را اعلام نکنیم.

وی ادامه داد: شنیده‌ام که عده‌ای می‌گویند اسکاچی را روی سایلنت گذاشته‌است اما من با کسی شوخی ندارم به‌ویژه شهرداری تبریز که خودشان می‌دانند و شهردار نیز با من شوخی ندارد و امور را پیش می‌برد.

وی همچنین گفت: براساس سابقه‌ای که از حراست دیده‌ایم و فقط در شروع سوم احساس کردیم که حراست واقعاً وظایفش را انجام می‌داد اما اکنون خبری از آن وظایف نیست.

وی حراست را ملجأ و پناهگاهی برای مظلومان و ضعیفان خواند و افزود: کسی که می‌خواهد گردن‌کلفتی کند اول باید حراست را جلوی خود ببیند.

اسوتچی ادامه داد: در شورای شهر دوره قبل نیز به حراست اعلام کردیم که رییس شورا برای یک نفر که کار نمی‌کند و نامه حقوق رد می‌کند؛ اما صدایی از حراست درنیامد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از رسانه ملی خواسته ایم که بودجه مصوب سالانه برنامه‌های تبریزیم و… را اعلام کنند و مشخص شود که این برنامه ها چه نفعی برای مردم و شهر دارد.

خزانه دار شورای شهر خاطرتشان کرد: از حراست نیز خواستیم وضعیت پیمانکاران را مشخص کند که پیمانکار هستند یا کارفرما و یک تحلیلی از این افراد ارائه کنند که متوجه شویم خصوصی‌سازی به نفع ما است یا نه؟

وی تاکید کرد: خواهشمندم مسائل را امنیتی نکنیم چرا که رهبر معظم انقلاب ۲۰ سال قبل درباره‌ی فقر ، فساد و تبعیض سخن گفته اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: خواهشمندم به کامنت‌های اینستاگرام توجه کنید که دید مردم نسبت‌به ما چگونه است؛ مگر می‌شود امروزه چیزی را از مردم پنهان کرد؟

اسوتچی افزود: بیایید این‌موضوع را مشخص کنیم که نطر شورای شهر در خصوص سامان‌دهی نیروی انسانی  چیست و نیروی جدیدی نیز وارد نشود.

وی در پایان گفت: امیدوارم حراست که هرازگاهی تحت عنوان اداره خفیه تعبیر می‌شود به این سمت‌وسو نرود و ما در صحن شورا هر موضوع اشتباه و هر کار اشتباهی که انجام شود اعلام خواهیم کرد.

ایجاد کمیسیون بند ۲۰ به‌منظور بررسی موضوعات زیست محیطی تبریز

بابایی اقدم با ارائه پیشنهاد ایجاد کمیسیون بند ۲۰ به‌منظور بررسی موضوعات محیط‌زیستی تبریز در این خصوص بیان کرد: موضوعاتی هستند که سال‌ها برای شهروندان دغدغه بوده ولی عملاً اقدامی دراین‌راستا انجام‌نشده است.

وی ادامه داد: بحث بهداشت در چند مورد از قانون شوراها آمده‌است و پیشنهاد ما طرح دوباره کمیسیون بند ۲۰ است که بهداشت، محیط‌زیست، آلودگی محیطی و دیگر موارد می‌تواند در این کمیسیون بررسی شود.

وی همچنین گفت: باید دبیرخانه‌ای برای این‌موضوع در شهرداری مشخص  و جلسات آن در محل خدمات شهری شهرداری برگزار شود.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر خاطرنشان کرد: چون قرار است در این کمیسیون موارد مهم تصمیم‌گیری شود، هرچقدر اعضای شورا بیشتر و حق رای داشته باشند مؤثرتر خواهد بود.

 رشیدی نیز گفت: باید نظر ویژه‌ای روی کمیسیون‌های بند ۲۰ داشته‌باشیم و اگر بند ۲۰ مناطق محقق و موضوع تداخل آن با این طرح بررسی شود، ایرادی ندارد.

 دهقان نژاد نیز گفت: در راستای ایجاد کمیسیون بند ۲۰ دغدغه‌هایی داشتیم که طبق روال قانونی پیش نمی‌رفت و لذا از معاون خدمات سازمان میادین خواستزم که لایحه‌ای بیاورند تا دغدغه‌ها را در کمیسیون‌ها کاهش و مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: اگر این طرح در قالب لایحه بیاید می‌توانیم مورد بررسی قرار دهیم تا موضوعات زیست‌محیطی شهر در این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

در نهایت دوفوریت طرح ایجاد کمیسیون بند ۲۰ برای بررسی موضوعات زیست‌محیطی کلان‌شهر تبریز با عضویت سه تن از اعضای شورای شهر با حق رای و چهار کارشناس بدون حق رأی تصویب شد.

