تولید آبزیان با آب کارگاه های ماسه شویی در استان آذربایجان شرقی
تولید آبزیان با آب کارگاه های ماسه شویی در استان آذربایجان شرقی

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از پرورش ماهی در کارگاههای ماسه شویی در این استان خبر داد .

به گزارشنهال امید ، مهندس قاسم جعفروند در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: امروزه افزایش جمعیت جهانی  باعث افزایش  تقاضای  جهانی برای غذا شده است و این مدیریت با توجه به محدودیت منابع آبی با نگاهی نو به توانهای بالقوه بخش آبزی پروری در استان نسبت به  ایجاد امنیت غذایی در این حوزه و تولید ماهیان در سیستم های مختلف از جمله کارگاه های ماسه شویی اقدام نموده است .

وی افزود: پرورش ماهی در کارگاههای شن و ماسه شویی با توجه به امکانات بالقوه موجود از جمله وجود مخازن و استخرها و آب مناسب از  نظر کیفی وکمی باعث تولید ماهی با هزینه کم واستفاده دو منظوره از آب مصرفی این کارگاهها می شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: در صورت پرورش ماهی ابتدا آب مصرفی به ترتیب از چندین استخر پرورش ماهی بتنی عبور می کند سپس آب خروجی از استخرها جهت ماسه شویی استفاده می شود و در نهایت به استخرهای ترسیب می رسد که با فیلتراسیون و رسوب گیری دوباره به چرخه مصرف بر می گردد .

وی ادامه داد: تلفیق مصرف آب هم در پرورش ماهی و هم در ماسه شویی راهکار مناسبی است که علاوه بر مصرف بهینه آب باعث افزایش تولید آبزیان می گردد.

مهندس جعفروند افزود: این طرح با کمک به اهداف توسعه ای شیلات و همچنین ایجاد درآمد اضافی  برای صاحبان کارگاه ها باعث ترویج فرهنگ آبزی پروری و آبزی مصرفی در منطقه می گردد.

وی ادامه داد: با لحاظ تعیین کیفیت آب مصرفی و با تخمین وجود تعداد ۱۰۰ کارگاه شن و ماسه شویی دراستان آذربایجان شرقی ، می توان جهت تولید انواع ماهیان به میزان ۵۰۰ تن برنامه ریزی نمود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان در پایان خاطرنشان کرد: این مدیریت مثل همیشه در کنار آحاد مردم  بوده و جهت  ساماندهی این کارگاهها برای پروش آبزیان اعلام آمادگی می نماید .

روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان

  • منبع خبر : نهال امید