تحقق جهش تولید و کاهش نرخ بیکاری
تحقق جهش تولید و کاهش نرخ بیکاری

جهش تولید، کاهش نرخ بیکاری، افزایش درآمد و کاهش وابستگی به خارج را به دنبال دارد.

با جهش تولید بخشی از مشکل اشتغال در کشور حل می‌شود. زیرا با جهش تولید و تقویت عرضه‌ کالا‌های داخلی به بازار، به طور طبیعی به نیروی کار بیشتری نیاز بوده، افراد بیشتری مشغول کار شده و از مشکل بیکاری نجات می‌یابند.
 درواقع، به جای توسعه‌ واردات، باید با در پیش گرفتن استراتژی جایگزینی واردات و در گام بعدی، توسعه صادرات، حمایت از جهش تولید و جلوگیری از واردات بی‌رویه به کشور، تلاش شود تا ارزش‌افزوده و ارزی که از کشور خارج می‌شود، در داخل باقی بماند تا با استفاده از آن بتوان به توسعه زیرساخت‌های اقتصاد کشور، ایجاد اشتغال و… پرداخت.
 این موضوع برای ایران، باتوجه به داشتن ظرفیت‌های لازم در داخل جهت جهش تولید و تقویت کالا‌های ایرانی از یک سو و آمار سرسام‌آور بیکاری از سوی دیگر، اهمیت مضاعف دارد.
جهش تولید ارتباط مستقیم با اقتصاد دارد که این امر نشان از اهمیت و اولویت اقتصاد در شرایط کنونی است. جهش تولید در امتداد رونق تولید است.
جهش تولید از رونق تولید بسیار بزرگ‌تر است. رونق تولید به این معنی است که در مسیر افزایش تولید حرکت کنید، در حالیکه جهش تولید یعنی یک حرکت ناگهانی در افزایش تولید رخ بدهد که این امر نیازمند تغییراتی در سیاست‌های اقتصادی و تولیدی است‌.
جهش تولید که موجب افزایش تولید می شود، افزایش ثروت و درآمد را به همراه دارد. ابتدا باید اصلاح ساختار اقتصاد کشور بر اساس رقابت در دستور کار دولت قرار بگیرد تا در اقتصاد ملی رقابت شکل بگیرد و دستگاه و نهادهایی که خارج از رقابت در صحنه حضور دارند به سیستم رقابتی تن دهند یا خود را کنار بکشند. همه گره های اقتصادی در داخل کشور نوع تولیدات و خدمات ارائه ای باید به گونه ای باشد که بتواند در برابر واردات مقاومت کند، همچنین کیفیت قیمتی که در بخش های مختلف ارائه می شود هم باید به گونه ای باشد که مردم رغبت خود را به بهره برداری از منابع، خدمات و تولیدات خارجی از دست بدهند و به سمت و سوی بهره گیری از خدمات و تولیدات داخلی روی بیاورند
اتکاء به تولید داخلی، موجب افزایش قدرت کشور شده، عدم وابستگی به خارج را سبب می شود.
اقتصاد ما جنبه رقابتی ندارد و بر اساس مزیت های ملی و تخصص جامعه سازماندهی نشده است، به همین خاطر معطوف به سود نیست و نمی تواند به بالندگی برسد یا از سیستمی برخودار شود که مردم را به کار و تلاش بیشتر تشویق کند.
استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود و به کارگیری نیروهای کارآمد در تحقق جهش تولید نقش مهمی خواهد داشت.
جهش تولید بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری بیش از گذشته در حوزه تولید و تحقق خودکفایی کشور و نیز مقابله با تحریم‌های دشمنان است. جهش تولید یکی از ابزارهای قدرت هر کشور است که در نهایت به افزایش تولید ناخالص داخلی و پیشرفت اقتصادی منجر می‌شود.
جهش یافتن تولید، واردات کالاهای مصرفی را کاهش خواهد داد و در مقابل واردات کشور بیشتر به حوزه سرمایه‌ای و واسطه‌ای اختصاص خواهد یافت.
تورم در این سالها به صورت افسارگسیخته ای در حال رشد است روی آوردن به سمت تولید می تواند از عمیق شدن رکود تورمی در کشور تا حد قابل توجهی جلوگیری کند، ضمن اینکه اهتمام جدی به تولید امکان تقویت صادرات غیر‌نفتی را افزایش و اختلال صادرات از مسیر کشورهای همسایه با هدف کمک به پوشش نیازهای ارزی کشور را ترمیم می کند.
موانعی از جمله سیاستگذاری های موازی، وجود قوانین ضدتولید، سنگ اندازی های نظام بانکی، مشکلات زیرساختی و … نیز بر روی تولید در کشور اثر منفی دارد. در کنار این بیم ها جلوگیری از واردات کالاهایی که در داخل کشور به اندازه نیاز و تقاضای مردم تولید می‌شود ضروری به نظر می رسد.
چنانچه تولید در داخل کشور رونق گیرد و با جهش مواجه شود، به نحوی که نیاز‌های بازار داخلی و پاسخگویی به تقاضا‌های بازار با کالا‌های ایرانی صورت گیرد، می‌توان امیدوار بود که نرخ تورم در کشور کاهش یابد.
 زیرا در غیر این صورت، برای تأمین نیاز‌های بازار چاره‌ای جز واردات نیست و در این صورت، قیمت تمام‌شده کالا‌های وارداتی که در بازار عرضه می‌شود، به دلیل هزینه‌های نقل و انتقال از خارج به داخل کشور و همچنین پرداخت عوارض گمرکی، بالا رفته و کالا با قیمت بالاتری به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
به طور طبیعی، بازار مصرف گسترده‌ ۸۰ میلیونی ایران بستر و ظرفیت مناسبی است تا با اتکای به آن و اولویت قائل شدن به تکمیل و پاسخ به نیاز‌های آن، با عرضه‌ کالا‌های ایرانی، بخش عمده‌ای از مسایل مربوط به جهش تولید ایرانی حل و رفع شود. به عبارت دیگر، بازار داخلی کشور ظرفیت بالقوه‌ مناسبی برای جهش تولید داخلی است. مسلم است که این بازار تنها در صورتی می‌تواند حامی کالای ایرانی باشد که اولاً؛ کالا‌های ایرانی در اولویت عرضه به آن قرار داشته باشند و ثانیاً؛ این کالا‌ها معتبر بوده و پاسخگوی نیاز‌های روزافزون مصرف‌کنندگان داخلی باشند.
 در واقع، بازار گسترده داخلی ظرفیت مناسبی است که سبب می‌شود کالا‌های داخلی روی دست تولید کننده نماند؛ یعنی با وجود پتانسیل‌های بازار داخلی، به شرطی که کالا‌های با کیفیت تولید شود، تولیدکننده نمی‌تواند بابت عرضه‌ کالاهایش به بازار دغدغه و نگرانی داشته باشد. حال با وجود این‌گونه ظرفیتی، باید تولید در داخل کشور جهش یابد تا نیاز‌های این بازار، بیش از آنکه از خارج تأمین شود، توسط تولیدکنندگان داخلی پاسخ داده شود.

  • نویسنده : امیر مسعود طایفه سلطانخانی
  • منبع خبر : نهال امید