تامین ۹۰ درصد کودهای یارانه دار از داخل کشور
تامین ۹۰ درصد کودهای یارانه دار از داخل کشور

مدير شرکت خدمات حمايتي کشاورزي آذربايجان شرقي در همايش معرفي سبد کالا و توليدکنندگان طرف تفاهم نامه با شرکت خدمات حمايتي کشاورزي از تامين 90 درصد کودهاي يارانه دار از داخل کشور خبر داد.

به گزارش نهال امید ،  صادق نادری در همایش معرفی سبد کالا و تولیدکنندگان طرف تفاهم نامه با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سال ۱۴۰۱، ۹۰ درصد کودهای یارانه دار تامین شده را از تولید کنندگان داخل کشور تأمین کرده و این موفقیت را مرهون زحمات تولید کنندگان کشور می دانیم.

وی با اعلام اینکه شرکت های دانش بنیان و تولیدکنندگان داخلی کودهای آلی، زیستی و شیمیایی بازوی توانمند شرکت خدمات حمایتی کشاورزی هستند، گفت: امیدواریم با تلاش جهادی به زودی خودکفایی و تأمین صدرصدی کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی از داخل کشور را شاهد باشیم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: علی رغم چالش های گوناگون از جمله تحریم های ظالمانه، عدم تأمین ارز و مشکلات ناشی از جنگ اوکراین و روسیه عملکرد شرکت قابل قبول بود؛ بطوریکه با تأمین ۳٫۲ میلیون تنی انواع کودهای یارانه ای گام بلندی برای تولید کمی و کیفی محصوالات کشاورزی برداشتیم.

نادری افزود: در سال ۱۴۰۱ مقدار ۲٫۷ میلیون تن کود تامین شده معادل حدود ۹۰ درصد، از تولیدکنندگان داخلی و حدود ۱۰ درصد پس از اطمینان از عدم وجود ظرفیت داخلی به موقع از منابع خارجی وارد کشور شد. در سال ۱۴۰۰ مقدار تامین از تولیدکنندگان داخلی۲٫۱۳ میلیون تن بوده که شاهد افزایش ۲۶ درصدی رشد در تامین کودهای کشاورزی از منایع داخلی بودیم که این موضوع دستاورد مهم دیگری برای شرکت و طرح خودکفائی کودهای کشاورزی به شمار می رود.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۵۰ هزار تن شاهد افزایش مصرف کودهای فسفاته و پتاسه بیشتری توسط کشاورزان بودیم که این امر نیز موجب خودکفایی در تولید گندم مورد نیاز برای نان کشور شد. افزایش ۳۰ درصدی تولید گندم در سال جاری با هماهنگی و تأمین به موقع کودهای مورد نیاز برای کشاورزی با تلاش مدیران و کارشناسان و کارکنان خدوم شرکت خدمات حمایتی کشاورزی انجام شد، که باعث تغذیه به موقع خاک و دسترسی سریع به انواع کودها اعم از ازته، فسفاته و پتاسه مورد نیاز شد.

نادری با اشاره به تقدیرمعاون وزیر جهاد کشاورزی از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان شرقی به پاس تلاش های شرکت در خودکفائی گندم نان در سال ۱۴۰۲ گفت: در حال حاضر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با ۱۴۶ شرکت تولیده کننده کودهای غیریارانه ای دارای تفاهم نامه بوده و تعداد اقلام سبد کودی این شرکت ها ۱۲۸۰ نوع کود است.

گفتنی است در پایان این مراسم از تولید کنندگان حاضر در همایش با اهدای لوح تقدیر تجلیل بعمل آمد.