استفاده از فناوری‌های جدید در بازیافت پسماند شهری ضروری است
استفاده از فناوری‌های جدید در بازیافت پسماند شهری ضروری است

نایب رییس شورای اسلامی تبریز گفت: استفاده از آخرین فناوری‌های جدید ورزیست دوست در بازیافت پسماند شهری این شهر ضروری است.

به گزارش نهال امید، سونیا اندیش، در حاشیه دیدار با نمایندگان شرکت‌های خارجی فعال در زمینه بازیافت پسماند شهری در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بحث هایی از اوایل شورای پنجم درباره دفع پسماند شهری مانند زباله سوزی که در دنیا رایج است، وجود داشت ولی این طرح‌ها به عنوان فناوری جدید مطرح نیستند چراکه بحث بازیافت در این طرح به خاطر وجود فلزات سنگین دیده نشده است.

وی اظهار داشت: رویکرد شهرداری و شورای شهر برای استفاده بهینه و دفع اصولی زباله بیشتر روی موضوع بازیافت پسماند است و جلسه امروز اعضای شورای شهر و شهردار با نمایندگان شرکت‌های فعال نیز برای آشنایی با فناوری‌های به روز در این زمینه است.

نایب رییس شورای شهر تبریز گفت: موضوع انتقال فناوری، تولید داخل و بومی سازی این تجهیزات در داخل کشور از دیگر برنامه ها و اولویت های شهرداری و شورای شهر است و طبق گفته کارشناسان  ۸۰ درصد این تجهیزات را می توان در داخل کشور تولید کرد.

اندیش، ادامه داد: خواست نمایندگان شرکت‌های خارجی راه‌اندازی خط تولید فناوری بازیافت زباله تبریز به عنوان قطب صنعتی و قطعه سازی کشور است که این پروژه می تواند به کل ایران خدمات ارائه دهد و موارد مربوط به سرمایه گذاری در این زمینه مورد بحث قرار گرفت.

وی یادآوری کرد: موضوع پسماند و دفع زباله از مشکلات کلانشهرها است که تبریز هم یکی از آنها بوده که با معضلات محیط زیستی، بحث دفع پسماند، نخاله های ساختمانی، پسماندهای عفونی درگیر است.

نایب رییس شورای شهر تبریز میزان تولید زباله تبریز را بیش از یک هزار تن در روز اعلام کرد و گفت: پسماند روزانه تبریز شامل نایلون، شیشه، فلزات و زباله های تر است که برخی از این زباله‌ها الان به عنوان طلای کثیف در دنیا مطرح بوده و بحث بازیافت آن ها هم از نظر ایجاد ثروت و هم حفظ محیط زیست نیز مطرح است.

اندیش، با اشاره به وضعیت موجود اقتصادی و رواج پدیده زباله گردی در شهر افزود: در زمان کنونی تفکیکی بین زباله‌های جمع‌آوری شده توسط شهرداری انجام نمی شود و همه زباله ها به مرکز دفن پسماند هدایت شده و آنجا دفن می شود.

وی اظهار داشت: این موضوع مشکلات زیست محیطی زیادی از جمله نفوذ میکروب و مواد شیرابه به آب‌های زیرزمینی و تحمیل هزینه‌ های زیاد برای شهرداری ایجاد می کند.

اندیش، ادامه داد: در این جلسه علاوه بر آشنایی مدیران و اعضای شورای تبریز با تجهیزات و مسائل فنی بازیافت پسماند شهری در خصوص مسائل حقوقی بین المللی نیز بحث و تبادل نظر شد.

وی یادآوری کرد: مقرر شد با شناسایی نوع پسماندهای تبریز و درصد خشک و تر بودن آن ها طرحی ارائه و در کمیسیون های مختلف بحث و کارشناسی شود و پس از آن اقدام به عقد قرارداد کرد تا به نفع مردم این شهر تمام شود.

  • منبع خبر : ایرنا