بازار ارمنستان یک فضای رقابتی است و باید به‌صورت حرفه ای وارد شویم
بازار ارمنستان یک فضای رقابتی است و باید به‌صورت حرفه ای وارد شویم

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان گفت: بازار ارمنستان یک فضای رقابتی است و باید حرفه ای وارد شویم و قرار نیست این بازار را دو دستی به ما تقدیم کنند. عباس بدخشان ظهوری روز پنجشنبه در نشست فوق العاده شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و […]

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان گفت: بازار ارمنستان یک فضای رقابتی است و باید حرفه ای وارد شویم و قرار نیست این بازار را دو دستی به ما تقدیم کنند.

عباس بدخشان ظهوری روز پنجشنبه در نشست فوق العاده شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با حضور مدیران استانی و فعالان اقتصادی استان برگزار شد، ضمن قدردانی از تعامل و همدلی دستگاه های آذربایجان شرقی جهت پیشبرد اهداف برای توسعه استان، اظهار کرد: ارتباطات عمیق تاریخی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان بر کسی پوشیده نیست و یک رابطه‌ی دلی ما بین مردمان دو کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: ۴۵۰ سال است که ارامنه عزیز، هموطنان ما هستند و این عقبه‌ی تاریخی و ظرفیت های گفتمانی  ما بین دو کشور زمینه را برای تعامل بیشتر فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: افتخار جمهوری اسلامی ایران این است که با وجود همه‌ی اقوام در داخل کشور، تعاملات خوب، ارزشمند و هدفمندی را با اقلیت های قانونی را دنبال می‌کند و احترام به این اقلیت های قانونی، از افتخارات جمهوری اسلامی است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با بیان اینکه در کشور ما کلیساها آزادانه و راحت در کنار مساجد فعالیت می‌کنند، متذکر شد: این موارد مایه‌ی افتخار است و باید بیان شود. همزیستی مسالمت آمیز نشان از درایت و پختگی مسئولین ما دارد و پیام هایی که از دیدار های رهبر معظم انقلاب با شهدای ارامنه صادر می‌شود، نشان از ظرفیت بالای ارتباط مابین دو کشور است.

وی اضافه کرد: همه‌ی این موضوعات به ما قدرت می‌دهد تا در سایر عرصه ها نیز ورود کنیم و یکی از اصولی ترین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برقرای ارتباط سازنده با کشورهای همسایه مخصوصا آنهایی که نجیب و همراه هستند و هیچ مشکلی با ما ندارند.

وی با تاکید بر اینکه ارمنستان از جمله کشورهایی است که همیشه طرفدار جمهوری اسلامی ایران بوده و در همه‌ی مجامع بین المللی رأی مثبتی به نفع ما داده است.

بدخشان ظهوری به جنگ ما بین ارمنستان و آذربایجان نیز اشاره کرد و گفت: حتی در این جنگ که لازم بود براساس تصمیمات شورای عالی امنیت ملی مواضعی بیان شود، بازهم ارمنستان در موضوعات حقوق بشری رای منفی داده و همراه جمهوری اسلامی بود. 

وی افزود: کشوری که بعد از استقلالش همیشه همراه جمهوری اسلامی ایران بوده و کمتر می‌توان کشوری را یافت که اینگونه از ما حمایت کند، لذا ارمنستان کشوری قابل اتکا است و باید حواسمان باشد به کشوری که همراه ما بوده، کمک کنیم.

وی به الهام گرفتن مقامات ارمنستان از تعبیر «آتش به اختیار» رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کرد و گفت: مقامات عالی آنها به ما می‌گویند که دپیلمات های در مورد حمایت از جمهوری اسلامی ایران، آتش به اختیار هستند و به دلیل رابطه عمیق دو کشور، هرکجا که حضور دارند، حمایت خود  از جمهوری اسلامی را اعلام می‌کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان تاکید کرد: حدود ۱۱ میلیون ارامنه در خارج از ارمنستان هستند که قوی ترین لابی مخالف رژیم صهیونیستی و حامی جمهوری اسلامی هستند. آیا نباید از این ظرفیت استفاده کنیم؟ ارمنستان ظرفیت بالایی برای فعالیت های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دارد که هربخشی از این ظرفیت ها استفاته نکند، باید پاسخگو باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید از ریزترین منابع این کشور نیز استفاده کرد، گفت: متاسفانه علی‌رغم سابقه‌ی تاریخی و تمامی قابلیت هایی که در آذربایجان شرقی و تبریز وجود دارد، ارتباط قابل قبولی با ارمنستان برقرار نشده است که این موضوع باید آسیب شناسی شده تا مشخص شود که چه بخشهایی می‌توانستند کار کنند اما نکرده اند.

وی یادآور شد: این جلسات و نشست هایی که در این چند روز اخیر حضور من در کشور برگزار شد، نباید در صورتجلسه خلاصه شود و باید سقف زمانی لازم مشخص شود تا در یک زمان معلوم، موانع را برطرف کنیم.

بدخشان ظهوری در ادامه‌ی سخنان خود اظهار کرد: ما خلا اطلاعاتی داریم و حتی شناخت از ظرفیت ایران برای خودمان نیز مشخص نیست و شناخت نداریم و عدم وجود شناخت نسبت به توانمندی های خود یک ضعف است. باید با طراحی سایت، کلیپ، بروشور و استفاده‌ی حرفه ای از بستر فضای مجازی این خلأ پر شود. حرفه ای راه بندازیم 

وی مهمترین ویژگی این‌ بازار را رقابتی بودن آن برشمرد و گفت: قرار نیست بازار را دو دستی به ما تقدیم کنند بلکه یک بازار رقابتی است و به سختی می‌توانیم این بازار را در اختیار بگیریم که ورود به این بازار حرفه ای و رقابتی بسیار مهم است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان به وجود دلّالان و قاچاقچیان در بازار ارمنستان نیز اشاره کرد و افزود: در کنار تجّار عزیزی که در امنستان هستند، متاسفانه دلال بازی هایی نیز وجود دارد که فضا را نابود می‌کند و عدم وجود استراتژی صادرات،  ما را از امر صادرات حرفه ای و به روز شده، محروم کرده است.

وی ادامه داد: شاهد هستیم که هرروز بازار تغییر می‌کند و با به وجود آمدن پدیده ای مثل کرونا، بسیاری از کارخانجات خط تولید را تغییر می‌دهند لذا ما نیز باید به روز باشیم و چون به صورت حرفه ای وارد بازار ها نمی‌شویم، و خیلی زود یا خارج می شویم یا خارجمان می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه همه‌ی امکانات سفارت در اختیار فعالان اقتصادی است، ادامه داد: باید با انجام تحقیقات علمی و دقیق، همه نقاط ضعف را تشخیص داده و بصیرت و آگاهی لازم را کسب کنیم و این آگاهی به حدی باید باشد که تجار ما ضرر نکنند.

بدخشان ظهوری، شرایط کنونی ارمنستان را برای ورود حرفه ای فعالان اقتصادی مساعد خواند و اظهار کرد: یکی از اقدامات می‌تواند برپایی نمایشگاه ها و رفت آمد هیات های اقتصادی و حرفه ای دو طرف باشد و من همینجا تاکید می‌کنم تا زمانی که من بعنوان سرباز در سفارت هستم، اجازه نخواهم داد نمایشگاه های ضعیف برپا شود چون که این قسم نمایشگاه ها چهره ایران را نابود می‌کنند.

وی ادامه داد: در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران به نقطه ای رسیده که ۷۰ درصد نیازهایمان را خودمان تامین می‌کنیم، چرا نباید بتوانیم خودمان را بخوبی معرفی کنیم؟ برازنده ایرانی ها نیست که چند قاچاقچی آبروی تجّار ایرانی را در ارمنستان ببرند.

گفتنی است، در این جلسه استاندار آذربایجان شرقی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز و جمعی از فعالان اقتصادی استان به بیان نقطه نظرات خود در خصوص چگونگی برقرار ارتباط و تعامل اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان پرداختند.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا