تاثیر تحریم‌ها بر استفاده از نژاد و بذر مرغوب
تاثیر تحریم‌ها بر استفاده از نژاد و بذر مرغوب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تحریم ها در استفاده از نژاد و بذر مرغوب تاثیراتی داشته و ناچار شدیم فقط از توان استان و کشور استفاده کنیم، تنها در اوایل دولت به دلیل امضای برجام و برداشته شدن بخشی از تحریم ها، از فرانسه بذر وارد کردیم که سه برابر عملکرد بهتری داشت. […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تحریم ها در استفاده از نژاد و بذر مرغوب تاثیراتی داشته و ناچار شدیم فقط از توان استان و کشور استفاده کنیم، تنها در اوایل دولت به دلیل امضای برجام و برداشته شدن بخشی از تحریم ها، از فرانسه بذر وارد کردیم که سه برابر عملکرد بهتری داشت.

اکبر فتحی عصر امروز شنبه در شصت و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان که با موضوع ظرفیت ها و چالش های حوزه‌ی کشاورزی استان برگزار شد، اظهار کرد: اگر قرار باشد بخش کشاورزی استان را با کشوری مانند هلند مقایسه کنیم، باید به پتانسیل آبی دو کشور نیز  اشاره کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از خاک به عنوان ماده نگهدارنده‌ی محصول استفاده می‌شود، ادامه داد: اکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار زمین داریم حتی اگر ۱۰ میلیون هکتار زمین نیز داشتیم، درصورت نبود آب، انجام هرگونه مقایسه معنا و مفهومی ندارد.

وی اضافه کرد: اکنون ما به سمت بهینه سازی آب کشاورزی حرکت می‌کنیم و در حد اعلا صرفه جویی می‌کنیم و اگر در میزان محصولات نیز کاهشی وجود داشته باشد، علتش محدود بودن منابع آبی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه پتانسیل آبی استان حدود ۵ میلیارد متر مکعب است، گفت: با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه و در نظرگرفتن موضوع سازگاری با کم آبی، به میزان استفاده از ۳ میلیون متر مکعب رسیده ایم.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۷ میلیون واحد دامی در استان وجود دارد، متذکر شد: حدود ۲۸۵ هزار راس آمیخته با نژادهای جدید وجود دارد و همچنین ۳۸ هزار گاو اصیل وجود دارد که وارداتی بوده و صرفا به سمت آمیخته گری حرکت کرده ایم.

وی در رابطه با ظرفیت صنایع تبدیلی نیز گفت: اگر میزان تولید را ۵ میلیون تن در نظر بگیریم، حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ظرفیت صنایع تبدیلی وجود دارد. اما آنچه که مد نظر ما است، این صنایع باید به صورت هایتک یعنی آخرین مرحله‌ی بهره برداری باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص مقایسه‌ی میزان تولید برخی محصولات در استان با کشور هلند تاکید کرد: باید ببینیم آیا ظرفیت وجود دارد و استفاده نمی‌شود؟ با وجود همه مشکلات میزان تولید خیار، گوجه و سیب تفاوت چندانی با کشور هلند ندارد و انصاف نیست در ارائه گزارش از کلمه‌ی «عدم» استفاده شود.

وی در رابطه با فرایند صدور مجوز اظهار کرد: این روند در سازمان جهادکشاورزی کاملا شفاف است و بعد از انجام استعلام هفت مرحله ای مجوز داده می‌شود اما مجوز ساخت در اختیار ما نیست و از طریق فرمانداری ها و بخشداری ها اقدام می‌کنند. 

وی با تاکید بر اینکه تنها پنج درصد از سرمایه گذاری ها در کل کشور در بخش کشاورزی انجام می‌شود، گفت: نباید از این پنج درصد انتظار شق القمر داشته باشیم ولی با این وجود سرمایه گذاران عالی کار کرده اند و جای تقدیر دارد.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود  افزود: صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان تنها صندوقی بود که به موضوع نهاده های دامی ورود کرد که جا دارد از رویکرد دوسال اخیر سازمان برنامه و بودجه نیز تقدیر کنیم.

وی، به اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پایاب سد خداآفرین نیز اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری مناسبی برای خطوط اصلی و شبکه داخلی مزرعه انجام شده و حدود ۹۵ درصد پروژه پیشرفت داشته است و تنها ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که انصاف نیست بخاطر این مبلغ اراضی بلاتکلیف بمانند. در صورت تکمیل این پروژه، سالیانه حدود ‌۲۰۰ هزار تن میزان تولید محصول افزایش خواهد یافت.

وی نظام بهره برداری مناسب و ناکارآیی بازار محصولات کشاورزی را علت های اصلی وجود مشکل در بخش کشاورزی برشمرد و اظهار کرد: اگر این دو معضل حل شود، تمامی مشکلات حل خواهد شد.اکنون حدود ۱۳۰ هزار تن سیب در سردخانه ها مانده است که بعد از دو ماه خراب خواهد شد. چون کشاورزان با بازار آشنایی ندارند و این وظیفه اتاق بازرگانی است که به این قضیه ورود پیدا کند.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران کشور نیز در این نشست طی سخنانی گفت: سالها بود که حرمت کشاورزان نگه داشته نمی‌شد و  آذربایجان شرقی تنها استانی است که تمام دستگاه های قضایی پروانه‌ی کشاورزی را معتبر می‌دانند. 

عطاءالله هاشمی ادامه داد: تا زمانی که حاکمیت صرفا به مصرف کننده نگاه کند و از جیب تولید کننده برای حمایت از مصرف کننده خرج کند، هیچ رونقی نخواهیم داشت.

وی با گلایه از مراحل استعلام صدور مجوز کشاورزان افزود: فرمانداری برای ایجاد درآمد برای بخشداری ها، دهداری ها و نظام مهندسی ۲۴ مرحله استعلام را ایجاد کرده اند و کار بجایی رسیده سرمایه گذارانی که با هزاران خواهش و تمنا حاضر به سرمایه گذاری شده اند، خسته می‌شوند. متاسفانه علاوه بر این مراحل، حسابرسی نیز انجام می‌گیرد گویا می‌خواهند بدانند که کشاورز از  ۷۰ سال پیش تاکنون چقدر استطاعت مالی دارد. 

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا