اختصاص ۱۱۵ میلیارد تومان برای تامین آب شرب در آذربایجان‌شرقی
اختصاص ۱۱۵ میلیارد تومان برای تامین آب شرب در آذربایجان‌شرقی

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: از ابتدای سال ۹۸ مبلغ ۱۱۵ میلیارد تومان از سوی دولت و از محل منابع عمومی برای تامین آب شرب این استان اختصاص یافت. محمد خانی، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه از این میزان اعتبار ۶۵ میلیارد تومان […]

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: از ابتدای سال ۹۸ مبلغ ۱۱۵ میلیارد تومان از سوی دولت و از محل منابع عمومی برای تامین آب شرب این استان اختصاص یافت.

محمد خانی، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه از این میزان اعتبار ۶۵ میلیارد تومان در سال ۹۸ جذب شده است، افزود: برای سال جاری نیز ۵۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی پیش بینی شده است که از این میزان ۲۶ میلیارد تومان در قالب پروژه های ملی آبرسانی روستایی هزینه می شود.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر اعتبارات دولتی از منابع داخلی شرکت آب و فاضلاب نیز برای آبرسانی به روستاها هزینه می شود، اظهار داشت: پس از یکپارچه سازی شرکت آب و فاضلاب شهری با روستایی، مشکل آب ۳۰ روستای استان با صرف حدود هشت میلیارد تومان از منابع داخلی این شرکت حل شد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: هم اکنون این شرکت به ۶۵ شهر و یک هزار و ۴۲۴ روستای استان خدمات آب شرب بهداشتی ارایه می دهد و بیش از ۹۰ درصد از مشکلات آب روستاهای تحت پوشش حل شده است.

خانی، ادامه داد: مشکل آب شرب روستاهایی که تحت پوشش این شرکت نیستند نیز به صورت مشارکتی و با خودیاری مردم حل می شود و این روستاها به علت استفاده از منابع آبی خود مانند چشمه و قنات داوطلب تحت پوشش قرار گرفتن در شرکت آب و فاضلاب استان نیستند.

۱۴ شهر استان در تولید و مصرف آب در حالت سربه‌سر قرار دارند

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: هم اکنون ۱۴ شهر از ۶۵ شهر استان در تولید و مصرف آب در وضعیت سربه‌سر قرار دارند و در صورت عدم رعایت الگوی مصرف در آن ها، در خصوص قطعی آب آسیب پذیر هستند.

خانی، افزود: این شهرها شامل میانه، ترک، ترکمنچای، بخشایش، زرنق، بستان آباد، بناب، عجبشیر، آذرشهر، گوگان، ممقان، تسوج، مرند و شهر جدید سهند هستند.

وی با بیان اینکه تولید و مصرف آب شرب در کلانشهر تبریز از سال ۹۵ موازنه منفی دارد، اظهار داشت: متوسط سرانه مصرف آب در این شهر ۱۹۵ لیتر به ازای هر نفر در روز است و مصرف استاندارد کشور ۱۵۰ لیتر به ازای هر فرد در روز است.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی میزان کسری تولید آب در سال ۹۹ در تبریز را حدود ۱۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: براساس پیش بینی این شرکت این میزان کسری در سال ۱۴۱۵ حدود ۶۸ میلیون مترمکعب خواهد شد.

خانی، ادامه داد: آب شرب کلانشهر تبریز از چهار منطقه شامل تصفیه خانه نهند، چاه های دامنه شمالی سهند، زرینه رود و مسیر آبرسانی ارس تامین می شود و تنها راه نجات کسری آب این کلانشهر و شهرهای اطراف انتقال آب از ارس است.

وی تعداد انشعابات آب شهری تبریز را ۷۲۲ هزار و ۵۱۴ فقره اشتراک با بیش از یک میلیون و ۶۰۸ هزار نفر جمعیت، تعداد چاه های آب را ۹۸ حلقه، طول شبکه آب را سه هزار و ۷۸۲ کیلومتر و تعداد روستاهای تحت پوشش را ۵۳ روستا با بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت اعلام کرد.

  • منبع خبر : ایرنا