بسیج همواره جریان مردمی است
بسیج همواره جریان مردمی است

در میزگردی که به مناسبت هفته بسیج ،در‌ موسسه رسانه ای نهال امید و با حضور شخصیت های فعال در حوزه های مختلف بسیج صورت گرفت، حول محور مسائل مختلفی به بحث و گفتگو پرداخته شد. دکتر محمد میلادی،مسئول بسیج دانش آموزی شهید مطهری تبریز در ابتدا بیان می کند: شروع اتفاق بسیج با فرمان […]

در میزگردی که به مناسبت هفته بسیج ،در‌ موسسه رسانه ای نهال امید و با حضور شخصیت های فعال در حوزه های مختلف بسیج صورت گرفت، حول محور مسائل مختلفی به بحث و گفتگو پرداخته شد.

دکتر محمد میلادی،مسئول بسیج دانش آموزی شهید مطهری تبریز در ابتدا بیان می کند: شروع اتفاق بسیج با فرمان تاریخی رهبر انقلاب ،مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین ،بعد از اینکه دست جهان خواران تاریخی از سرزمین ایران اسلامی کم شد،ساز و کاری جدید می خواست تا در راستای بصیرت بخشی و آگاهی دهی سیاسی و انسجام اجتماعی بتواند وضعیت جدید را تثبیت کند و بسوی شکوفایی و تعالی گفتمان استقلال،آزادی،جمهوری اسلامی حرکت کند. در همین راستا حضرت امام طی دستور تاریخی خود، خواهان تشکیل بسیج بیست میلیونی شدند. بسیجی که رمز موفقیت عبور از بحرانها و دسیسه های دشمنان انقلاب چه در زمان دفاع مقدس و چه در برهه های مختلف بعد از آن گردید و ما را از پیچ های خطرناک تاریخی عبور داد.

وی ادامه داد: بسیج چیزی جز مردم نیست و در واقع بسیج جریان مردمی است که پا به پای انقلاب اسلامی و در مسیر اهداف و شکوفایی آن حرکت می کند و در این راستا انسان هایی پاک سرشت ، جوانان آماده به کار و فداکارترین آنها در این مجموعه گرد هم می آیند تا مجموعه بسیج را تشکیل دهند، تا با دوبال تعهد و تخصص یاری گر کشور در نیل به تعالی و پیشرفت باشند.

 حفظ و ثبات کانون خانواده باید بعنوان اولویت کلی  قرار بگیرد تا در پیشبرد اهداف یاری گر باشد

این دانشجوی دکتری جامعه شناسی در رابطه با چالش های اخیر پیش روی بسیج چنین عنوان می کند: مسایل و آسیب های اجتماعی ، مهمترین مشکلات و معضلات پیش روی بسیج مردمی می باشد.
امروزه با توجه به اینکه بستر اصلی و مبنای هر جامعه خانواده می باشد، و به واسطه خانواده سالم می توان به اهداف تعالی نظام دست پیدا کرد. پس معضلات اجتماعی همچون اعتیاد، فقر، عدم اشتغال و… از جمله مسائل ریشه ای می باشد که امروزه افکار عمومی را درگیر خود کرده و حضور اکثریت را در جریانهای جمعی و رسیدگی به وظایف ملی خود کم رنگ تر کرده است.

      بسیج مدرسه عشق است

حضرت امام فرموده اند: بسیج مدرسه عشق است… اکنون نیز بسیج مدرسه عشق است ولی باید دید چه عواملی باعث شده تا دانش آموزان کمی دل زده و تا زنگ آخر از مدرسه فراری شوند .
از نظر من مهمترین علت همانگونه که قبلا اشاره شد، برمیگردد به مسائل اقتصادی کنونی و تحریم های بین المللی . پس اشتغال به عنوان یک اصل برای کاهش دغدغه جوانان در وضعیت فعلی است.
از جهت دیگر به انحصار طلبی می توان اشاره کرد که بر حسب برخی اندیشه های نادرست و خلاف واقع ، این جو و طرز فکر حاکم گردیده که بسیج محدود به افراد خاصی میباشد ، در این مورد به فرمایش آقا اشاره میکنم که؛ هر ایرانی بالقوه یک بسیجی است.
میلادی ادامه داد: با نگاهی عمیق و کلی به این مساله می توان درک کرد که هرفرد از بدو تولد ،نام انقلاب اسلامی را یدک میکشد و در این خاک و بوم متولد شده و باید دلشور مملکت خویش باشد و کوشا، در جهت آبادانی و عمران آن. و در واقع بسیج نیز اهدافی جز آبادی و عمران و سازندگی برنامه دیگری ندارد. بسیج زیبا ترین شجره طیبه است که عشق و آبادانی مرز و بوم متعالی ترین هدف و ثمره ی آن خواهد بود.

وی افزود: تجدید نظر در اندیشه های متولیانی که بسیج را پیش میبرند نسبت به جامعه ی مخاطب و در واقع عامه ،مستلزم این است که با یک نگاه کارشناسانه مبانی انقلاب باز خوانی شود ؛ فرمایشات حضرت امام و منویات رهبر انقلاب اسلامی را نصب العین قرار داده و از برخوردهای سلیقه ای و نا خوشایند شخصی در راستای اهداف مبارک و نامبارک خود در قالب بسیج جلوگیری کنند و بایسته است تا معیار و خط کشی ها در همان اساسی باشد که با آنها جنگ تحمیلی را به پیروزی رسانده و فتنه های مختلف را در طول تاریخ انقلاب نقش برآب کردیم.

بسیج همواره مقدس بوده..هست و خواهد ماند.

محمد میلادی در ادامه سخنانش گفت: در مورد مساله آتش به اختیار بودن باید گفت که آتش به اختیاری به منزله و تعبیر نیروی سرخود بودن نیست و نباید به نادرست انگ بی ترمز بودن را با برداشتهای غلط خود به این جمله بزنیم. بدیهی است همانگونه که امر به معروف و نهی از منکر مستلزم شرایطی می باشد ، آتش به اختیار بودن نیز ملزومات بخصوص خود را دارد و باید فراهم و اجرا شود.
میلادی در ادامه در راستای فعالیتهایش در راستای بسیج دانش آموزی عنوان کرد: امروزه مهمترین هدف بازخوانی و تحولات و بروز رسانی در این زمینه است و تا این چرخش تحولاتی حل نشود و همان شکل پیشین و استفاده از ابزار و زبانهای قدیمی پیشبرده شود نتیجه چندانی بالاخص در زمینه بسیج دانش آموزی و دانشجویی نخواهیم گرفت.

وی افزود:بسیج به عنوان یک امر با پیشینه چندین ده ساله امری پویا میباشد و باید آن را متناسب با وضعیت کنونی و زبان امروزی جامعه پیش برد تا همواره در طول زمان جذابیتهای خود را حفظ نماید.

با تغییر افراد ،سیاستهای کلان نباید تغییر کند!

محمد میلادی در ادامه گفت: زمانی که با تغییر افراد سیاستهای کلان تغییر نکند، آن روز یوم اللهی خواهد بود برای بسیج. چیزی که تا کنون دیده ایم، سیاستهای شخصی یکی پس از دیگری مراحل آزمون و خطا را طی میکنند که در پی آن،جامعه جز در جا زدن عایدی دیگری نخواهد داشت و این تحجر نیست بالعکس مرجعیت میباشد. در حریم ولایت، امام و ماموم رابطه و نسبتش بدیهیست و اگر نقش من نوعی پیرویست باید در سیاستهای کلی اطاعت امر کنم.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: امید است با ورود نیروی عظیم بسیج به بدنه اجرایی دولت با روی کار آمدن دولت ایران قوی،دولت سیزدهم،گام دیگری در راستای ارزشمند و پویا بودن انقلاب اسلامی برداشته شود.

در بخش دیگر میز گرد، دکتر رسول ابراهیمی اصل نیز با تبریک فرا رسیدن هفته ی بسیج گفت: بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری، “هرکسی که قانون اساسی را قبول کند، بسیجی است”، بسیجی بودن را محصور به داشتن کارت شناسایی و فعالیت های به خصوصی نمی دانند و این بیانگر این مطلب است که، تمامی افرادی که در راستای قانون اساسی و تقویت و تعالی نظام جمهوری اسلامی تلاش و کوشش کنند ، فی النفسه بسیجی بشمار می آیند.

وی افزود: بسیجی که امروزه در جامعه مطرح است شاید فاصله ی قابل توجهی داشته باشد با معنای واقعی بسیج در سال ۵۸،که حضرت امام (ره)دستور تشکیل آن را دادند و این نیروی عظیم مردمی و کار آمد، در جهت سازندگی و پیشرفت و تعالی نظام تازه تاسیس شروع به تلاش و کار کرد. در همان ابتدا نیز نگاه حضرت امام به بسیج، نگاه انحصار طلبانه ای نبوده ، بلکه یک مجموعه و خیل عظیمی است که کل مردم ایران را در برمی گرفت. جمله ی بسیج بیست میلیونی را حضرت امام در زمانی به کار بردند که ایران به طور تقریبی ۳۰ میلیون نفر جمعیت داشت و ایشان نیز بسیج را محدود به رِنج سنی یا رده و قشر ویژه ای نمی دانستند.
این عضو سازمان بسیج جامعه پزشکی استان افزود: در واقع سابقه و تأسیس بسیج به قبل از جنگ تحمیلی بر می گردد، ولی نمونه ی بارز ایثار و فداکاری این نیروی مردمی در طول دفاع مقدس دیده شد. جنگ ، برش و مقطعی از ماموریت های بسیج را شامل شد و همانطور که دیدیم، بسیج در آن برهه ی حساس وارد عمل شد و در کنار نیروهای مسلح، عزت و عظمت خلق کرد. و بعد از آن هم نقش پر رنگ بسیج را در جای جای میهن اسلامی می بینیم.
در واقع بسیج در همه ی برهه ها و زمانها در پیشبرد آرمانهای متعالی خود پیش رفته و اکنون هم با تمام قوا در حال انجام به خدمت در جهت رشد و آبادانی است .

دکتر ابراهیمی اصل در ادامه گفت: امروزه میدان عمل برای بسیج وسیع تر و متفاوت تر شده است؛ در گذشته بخش اعظم فعالیتها چنانکه گفته شد یا مربوط به جنگ سخت بود و یا در بحث سازندگی و خدمت رسانی به مردم…. ولی امروزه با تخریب و فضاسازی هدفمند دشمن بر ضد بسیج و ارزشهای آن و آرمانهای انقلاب اسلامی وارد برهه ی جدیدی از نوع جنگ نرم شده ایم. یعنی بسیج به عنوان نیروی عظیم مردمی و قدرت نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، در نقطه تمرکز و سیبل و هدف توطئه رسانه های معاند خارجی و برخی مغرضان داخلی قرار دارد.
ابراهیمی اصل افزود: امروزه شاهد رویش بسیج در شاخه ها ی مختلفی تخصصی از جمله بسیج کارمندی، بسیج کارگری ، بسیج اساتید،بسیج هنرمندان،بسبج حقوق دانان، بسیج دانشجویی و… هستیم و همین مساله باعث شده تا دشمن آن را به عنوان خطر اصلی شناسایی کرده و مورد هدف قرار دهد.

البته شناسایی نقاط ضعف و قوت همواره باید در مجموعه بسیج مد نظر باشد و اصولاً هر مجموعه نظام مندی که به فکر باز سازی و باز آرایی خود نباشد، دچار ضعف و تحلیل خواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بسیج اساتید از جمله مجموعه های پیشرو نسبت به سایر تشکلات بسیج است که اساتید بسیجی باید همواره در جهت تبیین مفاهیم کلی و پرورش جوانان انقلابی تلاش و اهتمام ورزند و بسیج اساتید بالاخص در حوزه علوم انسانی می بایست در جهت نظریه پردازی کردن فرمایشات حضرت امام و مقام معظم رهبری گام های بلند و موثر علمی بردارند. چون مطالب علمی زمانی ماندگاری خواهند داشت که تئوری سازی و نظریه پردازی شوند.

شخصا به عنوان پژوهشگر بسیجب معتقدم در کنار ریزش های جزئی ، رویشهای عظیم و کلانی هم در این مجموعه مردمی داشته ایم و به یاری خداوند روز به روز هم در مسیر پیشرفت و شکوفایی قدم های راسخ خواهیم برداشت.

بسیج مردم است و مردم بسیج/دوگانگی در این مورد وجود ندارد

جانشین سابق سازمان بسیج رسانه استان، با بیان اینکه عده ای می خواهند بین مردم و بسیج فاصله و دوگانگی ایجاد کنند افزود؛ بسیج از مردم است و مردم از بسیج. یک روح در یک بدن.
اما یکی از آسیب هایی که می توانم به عنوان فردی که طی سالیان متمادی در این مجموعه مردمی حضور داشته ام احصا و عرضه کنم، نگاه تنگ نظرانه و انحصار طلبی به بسیج می باشد.
در واقع آنچه بایسته است این است که هرکس دلسوز ملت و دیار خود باشد یک بسیجی مخلص است و می تواند به سادگی در مسیر خدمت به جامعه و کشور به فعالیت کند.
مخصوصا جوانان و سرمایه های مردمی را که از پتانسیل و ظرفیت و علاقه و شور کافی بر خوردارند، با ایجاد مشوق ها و بسترهای جذاب وارد بدنه بسیج نمود و بنا به فرمایش صحیح که با جوانان کارها مشکل نیست…، بسیاری از مشکلات کشور حل شدنی است.

این عضو بسیج جامعه پزشکی و بسیج اساتید، در ادامه افزود: همان طور که در بالا هم اشاره شد وقتی سخن از بسیج به میان می آید، بعضی ها بلافاصله بعد نظامی گری را مطرح می کنند در حالی که، نظامی گری شاید تنها یک صدم درصد از ماموریتهای بسیج را شامل شود، و در واقع نود و نه درصد دیگر در قالب شاخه های متنوع و متفاوت دیگر است .
بسیج علی رغم گذشت سالها، با پویایی خود، همواره خود را بروز رسانی کرده است و در این راستا مجموعه های جدیدی فراهم گردیده. به عنوان مثال، در دانشگاه جوانان میتوانند در واحدها و هسته های علمی پژوهشی و حلقه های صالحین بسیج دانشجویی فعالیت کنند و یا اساتید می توانند در کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی حضور داشته باشند و یا در بسیج جامعه پزشکی، نخجگان عزیز می توانند در مجموعه ی پژوهشی درمانی و سلامت فعالیت نمایند…

دکتر ابراهیمی در پایان ، در باره بحث آتش به اختیار بودن بسیج، به این شعر مولانا اشاره کرد که می گوید: “هرکسی از ظن خود شد یار من/از درون من نجست اسرار من” در باب این مسأله، هرکس از مجرا و منظر خود به حلاجی موضوعات می پردازد و در پی نگاه تنگ نظرانه ی عده ای این موضوع تبدیل به بحث های مطول سیاسی گردید .
در حالی که به عقیده ی من فرمایشات حضرت آقا بیشتر ناظر بر مسائل فرهنگی و خدمتی بر زمین مانده بوده است. اینکه بسیجی ها اگر دیدند در جایی نقص و ایرادی و یا کمبودی به چشم می خورد و متولی مربوطه، تماما نتوانسته آنگونه که باید وظایف خود را جامه عمل بپوشاند ، به کمک آمده و با حضور خودجوش خود به عنوان نیروی عظیم کارآمد وارد کار شوند و آن اشکال و ایراد را رفع نمایند.
بسیجی خود سر و خیره سر نیست.
بلکه تابع مقررات و قوانین کشور است و هر جا که احساس تکلیف کند، انجام وظیفه خواهد کرد.

  • منبع خبر : نهال امید