اعمال مساعدت مالی به خانواده یکی از کارکنان شهرداری تبریز

نوای باغبان در این خصوص اظهار کرد: یکی از کارگران منطقه شش با قرارداد شرکت همشهری در شهریورماه سال جاری براثر تصادف فوت کرد که خانواده این فرد وضعیت مالی بسیار ضعیف و بدهی بانکی نیز دارند که پس‌از بررسی‌های لازم، مصوب شد ۵۰ میلیون تومان به این خانواده کمک شود.

 رشیدی نیز گفت: تعهد شرکت همشهری در قبال این موضوعات چیست? خواهشمندیم این تعهدات اعلام شود.

شهردار کلان‌شهر تبریز نیز خاطرنشان کرد: وظیفه شرکت همشهری تامین نیرو است و درصدی از حقوق را نیز برمی‌دارند.

وی افزود: نزدیک به ۳ هزار نفر از کارکنان شهرداری در آن‌جا سهام دارم و ۴۹ درصد سهام مختص شهرداری تبریز است که قرار است به ۹ درصد تقلیل یابد.

رنجبر خاطرنشان کرد: شرکت همشهری در این راساا تعهدی ندارد و مبلغ فوق از سوی شهرداری در آن شرکت پرداخت می‌شود.

 یاسین بجانی سخنگوی شورای شهر تبریز نیز گفت:  با توجه به اینکه در آن منطقه دستگاه حضور غیاب وجود نداشت، کارگر مشغول به کار در آن منطقه مجبور بود برای زدن انگشت در دستگاه حضدور و غیاب هرروز به شهرداری رفته و دوباره به محل کار برگردد که متاسفانه هنگام بازگشت از محل کار و عبور از اتوبان برای انگشت‌های دچار حادثه شده‌است.

بجانی اضافه کرد: ما قبلاً خواستار رفع این مشکل شده بودیم که با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده هنوز این اتفاق انجام‌نشده است.

برگی نیز در خصوص طرح یک‌فوریتی تشکیل شورای‌عالی و دبیرخانه دائمی خیرین شهری کلان‌شهر تبریز گفت: این طرح شهرداری را مکلف می‌کند تا شورای‌عالی خیرین شهری را که متشکل از یک نفر از اعضای شورای شهر، شهردار، چهار نفر از خیرین تاثیرگذار، چهار مؤسسه خیریه، معاونان مالی اقتصادی خدمات شهری و رئیس سازمان فرهنگی‌، اجتماعی و ورزشی شهرداری است، تشکیل دهد.

 وی ادامه داد: در راستای این طرح، ارتقای مشارکت جلب و تشویق خیرین، آگاه‌سازی اولویت فعالیت‌های خیرانه، حذف بروکراسی اداری در همکاری با خیران و سایر سیاست‌ها و تصمیمات مرتبط با تکریم خیرین را در حوزه شهری با همکاری دستگاه مرتبط و فعال در این حوزه انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: در این طرح ما خواستار مشارکت ۵۰ درصدی خیرین در احداث اماکن عمومی هستیم که این اماکن با مالکیت شهرداری خواهد بود ولی مطابق با نظر خیرین ساخته خواهد شد.

درنهایت طرح یک‌فوریتی تشکیل شورای‌عالی و دبیرخانه دائمی خیرین کلان‌شهر تبریز به‌منظور بررسی دقیق به کمیسیون‌های سرمایه‌گذاری و فرهنگی ارجاع داده شد.

وضعیت عمارت ساعت تبریز تعیین تکلیف شود

 زعفرانچیلر نیز در تذکری اظهار کرد: وضعیت عمارت ساعت تبریز هرچه سریعتر باید تعیین تکلیف شود و نسبت به بهسازی و بازسازی این عمارت اقداماتی صورت گیرد.

وی در ادامه داد: باید در بودجه سال آینده برای تعمیرات ساختمان عمارت شهرداری ردیف ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

زعفرانچیلر افزود: سقف کاخ موزه سوراخ شده و هنگام بارش باران آب وارد سالن می شود، می توان گفت عمارت در آستانه تخریب قرار گرفته و حتی درب و پنجره هایش پوسیده شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: هم اکنون اگر خبرنگاران به زیرزمین عمارت ساعت بروند می بینند آنجا در چه وضعی است، حفاری‌هایی که در زیرزمین انجام می‌گیرد، برای چیست؟

زعفرانچیلر اضافه کرد: این سالن نماد تبریز است ولی در حال فرو ریختن است، چنین وضعیتی جفا در حق تبریز است.

وی خاطرنشان کرد: تقاضا دارم در یکی از ساختمان‌های شهرداری اتاقی به ما تحویل دهند و اگر تا یک ماه اتاقی به من ندهند، از بهمن ماه دفتر کارم را ترک خواهم کرد و در وسط مجموعه اداری شهرداری تبریز نشسته و پاسخگوی مراجعین خواهم بود.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا