افزایش ۲۱ درصدی آمار جرایم سرقت در آذربایجان شرقی
افزایش ۲۱ درصدی آمار جرایم سرقت در آذربایجان شرقی

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی گفت: میزان آمار سرقت ثبت شده در استان، طی هشت ماهه سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است. احمد موقری در نشست پیشگیری از سرقت‌های تعزیری، با بیان اینکه موضوع سرقت جزو جرایم اولویت‌دار در استان و کشور […]

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی گفت: میزان آمار سرقت ثبت شده در استان، طی هشت ماهه سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است.

احمد موقری در نشست پیشگیری از سرقت‌های تعزیری، با بیان اینکه موضوع سرقت جزو جرایم اولویت‌دار در استان و کشور بوده است، اظهار کرد: قطعا مسایل بسیاری همچون مشکلات اقتصادی که در سایه بحران کرونا ایجاد شده، در افزایش حجم جرایم موثر است.

وی افزود: با توجه به بحران کرونا، نوع رفتارهای فیزیکی مردم نیز در این مساله موثر بوده و همچنین مسایل اقتصادی ارتباط مستقیمی با معیشت مردم داشته است؛ به‌طوری که برخی افراد با سوءاستفاده از موقعیت پیش آمده مرتکب جرم می‌شوند.

وی با اشاره به افزایش آمار سرقت، اضافه کرد: هرچند به دلیل بحران کرونا مردم خانه نشین شده‌اند و این امر تاثیر خود را در موضوع سرقت از منازل داشته، اما با این حال آمار سرقت به‌ویژه سرقت از داخل خودرو و قطعات و لوازم خودرو در حال افزایش است.

موقری ادامه داد: علی‌رغم کاهش آمار در برخی از موارد سرقت، میزان آمار سرقت ثبت شده در استان طی هشت ماهه سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته و با توجه به این مساله باید راهکارهای لازم در خصوص فرهنگ سازی و تدابیر پیشگیرانه از سرقت پیش بینی شود.

وی ادامه داد: در راستای فرهنگ سازی و آگاه سازی جامعه می‌توان از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌ها بهره مند شد؛ همچنین می‌توان از طرح نگهبان محله و امنیت محله محور و نیز خدمات نیروهای مقاومت بسیج شهری که در تمام محلات حضور دارند، برای تامین امنیت و ایجاد گشت‌های شبانه بهره جست.

وی با اشاره به سرقت‌های اخیر از دو طلا فروشی در تبریز، خاطرنشان کرد: طبق دستور قضایی، به منظور تامین امنیت در جامعه، فعالیت صنف طلافروشان باید با رعایت دستورالعمل‌های امنیتی و انتظامی انجام شود و این صنف از فعالیت در خارج از ساعات مشخص و همچنین در خارج و حاشیه شهرها بپرهیزند و با متخلفان نیز برخورد جدی شود.

به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان، وی تاکید کرد: مردم در این رابطه باید با پلیس همکاری کرده و با بالابردن ضریب امنیت منازل، خودروها و استفاده از لایه‌های امنیتی بیشتر در کاهش وقوع سرقت و تامین امنیت مشارکت داشته باشند.

  • منبع خبر : ایسنا