افتخارآفرینی تیم تراکتور برای فوتبال ایران
افتخارآفرینی تیم تراکتور برای فوتبال ایران

تیم فوتبال تراکتور تبریز با کسب ۴۳ درصد آرا در نظرسنجی مجازی اخیر کنفدارسیون فوتبال آسیا، عنوان پرهوادارترین تیم ایرانی را کسب کرد که این دستاورد، افتخاری بزرگ برای این باشگاه و فوتبال ایران است. به گزارش نهال امید، بررسی سوابق بازی های خانگی و حتی خارج از خانه تراکتور که همواره با حضور هواداران […]

تیم فوتبال تراکتور تبریز با کسب ۴۳ درصد آرا در نظرسنجی مجازی اخیر کنفدارسیون فوتبال آسیا، عنوان پرهوادارترین تیم ایرانی را کسب کرد که این دستاورد، افتخاری بزرگ برای این باشگاه و فوتبال ایران است.

به گزارش نهال امید، بررسی سوابق بازی های خانگی و حتی خارج از خانه تراکتور که همواره با حضور هواداران پرشورش برگزار شده است، نشان می دهد که افتخار کسب شده اتفاقی نبوده و پشتوانه ای قوی به نام ورزشگاهی مملو از تماشاگر و هواداری پرشور دارد.

حضور تراکتور در لیگ برتر و تاثیر آن در جان گرفتن دوباره این مسابقات، بر کسی پوشیده نیست؛ زمانی که مسابقات لیگ برتر با حضور اندک هواداران در استادیوم های خالی از روح و بدون شور و شوق برگزار می شد، این حضور مجدد تراکتور و هوادارانش در لیگ برتر بود که هیجان را در ورزشگاه ها زنده کرد و روح تازه ای در آن دمید.

نهمین دوره لیگ برتر باشگاه های فوتبال ایران همراه با حضور مجدد تراکتور در سطح اول فوتبال کشور پس از هفت فصل دوری بود؛ در این فصل از رقابت ها که در سال های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ برگزار شد، تراکتور (با نام قبلی تراکتورسازی) با هدایت فراز کمالوند و ظهور هوادارانی موسوم به «تی تی ها» در ادبیات هواداری فوتبال ایران، جو تازه ای در ورزشگاه های کشور ایجاد کردند و تقریبا هیچ بازی که یک طرف آن تیم تراکتور بود، خالی از تماشاگر و هیجان نبود.  

در این فصل رقابت ها، تیم فوتبال تراکتور در مجموع ۳۴ بازی با یک میلیون و ۳۰ هزار تماشاگر، عنوان بیشترین تماشاگران را در بازی های خانگی و خارج از خانه کسب کرد و از این نظر بالاتر از دیگر رقیبان خود و رده نخست ایستاد.

این تیم به ترتیب در فصل های دهم، یازدهم و دوازدهم نیز با ۷۶۵ هزار، ۶۸۰ هزار و ۴۵۵ هزار نفر، عنوان پرهوادارترین تیم را تکرار کرد و بیشترین حضور تماشاگر نیز برای این تیم در بازی با سپاهان با بیش از یکصد هزار نفر به ثبت رسید تا هواداران این تیم به عنوان پرشورترین هواداران فوتبال کشور شناخته و معرفی شوند.

این عناوین و ارقام در حالی برای تراکتور رقم خورد که میانگین تماشاگر برای هر بازی در لیگ یازدهم ۹ هزار و ۳۰۰ نفر و لیگ دوازدهم هفت هزار و ۷۰۰ نفر بود.

تصویر هوایی حضور ۱۰۰ هزار هوادار برای تماشای بازی تراکتور در ورزشگاه یادگار امام تبریز و ت​​په های مشرف بر آن 

در لیگ سیزدهم نیز این تیم تماشاگران بیشماری را به ورزشگاه ها کشاند، اما اوج آن در لیگ چهاردهم در بازی پرحاشیه هفته پایانی با نفت تهران بود که بیش از ۸۰ هزار نفر از نزدیک این مسابقه را در ورزشگاه یادگار امام ره تبریز تماشا کردند؛ در این ۲ دوره از رقابت ها میانگین ۷ هزار و ۲۰۰ نفری تماشاگران در هر بازی برای لیگ سیزدهم و ۶ هزار و ۶۰۰ نفری برای لیگ چهاردهم ثبت شد.

در لیگ پانزدهم و بنا بر اعلام واحد آمار و انفورماتیک سازمان لیگ، میزان استقبال تماشاگران از مسابقات این دوره نسبت به فصل قبل از آن ۲۱ درصد رشد داشت و در ۲۴۰ بازی این رقابت ها نزدیک به یک میلیون  و ۹۰۰ هزار نفر در ورزشگاه ها حضور یافتند و از تیم محبوب خود حمایت کردند که سهم هواداران تراکتور در این ارقام با توجه به نتایج ضعیف تیم اندک بود.

در لیگ شانزدهم نیز تقریبا همین تعداد تماشاگر در ورزشگاه ها حضور یافتند و میانگین تماشاگر برای هر بازی حدود هشت هزار نفر بود و سهم پرسپولیس در این رقابت ها با حدود ۹۰۰ هزار نفر بیش از سایر تیم ها بود.

نتایج درخشان و بازی های تماشاگر پسند پرسپولیس، تعداد تماشاگران بیشتری به ورزشگاه خانگی این تیم کشاند تا جاییکه این تیم در فصل هفدهم نیز با حدود ۵۶۰ هزار تماشاگر در مجموع بازی، در صدر ایستاد و تراکتور با ۱۶۵ هزار تماشاگر پس از استقلال و سپاهان در رتبه چهارم قرار گرفت که نتایج ضعیف، تغییرات مداوم در کادر فنی و بازیکنان و همچنین برخی محدودیت های دیگر در کسب این جایگاه و نزول در رتبه بندی بی تاثیر نبود.

در لیگ هجدهم در مجموع ۲ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۱۰۳ نفر در ورزشگاه های حاضر شدند؛ یعنی به طور متوسط در هر مسابقه لیگ ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر تماشاگر حضور داشتند که عنوان پرتماشاگرترین تیم لیگ به تراکتور با میانگین ۴۷ هزار تماشاگر برای هر بازی رسید و تیم های پرسپولیس و استقلال و سپاهان در رتبه های بعدی ایستادند.

هر چند در این فصل تراکتور موفق به کسب سهیمه و ایستادن بر روی سکو نشد، اما جذب بازیکنان سرشناس و ستاره در کشاندن تماشاگران به ورزشگاه ها تاثیر بسزایی داشت.

لیگ نوزدهم با توجه با شیوع کرونا و وقفه در برگزاری مسابقات و همچنین ادامه مسابقات بدون حضور تماشاگران، تعداد تماشاگران حاضر در ورزشگاه را کاهش محسوسی داد و این رقم حوالی ۲ میلیون نفر متوقف شد، اما اینکه سهم هر کدام از تیم ها از این رقم چه میزان است فعلا مشخص نشده و لیگ بیستم نیز بدون تماشاگر در حال برگزاری است.

کسب عنوان پرتماشاگرترین تیم در لیگ هجدهم توسط تراکتوری ها، زمینه ای بود تا تراکتور در رتبه بندی جهانی و  بر اساس اعلام ترانسفرمارکت با میانگین ۶۶.۸۳۳ تماشاگر در هر بازی در رده پنجم جهان قرار گیرد.

در این لیست دورتموند با میانگین ۸۱.۳۶۵ هزار در صدر قرار گرفت، بارسلونا با میانگین ۷۷.۰۳۱ هزار نفر در هر بازی دوم و بایرن مونیخ با میانگین ۷۵ هزار نفر در هر بازی سوم شد. منچستربونایتد با میانگین ۷۳.۴۳۲ هزار نفر در هر بازی چهارم و آرسنال با میانگین ۶۰.۲۹۳ هزار نفر در هر بازی ششم و رئال مادرید پر افتخارترین باشگاه در لیگ قهرمانان اروپا با میانگین ۶۰.۱۲۲ هزار نفر در رتبه هفتم ایستادند.

همه این افتخارات و کسب عنوان چهارمی لیگ نوزدهم و قهرمانی جام حذفی،  زمینه ای شد تا در نظر اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا این تیم بار دیگر با حمایت هواداران پرشور خود بالاتر از سایر رقبا قرار گیرد.

بدیهی است که حفظ این عناوین و افتخارات نیازمند عوامل بسیاری از جمله کسب نتایج بهتر، جامه عمل پوشاندن به آروزی دیرینه هوادارن و قهرمانی در لیگ برتر، ایجاد امکانات رفاهی بیشتر در ورزشگاه خانگی یادگار امام و تعامل بیشتر و سازنده با هواداران است که امید می رود مدیریت جدید با در نظر گرفتن این موارد، زمینه را برای کسب افتخارات بعدی سرخپوشان تبریز فراهم سازد.

  • منبع خبر : ایرنا