توصیه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی به مناسبت روز طبیعت
توصیه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی به مناسبت روز طبیعت

اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در پیامی به مناسبت ۱۳ فروردین ماه، روز طبیعت توصیه‌هایی را ابلاغ کرد.

در پیام اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی به مناسبت روز طبیعت آمده است: با توجه به وجود مناطق چهارگانه‌ی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در آذربایجان شرقی و غنای طبیعی آن برای حفاظت و نگهداری این غنای طبیعی از بهره‌برداری، شکار و صید غیر قانونی و غیر مسئولانه‌ی حیات وحش و رستنی‌های بهاری طبیعت و خصوصاً مناطق چهارگانه بپرهیزید.

در این پیام گفته شده است: چادرزدن و روشن کردن آتش در جنگل‌ها، مراتع و مناطق طبیعت گردی و سهل‌انگاری درخاموش کردن آن، خسارت جبران‌ناپذیری به این ذخایر می‌رساند و تنوع زیستی را به خطر می‌اندازد.

همچنین آمده است: رها کردن زباله‌های غیر قابل بازیافت در طبیعت یکی از آسیب ‌های جدی به طبیعت است و برای مدیریت پسماند و زباله‌ها، مسافران نوروزی و طبیعت گردان با جمع‌آوری آن در کیسه‌های مخصوص زباله و رساندن آن به مکان‌های مخصوص جمع آوری زباله در پاکیزگی طبیعت و حفظ خاک و آب از آلودگی‌ها نقش موثری خواهند داشت.

اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در این پیام اظهار کرده است: مسافران نوروزی بامعاینه‌ی فنی خودروهای خود و رعایت نکات محیط زیستی در تمیز نگهداشتن هوای لطیف بهاری وآلوده نشدن آن با آلاینده‌هایی که سلامتی هموطنان را به خطر می‌اندازد، نقش موثری خواهند داشت.

در ادامه گفته شده است: تمیز کردن خودرو یا ریختن روغن‌های سوخته در آبهای روان و سطحی باعث آلودگی جبران ناپذیر این عنصر حیاتی و به خطر افتادن و نابودی آبزیان می‌شود.

همچنین تاکید کرده است: به نحوی رانندگی کنیم که منجر به تخریب طبیعت و یا مرگ جانداران نشود و هیچ رد پا یا اثر تخریبی در طبیعت باقی نگذاریم.

در این پیام آمده است: به جای آزار و اذیت یا شکار و صید جانداران به تماشای حیات وحش در طبیعت بنشینیم.

در پیام این اداره کل گفته شده است: شکستن سرشاخه‌های درختان، لگدمال کردن گیاهان و چیدن گل‌ها و گیاهان عملی ناپسند است و به جای اینکار با گیاهان، گل‌ها و درختان عکس بگیریم.

در ادامه آورده است: با محیط‌بانان برای حفظ طبیعت همکاری کنیم و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مانند پرتاب زباله از شیشه اتومبیل به بیرون گزارش خود را از طریق سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ اطلاع دهیم.

به گزارش نهال امید، به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی، در پایان یادآور شده است: همچنین موزه‌ی تاریخ طبیعی آذربایجان شرقی در اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی واقع در خیابان آزادی در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین ماه به صورت رایگان برای بازدید هموطنان آماده‌ی ارائه‌ی خدمت است.

انتهای پیام