ادارات خدمات رسان از ارائه‌ی مجوز به ساخت و سازهای غیرمجاز در بافت تاریخی خودداری کنند
ادارات خدمات رسان از ارائه‌ی مجوز به ساخت و سازهای غیرمجاز در بافت تاریخی خودداری کنند

شهردار منطقه ۱۰ تبریز تاکید کرد: ادارات خدمات رسان از ارائه‌ی مجوز به ساخت و سازهای غیرمجاز در بافت تاریخی خودداری کنند. رسول وظیفه‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح چگونگی نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز در بافت تاریخی واقع شده در منطقه ۱۰ تبریز به ویژه ساخت‌و سازهای اطراف مقبره‌الشعرای تبریز، اظهار کرد: […]

شهردار منطقه ۱۰ تبریز تاکید کرد: ادارات خدمات رسان از ارائه‌ی مجوز به ساخت و سازهای غیرمجاز در بافت تاریخی خودداری کنند.

رسول وظیفه‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح چگونگی نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز در بافت تاریخی واقع شده در منطقه ۱۰ تبریز به ویژه ساخت‌و سازهای اطراف مقبره‌الشعرای تبریز، اظهار کرد: این ساخت و سازها بدون کسب مجوز و خارج از ضابطه‌ی طرح تفضیلی شهرها انجام شده‌اند.

وی اضافه کرد: در صورتی که اداره‌های خدمات رسان مانند شرکت آب، برق، گاز و مخابرات به ساختمان‌هایی که غیرمجاز ساخته شده‌اند، خدمات ارائه ندهند، کم‌تر کسی اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز می‌کند، چرا که کسی به سراغ واحد بدون انشعاب و بدون امکانات نمی‌رود.

وی تاکید کرد: عدم ارائه‌ی خدمات به ساختمان و واحدهای غیرمجاز در قانون آمده است، اما متاسفانه خدمات به این واحدها ارائه می‌شود، سازندگان مطمئن هستند که اگر اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز هم کنند، می‌توانند از تمامی خدمات بهره‌مند شوند.

شهردار منطقه ۱۰ تبریز، با بیان اینکه تخریب و قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز آسان نیست، خاطرنشان کرد: تخریب این سازه‌ها نیازمند هماهنگی با دستگاه قضا و بسیاری از ادارات دیگر و بسیار سخت است، اما در صورت عدم ارائه‌ی خدمات و انشعاب به این واحدها، سازندگان مجبور به دریافت مجوز شده و اینگونه جلوی ساخت و ساز و دخالت در بافت تاریخی هم گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: ضمن قدردانی از همراهی ادارات در این زمینه، از آن‌ها می‌خواهیم همکاری بیشتری با شهرداری داشته باشند، چرا که بافت‌های تاریخی، هویت تبریز هستند و متخلفان در این زمینه باید تنبیه شوند.

وی در ادامه با اشاره به گستردگی حوزه‎ی شهرداری منطقه ۱۰، اظهار کرد: منطقه ۱۰ را می‌توان تبریز کوچک نامید، چرا که هم شامل بافت تاریخی فرهنگی، هسته‌ی اولیه‌ی تبریز مثل درب سرخاب، مقبره‌الشعرا، دوه‌چی، سامان میدانی و میدان صاحب آباد و هم شامل بافت‌ حاشیه‌نشین و بافت طراحی شده و بافت میانی بوده و این تنوع در هیچ منطقه از تبریز دیده نمی‌شود.

وظیفه‌شناس از طراحی کوچه‌ی سبز برای اولین بار در تبریز در کوچه‎ی نژاد اصغری خبر داد و چنین حرکاتی را یکی از راهکارهای احیای هویت کوچه‌ها و بافت‌های تاریخی تبریز؛ عنوان کرد و گفت: نمایه‌ها و الگوها مشخص هستند و با زیباتر کردن و احیای این مجموعه‌ها می‌توان بافت‌های تاریخی را به فضاهای زیست‌پذیر تبدیل کرد.

وی گفت: نبود سیاست‌های تشویقی مناسب باعث می‌شود تا پس از صاحبان اصلی این بافت‌، فرزندان دیگر تمایلی به زندگی در این مناطق نداشته باشند و ما شاهد مرگ زودهنگام باغ بعد از مرگ باغبان باشیم، شهرداری می‌تواند با بخشش مالیات و ارائه‌ی تسهیلات کم بهره ساکنان را به نگهداری بافت تاریخی، متعهد بودن و زندگی در آن تشویق کند.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا