افزایش خطر ابتلا به سرطان با مصرف فست‌فود، سیگار و الکل
افزایش خطر ابتلا به سرطان با مصرف فست‌فود، سیگار و الکل

فوق تخصص خون و سرطان بالغین گفت: تغذیه ناسالم (مواد آماده و فست فودها و غذاهایی که در آنها از مواد نگه دارنده استفاده می‌شود ) مصرف انواع دخانیات، سیگار و الکل، برخی از داروها مثل داروهای شیمی درمانی و برخی از عفونت‌های ویروسی دوران کودکی در بزرگسالی می‌توانند باعث ایجاد برخی سرطان‌ها شوند.

به گزارش نهال امید ، دکتر شهاب سهراب خانی با بیان اینکه اگر به  سرطان  توجه نشود و به مراحل انتهایی برسد بیماری خطرناک و کشنده‌ای است گفت: با پیشرفت علم و درمان‌های جدید بسیاری از سرطان‌ها قابل درمان هستند و هرچه زودتر تشخیص داده شود میزان موفقیت درمان بیشتر و هزینه‌های درمانی آن کمتر است.

وی ادامه داد: سلول‌های بدن به صورت طبیعی همواره در حال رشد و تکثیر هستند اما اگر این سلول‌ها به صورت غیرطبیعی تکثیر شوند و این رشد نا به جا در هر قسمت بدن باشد در آن نقطه سرطان ایجاد می‌شود.

سهراب خانی ادامه داد: سیستم دفاعی بدن بسیاری از تکثیرهای نا به جا را شناسایی و با آن مقابله می‌کند اما گاهی برخی از این تکثیرها از سیستم دفاعی بدن فرار می‌کنند و رشد و تکثیر بیش از حد آنها باعث ایجاد سرطان می‌شود.

این فوق تخصص خون و سرطان بالغین در خصوص عوامل عمومی ایجاد کننده سرطان گفت: بسیاری از عوامل ناشناخته هستند اما عواملی چون اشعه و پرتوها (برای افرادی که در بخش‌های هسته ای درمانی و تحقیقاتی فعال هستند) تغذیه ناسالم (مواد آماده و فست فودها و غذاهایی که در آنها از مواد نگه دارنده استفاده می‌شود ) مصرف انواع دخانیات، سیگار و الکل،  برخی از داروها مثل داروهای شیمی درمانی و برخی از عفونت‌های ویروسی دوران کودکی در بزرگسالی می‌توانند باعث ایجاد برخی سرطان‌ها شوند . سابقه خانوادگی و ارث و مواجهه با مواد شیمیایی و امواج و استرس نیز می توانند موثر باشند.

سهراب خانی در خصوص  انواع سرطان خون گفت: اگر تکثیر بیش از حد و خارج از قاعده در ساخت سلول‌های خونی و مغز استخوان اتفاق بیافتد باعث ایجاد سرطان خون یا مغز استخوان می‌شود. انواع سرطان خون ممکن است در سلول‌های سفید، قرمز، پلاکت‌ها ایجاد شود و نهایتا مجموع این سلول‌ها درگیر شود.

وی افزود: عوامل خطر ایجاد این نوع سرطان  شامل عوامل خطر عمومی و  بیماری‌های ارثی مثل سندرم داون، پرتو درمانی و اشعه درمانی با دز بالا، دارو های قدیمی درمان مالاریا و داروهای شیمی درمانی، مواجهه با مواد شیمیایی به خصوص مواد نفتی و بنزنپ‌ها هستند.

این فوق تخصص خون در ادامه عنوان کرد: سرطان خون در دنیا و کشور ایران هفتمین سرطان شایع است. سن ابتلا از کودکی تا بزرگسالی را شامل می‌شود. بسیاری از سرطان‌های خون در کودکان تا میزان زیادی علاج پذیر هستند و هر چه سن بالاتر می‌رود پاسخ‌دهی به درمان کمتر می‌شود.

وی در خصوص علائم این سرطان گفت: به دلیل این که در این بیماری سلول‌های خونی دچار نقص می‌شوند شاهد علائمی چون کم خونی، رنگ پریدگی و بی حالی هستیم. اگر سلول‌های سفید دچار نقص شوند فرد دچار عفونت های مکرر می‌شود و حتی ممکن است سرماخوردگی‌های مکرر را تجربه کند. فرد توانایی جهت فعالیت  نسبت به قبل به شدت کاهش پیدا می‌کند.  اگر پلاکت‌ها نقص پیدا کند فرد دچار کبودی‌های مکرر در نقاط  مختلف بدن می‌شود و ممکن است دچار خونریزی‌های بی دلیل شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: مراجعه زود هنگام می‌تواند درمان را ساده‌تر کند. از زمان شروع علائم تا تشخیص‌های اولیه حدودا سه ماه طول می‎کشد که اگر بیمار در این مدت به علائم توجه کرده و مراجعه زودهنگام داشته باشد شانس موفقیت درمانش افزایش میابد.

سهراب خانی گفت: روش تشخیص سرطان خون آزمایش‌های اولیه خونی و نمونه برداری از مغز استخوان است. درمان اولیه شیمی درمانی است و در مراحل پیشرفته پیوند سلول های مغز استخوان است که خوشبختانه کشور ایران در پیوند مغز استخوان جزو کشورهای پیشرو است.

وی در پایان تاکید کرد: افراد نسبت به تغییرات بدنی و علائم عمومی هوشیار باشند و در مراحل اولیه به پزشک مراجعه کنند. هم اکنون بسیاری از سرطان ها قابل درمان هستند.