تقابل مدعیان کسب سهمیه با کاندیداهای سقوط
تقابل مدعیان کسب سهمیه با کاندیداهای سقوط

شیوع کرونا و خط خوردن تماشاگران از حضور در ورزشگاه‌ها برای تماشای بازی‌های لیگ برتر فوتبال، این رقابت‌ها را از هیجان خالی کرد اما با نزدیک‌شدن به هفته‌های پایانی و تلاش برخی تیم‌ها برای کسب سهمیه و برخی برای بقا در لیگ برتر، این حساسیت و هیجان را بار دیگر به روح رقابت‌ها تزریق کرد.

به گزارش نهال امید، دیدارهای هفته بیست و نهم و ماقبل پایانی نوزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر فوتبال باشگاه های ایران،  بیست و پنجم مردادماه به طور همزمان برگزار می شود و شاید پس از برگزاری رقابت های این هفته، چهره تیم های آسیایی و همچنین سقوط کننده به لیگ دسته یک مشخص شود.

با پایان یافتن رقابت های هفته بیست و هشتم، تعداد تیم هایی که هنوز برای کسب سهمیه امیدوار ماندند در عدد پنج باقیماند و به ترتیب تیم های استقلال، تراکتور، فولاد، سپاهان و شهرخودرو از این شانس برخوردارند تا سهمیه حضور در رقابت های باشگاه های آسیا را کسب کنند.

بر اساس تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا، سهمیه ایران در رقابت های باشگاه های آسیا همان ۲+۲ است به این ترتیب که تیم های قهرمان لیگ برتر و جام حذفی به صورت مستقیم راهی رقابت ها می شوند و ۲ سهمیه دیگر پس از برگزاری بازی های مرحله پلی آف و پیروزی در این بازی ها، جواز حضور در رقابت های باشگاه های آسیا را کسب خواهند کرد.

همچنین هفت تیم نیز در معرض سقوط به دسته یک قرار دارند و برگزاری دیدارهای این هفته شاید چهره ۲ تیم سقوط کننده به دسته پایین تر را مشخص کند و از بین تیم های ذوب آهن، گل گهر، سایپا، ماشین سازی، پیکان، پارس جنوبی و شاهین شهرداری، ۲ تیم به لیگ دسته یک بیافتد.

حساسیت بازی های این هفته به جهت تقابل تیم های مدعی کسب سهمیه با تیم های در خطر سقوط است از این رو هیچ کدام از مدعیان کسب سهمیه در این هفته بازی راحتی پیش رو نخواهند داشت و تیم ها باید با تمام توان در بازی های این هفته حاضر شوند.

در این هفته از رقابت ها، استقلال رده دومی و ۴۹ امتیازی برای محکم کردن جایگاه جدولی خود به مصاف پیکانی می رود که خطر سقوط را احساس کرده و شاید به دنبال کسب حداقل امتیاز این بازی نیز باشد تا همه اتفاقات به بازی های هفته پایانی کشیده شود البته استقلال نیز برای آنکه تا حدودی خیال خود را راحت کند به سه امتیاز این بازی چشم دوخته تا شاید با خطای تیم های تراکتور و فولاد، این هفته کار را تمام کرده و دومی خود را قطعی کند.

شاید حساس ترین دیدار این هفته بین ۲ تیم همشهری تراکتور و ماشین سازی باشد، دیداری که یک طرف آن به سمت کسب سهمیه و طرف دیگرش به سمت سقوط است.

تراکتور برای آنکه در کورس باقی بماند به سه امتیاز بازی نیاز دارد چون در هفته پایانی با فولاد در خارج از خانه بازی می کند و به سخت بودن این دیدار آگاهی کامل دارد، ماشین سازی نیز به سه امتیاز بازی نیاز دارد تا سایه خطر را از روی خود دور کند و با خیالی آسوده به رقابت های هفته پایانی وارد شود.

به هر حال تنها نتیجه ای که در این بازی نباید رقم بخورد تساوی بین ۲ تیم است که به درد تراکتور نخواهد خورد و شاید دست این تیم را از سهمیه قطع و یا کوتاه کند.

فولاد رده چهارمی و ۴۷ امتیازی نیز در این هفته مهمان پارس جنوبی جم است تیمی که احتمال سقوطش با شکست در این دیدار شاید قطعی شود از این رو پارس جنوبی هر آنچه دارد باید در این بازی رو کند تا شاید در این ۲ هفته جای خود را با یکی از تیم های رده چهاردهم به بالاتر عوض کند، از طرف دیگر فولاد برای زنده نگه داشتن امیدهای خود برای آسیایی شدن باید سه امتیاز این بازی را بگیرد و در هفته پایانی از ترکتوری میزبانی کند که خود مدعی است.

یکی دیگر از دیدارهای حساس این هفته را ۲ تیم سپاهان و شهرخودرو که با ۴۵ امتیاز در همسایگی هم در جدول رده بندی قرار دارند انجام می دهند و باخت هریک از تیم ها و یا تساوی، به معنی دور شدن از محدوده کسب سهمیه آسیایی است.

هرکدام از این ۲ تیم در صورت برتری در این بازی به کسب سهمیه امیدوارتر می شود و با درنظر گرفتن نتایج سایر تیم های بالای جدول، شاید سه امتیاز بازی های این هفته حساس ترین سه امتیاز طول مسابقات باشد.

دیگر مسابقات این هفته بین تیم های پرسپولیس و گل گهر سیرجان، نساجی و ذوب آهن، سایپا و نفت مسجد سلیمان و صنعت نفت و شاهین شهرداری بوشهر برگزار می شود که در این دیدار ها، یک طرف مسابقه تیم هایی قرار گرفته اند که در خطر سقوط هستند و در طرف دیگر تیم هایی که نتیجه مسابقه برای آنها چندان اهمیت ندارد.

پرسپولیس قهرمان شده و صنعت نفت، نساجی و مسجد سلیمان جایگاهشان در نیمه های جدول تثبیت شده است اما خطر سقوط همچنان تیم های گل گهر، ذوب آهن، سایپا و شاهین شهرداری را تهدید می کند.

دیدارهای هفته پایانی نیز سی ام مرداد ماه جاری به طور همزمان راس ساعت ۲۰.۴۵ برگزار خواهد شد تا پرونده این دوره از رقابت ها که قهرمانی پرسپولیس در آن قطعی شده با مشخص شدن تیم های آسیایی و سقوط کننده مختومه شود.

  • منبع خبر : ایرنا